العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > TATA تاتا الهندية

TATA تاتا الهندية شركة تاتا موتورز الهندية واحدة من اكثر الشركات نموا فى الهند قامت حديثاً بشراء شركة لاندروفر الانجليزية الشهيره بالاضافة الى جاجوار ايضاً كما اعلنت عن انتاجها لارخص سياره فى العالم والمعروفة باسم تاتا نانو TATA NANO

قديم 30-06-2011, 02:33 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي اول تقرير حصرى عن النانو ايجيبت بعد زيارتى للوكيل الحصرى بالاسكندريه 2012

بسم الله الرحمن الرحيم
انا ذهبت للوكيل الحصرى للنانو ايجيبت بالاسكندريه و اتفرجت على العربيه و بصراحه كنت مندهش
سالته فى الاول كام سوال
هل السياره بتتصنع فى الصين ؟
حاليا بتتصنع فى مصر بالكامل

فيها مرشليه ؟
اه
صوتها اخباره ايه ؟
هو مش زى الموتوسيكل و لا التوكتوك هو ممكن زى الموتسيكل النظيف اوى يعنى صوته عالى نسبيا بالنسبه للسيارات كلها لكن مش عالى اوى زى متخيلنا و كمان لان الموتور خلفى فده طبيعى
لكن الموديلات اللى موتورها قدام و اللى 800 سىسى صوتها زى اى عربيه

اه اخبار التسويق و الحجز ؟
ممتاز فوق الوصف بجد

نبتدى بقى الموضوع

اولا الشكل اللى احنا عارفينه اتغير 3 مرات و احنا مش عارفين يعنى فى ناس مش عارفه و اتغير للاحسن
لكن بالنسبه للتعديلات فاتغير 4 مرات
اول مره كانت 200 سىسى بدون مرشليه و موتور عالى جدا
تانى مره نفس الشكل بس 650 سىسى بمرشليه
تالت مره اتغيرت من الخلف و التابلوه بقى زى الماتيز
رابع مره فمش عارف اوصفه بس فحم جدا

و كل دول بالمواصفات دى
تكيف سخن
باور
سنتر
2 زجاج كهرباء امامى
فوانيس ضباب
اشارات بالمرايات
فتيس استيبترونيك و ده اللى الناس مش عارفه تتعامل معاه بس انا فهمته
دلوقتى زى ما هتبقوا تشوفوا فى الصور هتلاقى انه اربع اتجاهات
فوق 1
تحت 5
يمين R
شمال D
فى لوحه العدادات هتلاقى شاشه رقميه
بتبين انت فى النقله كام
لما تحب نزود السرعه تدوس دبرياج و تعمل على رقم 1 ده بس لما تحب تزود و نفس الحركه يعنى كل لما تجيب نقله زياده اعمل على رقم 1
لما تحب ترجع بالنقلات يعنى مثلا كنت فى الرابع و عاوز تبقى الاول تعمل على رقم 5 فى كل مره عاوز ترجع بالنقلات
ده بالنسبه للفتيس
العربيه بسم الله ما شاء الله واسعه جدا من جوه فوق الوصف
و على فكره دى شغاله تاكس فى العجمى بالاسكندريه و تكفى من 4 الى 5 افراد
دى 1 سلندر
العدادات فيها شاشه ديجيتال بتبين المسافه المقطوعه و كده يعنى
العربيه مكتوب على العدادات الاخر 120 بس الراجل قالى انها اخرها فى الثبات و صوت الموتور منخفض 90 كم فى الساعه
بصراحه التقفيل ممتاز هو ممكن بس تقفيل يعنى المكان اللى فى الزجاج الكهرباء اللى فيه الزراير تخاف من انه يتخلع و انت بتفل الباب بس متخفش مع التعود بس
لكن تقفيلها من بره و من جوه بس الله ما شاء الله اقسم بالله احسن من الماروتى و ده طبعا ذوق شخصى
على فكره اللى انا ركبتها اللى هيا شكل الاحدث من اللى عارفينه و برده الشركه و قفته و فى شكل احدث ده اللى بيتوزع لسه بس قولت اخد فكره
عيب العربيه حاجه واحده
ان الدبرياج كل لما تركب العربيه تتكعبل و انت بتركب لانه لاذق فى الباب مش فى المكان اللى احنا عارفينه بس دى مسالت تعود الموتور بقى بثقول ورا طبعا حضرتك هتغتح الشنطه مش هتلاقى حاجه بس اللى عرفته ان تحت الشنطه مكان العده يعنى
الكاوتش مضاد للثقوب يعنى متخفش مش هتروح تملاها ههههههههه

على فكره التابلوه زى الماتيز
و دركسيون قيم جدا و الله
بامانه انا ركبت الماروتى و ركبت دى استريحت فى دى اكتر
او يمكن علشان انا طويل شويه فاستريحت فى دى
لانها عاليه جدا جدا من الارض و من جوه
و فيها ياعم فتحت سقف كمان و جنوط اسبور

العربيه بجد بجد بدون مبالغه متصممه بالملى على الطرق المصريه الهباب
و بعدين اللى انا اكتشفته ان العربيه بقى فيها 6 انواع بدل من 4
DX
DX معدل
DX معدل تانى
GL
GL معدل
GLX - GLXI

ال DX ده اللى اجنا عارفينه
ال DX معدل ده اللى انا ركبته
الDX معدل تانى اللى دلوقتى بيتحجز بامانه فخم جدا
فى بقى النوع دهGLX - GLXI و ده من جوه نفس تابلوه الشيرى QQ و نفس الموتور حتى هتلاقى على الدركسيون علامه الشيرى
يعنى بدل ما تتفع فى الماروتى 39 الف تدفع فى النوع ده GL معدل ده زى البولو هاتشباك 2009 ب 34 الف كامله موتور من قدام 800 سىسى 2 سلندر
او النوع ده GLX - GLXI ب 42 الف تقريبا كامله اللى هى زى الشيرى
يعنى الحاج رضا مسبش الناس التانيه معملش اللى ب 25 الف بس ده عامل كذا موديل زى ما انا موضح
على فكره لما سالت الراجل عن قطع الغيار قالى انهم كانوا بيفكروا فيها من قبل ميصنعوا العربيه
يعنى موجوده و رخيصه الحمد لله
و بعدين الموديلات فى العربيه دى فيها ميزه
يعنى فى موديل زى الماتيز
يعنى الفوانيس و التابلوه و كل حاجه تركب عليها
فى النوع اللى زى البولو الفاوانيس تركب عليها

بكل امانه اللى عاوز يجيب عربيه للمشاوير الصغيره بس يجيب النوع DX المعدل الجديد اللى ب 25 الف
و اللى عاوز يجيب عربيه ممكن كمان يسافر بيها
ال GL معدل او GLX -GLXI
نسيت اقول حاجه الفتيس الاسنبنروتيك ده موجود بس فى اللى ب 25 الف
الباقى مانوال 5 سرعات عادى جدا
و كمان النوع اللى زى الشيرى ال1300 سىسى فى منه اوتوماتيك بنفس السعر على حد كلام الراجل

كده الموضوع انتهى بس انا معايا ىصور متتعدش لكل الانواع و كمان فيديو انا مش عارف احطهم السيرفير معلق عندى بس ده ايميلى للعاوز اى صور او فيديو yoyo_yahia98@yahoo.com و اى استفسار انا تحت امرك
قديم 30-06-2011, 02:45 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول تقرير حصرى عن النانو ايجيبت بعد زيارتى للوكيل الحصرى بالاسكندريه 2012

انا عندى كمان فيديو بيثيت ان العربيه فيها مرشليه و بيبين على الشاشه الديجيتال النقلان و بيضوح صوت الموتور اللى عاوزه ياريت يراسلنى على الايميل بتاعى
قديم 30-06-2011, 09:17 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول تقرير حصرى عن النانو ايجيبت بعد زيارتى للوكيل الحصرى بالاسكندريه 2012

جزاك الله خيرا

قديم 30-06-2011, 09:41 PM
corsair
Guest

تسلملنا يا استاذ يحيي علي التقرير الجميل جدا ده والعربية فعلا اتعملها ضجه كبيرة في بدايتها وبعد كدا لا حس ولا خبر عنها

يا ريت لما السيرفر يشتغل معاك ترفعلنا الصور والفيديو
قديم 01-07-2011, 10:48 AM
Islam_Shady Islam_Shady غير متواجد حالياً

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

انا عندى كمان فيديو بيثيت ان العربيه فيها مرشليه و بيبين على الشاشه الديجيتال النقلان و بيضوح صوت الموتور اللى عاوزه ياريت يراسلنى على الايميل بتاعى

طيب ماينفعش ترفع الفيديوهات على يوتيوب و تعمله شير على الموقع؟

اكون شاكر جدا