العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 23-07-2011, 04:50 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي هل فى إنذار يعمل كده؟

عاوز أركب إنذار يكون من النوع الذى عندما تلمس العربية الإنذار يضرب لحد ما اللى ساند على العربية يمشى من على العربية فيفصل الإنذار. أنا ساكن فى شارع الحركة فى مش معقولة والعيل بتقعد على العربية بغباء ومحدش عندة دم ويحس أن القعدة دى بتأثر على الصاج وتخلية يتعوج. عاوز إنذار يريحنى من المشكلة دى. هل عندكم نوع بمجرد لمس العربية يدى إنذار وهل لو العربية متغطة هذا يؤثر على الإنذار يعنى وجود الغطاء ممكن مش يخلى الإنذار يضرب؟؟؟
قديم 23-07-2011, 05:07 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل فى إنذار يعمل كده؟

السنسوربتاع الانذار بيكون فيه مفتاح للتحكم فى الحساسية بتاعته .. وممكن تعليه على الاخر واى حد هيلمس العربية هيضرب الانذار .. لكن المشكلة ان اى عربية معدية ولا اى صوت عالى هيخلى الانذار يضرب برضو ..

فانت تحاول توازن العملية بحيث مش يبقى حساس اوى ويضرب عمال على بطال وبرضو مش يبقى غير فعال ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 23-07-2011, 05:21 PM
الصورة الرمزية drdre2006
drdre2006 drdre2006 غير متواجد حالياً
من انا؟: AH]v[ED AGAMY
التخصص العملى: Data Entry
هواياتي: Computer & Internet

drdre2006 has a spectacular aura aboutdrdre2006 has a spectacular aura about

عللى السينسور على الاخر بتاع الانزار عندك
قديم 23-07-2011, 07:28 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكرين على الرد ايها الاعضاء المحترمين.... أنا لسة مش مركب إنذار وعاوز أختار واحد يوفى بالغرض دة وهو أن اى حد يقعد على العربية يضرب إنذار أما السرقة فأنا مش خايف منها....زى ما فهمت الحكاية دى مش محتاجة إنذار مخصوص. أيعنى أنذار من أبوة 170 جنية بنفع مش لازم إنذار سباى 5000 ابو 350 جنية....

هو تركيب الإنذار بيكلف كام تقريبا؟

هل كل الإنذارات بتتركب بنفس الطريقة أم أن فى إنذرات معقدة تستلزم شغل أكتر وتجريح أكتر فى ضفيرة الكهرباء؟؟

طيب لو كان الحساس على الوضع العادى و لنفترض أنى شايف واحد مريح على العربية وعاوز أخلى العربية تعمل أى صوت علشان يحس أن صاحبها نازل يركبها او ان القعدة بتاعتة مضايقة العربية فهل مثلا فى أوبشن من الريموت أخلى العربية تضرب إنذار أو أى اشارة للتخويف بس...

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 23-07-2011 الساعة 07:36 PM
قديم 23-07-2011, 09:07 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

بالنسبة لأنواع الإنذار أ،ا مش هعرف أفيدك وهوا عموما الموضوع يرجع لإمكانياتك المادية أو بالعربي الي طالع من ذمتك لموضوع الإنذار دا.
بالنسبة لكيفية التركيب مش هتفرق كتير لأني الفكرة في كل الأنواع هيا واحدة.
طبعا أي إنذار بيبقى معاه ريموت تقدر تشغل الإنذار من بعيد ولو إشتغل تقدر تطفيه من بعيد بردو فا أي إنذار أيا كان نوعه هيبقى معاه ريموت وتقدر تفهم الي قاعد على العربية إنك شايفه وياريت يتفضل يقوم بيفرق مدى الريموت من إنذار للتاني ياعني ممكن لو إنتا ساكن في دور عالي أو راكن عربيتك بعيد شوية تجيب إنذار غالي شوية وقوة إشارة الريموت فيه بعيدة علشان تعرف تقفل وتشغل الإنذار من البلكونة او الشباك.
عموما لما هتنزل تشتري هتقابل نوع وإتنين وتلاتة لف وإسأل وشوف إيه الفرق من دا لدا وغالبا الي هتشتري منه هيركبهولك إنشاء الله.
وألف مبروك مقدما.