العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 30-03-2009, 09:19 AM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي تقريبا انا الوحيد اللي عندي رينو كليو 1400

اخي الفاضل انا في مأزق والله بالنسبة للسيارة الرينو
رينو كليو 1400 س س جير اتوماتيك موديل 2004
تقريبا انا الوحيد اللي عندي مثل هذه السيارة بالبلدة اللي انا موجود بها
سوف اسرد عليك بعض الامو وارجو منك توضيح ما يلزم اذا تكرمت
  • في صوت يشبة صوت شئ يحك جاي من عند البكرة الموجودة مع طلمبة البور
  • الجير بتاعها اتوماتيك احس اني كل ما اجي انقل انه يصدر صوت خفيف واذا مشيت والسيارة لسه باردة شوية الجير ينط فجأة وتظهر كلمة باللون الاصفر في الطبلوه علي اليسار auto والاتلغي الا اذا طفيت السيارة
  • فين اجد فلتر زيت الجير الاتو في مصر
  • عندي السنتر لوك كان شغال لكني لما اجي اغلق السيارة بيه اجد باب السائق لا ينزل المسوجور بتاعه مش عارف ليه واغلقه يدويا بالمفتاح
  • اي نوع من البواجي يركب علي هذه السيارة
  • كم لتر زيت تحتاجة لتغيير زيت الماكينة وكم لتر لتغيير زيت الجير الاتو
  • فلتر الهواء يجب تغييره كل كام
الرجاء الاخير من حضرتك انك ترفع لي كتاوجها
,ولكم جزيل الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 27-11-2010 الساعة 11:42 AM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 31-03-2009, 01:51 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مين يقدر يساعدني

عيك و علي بوب الجامد ،،

ممكن تبعتله رسالة خاصة

قديم 31-03-2009, 11:33 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

اسف يا باشا انى اتأخرت عليك فى الكتالوج
بس معلش كان عندى مشكله فى الرفع على النت
على العموم انا جبتلك الكتالوج
لينك التحميل للكتالوج
صوت الحكه ده اتأكد ان سير الباور كويس ومش عايز يتغير
موضوع الفتيس ده انا مقدرش افتى فيه لانى مركبتش كليو اوتو قبل كده
السنتر ده ممكن يكون تهنيجه عاديه وعربيتى كانت احيانا بتعملها واحيانا لا ولما سألت واحد بتاع مفاتيح قالى ان المجرى بتاعت المسوجر نفسها عايزه تتنضف ونضفهالى واشتغلت عادى زى كل الابواب
والعربيه بتاخد فى حدود 3.3 كيلو زيت
اى نوع بوجيهات بيركب عليها
بالنسبه للفتيس الاوتوماتيك بياخد 4 كيلو زيت
فلتر الهوا بيتغير كل 20 الف كم
بس بالنسبه لموضوع قطع الغيار فى السعوديه مع الاسف مقدرش افيدك فى اى حاجه لانى حتى مرحتش هناكptmnlo123per1127
وبالنسبه للفلتر بتاع زيت الفتيس الاوتوماتيك انا سألتلك عند مركز خدمه وقالى انه موجود فى التوكيل وانى مش هلاقيه بره مع الاسف كان نفسى اقدر افيدك اكتر من كده بس الظروف بقى
اخوك بوب

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

التعديل الأخير تم بواسطة POP EL GAMED ; 31-03-2009 الساعة 11:46 PM
قديم 01-04-2009, 12:09 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

طبعا يا بوب تشكر على المشاركه و المعلومات الجامده دى لأن مش اى حد بيفهم فى الكليو و بالذات ان اخويا معاه واحده مانيوال و دايما يحتاس بيها .......

بس انت جبت موضوع السعوديه ده منين ؟؟؟؟ههههههههptmnlo123per1 54

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

بس بالنسبه لموضوع قطع الغيار فى السعوديه مع الاسف مقدرش افيدك فى اى حاجه لانى حتى مرحتش هناك

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 01-04-2009, 12:21 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

شريف باشا المصرى عندنا فى قسم الرينو يا مرحب يا مرحب
الاخ اللى كان بيسأل كان طلب كتالوج العربيه قبل كده فى موضوع تانى وذكر فيه انه فى السعوديه
الموضع اهو يا كبير
ويا باشا المصطلح الدارج عندنا فتيس مش جير جير دى بتتقال فى دول الخليج
ثم ينفع المدير العام يدخل كده من غير تقييم ولا حتى شكرا
ينفع كدهptmnlo123per195

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس