العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-06-2011, 06:09 PM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light
عاجل الكلاتش فيه مشكلة BMW316

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الرجاء المشورة من أهل الخبرة , دلوقتي أنا حصل عندي مشكلة كل ماأدوس على الدبرياج يطلع صوت (نحرة) المهم روحت للميكانيكي قالي دي البليه وممكن يكون الكلاتش, قالي بس روح شوف زيت الجير (مانيوال طبعا) ممكن يكون ناقص , شوفته لقيته ناقص فعلا زودته بس الصوت برضوا مارحش , بس اللي أنا فاهمه إن البليه دي بره الجير , إيه اللي دخل تزويد زيت الجير في الموضوع , هل أنا فاهم صح ولا غلط

وحش الأسفلت
قديم 28-06-2011, 06:31 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكلاتش فيه مشكلة BMW316

مجموعة الدبرياج واللى شامله البلية تببقى ما بين الموتور والجير (الفتيس) وينصح بالكشف على زيت الفتيس دورياً كل 10 الاف كم وتغيره كل 20 الف كم لافضل اداء

عامة انصحك تغير طقم الدبرياج (الكلاتش) كاملاً بما فيه البلية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-06-2011, 06:46 PM

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مجموعة الدبرياج واللى شامله البلية تببقى ما بين الموتور والجير (الفتيس) وينصح بالكشف على زيت الفتيس دورياً كل 10 الاف كم وتغيره كل 20 الف كم لافضل اداء

عامة انصحك تغير طقم الدبرياج (الكلاتش) كاملاً بما فيه البلية
شكرا لرد حضرتك , بس ياأبو نورا أنا سمعت إن تغير زيت الفتيس بيخلي كفاءة الفتيس أقل , طيب وهل برضوا زيت الدفرانس بيتغير ولا يتزود بس .

وحش الأسفلت
قديم 11-07-2011, 09:36 AM

أنا الحمد لله غيرت المجموعة كلها والعربية طبعا فرقت معايا كتير الحمد لله

وحش الأسفلت
قديم 11-07-2011, 05:58 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

مبروك على الطقم الجديد وربنا يبالك فيها يارب

فيه ناس مقتنعة بعدم تغيير زيت الفتيس على اساس ان مش هتلاقى زيت المصنع المناسب للعربيه بتاعتك وان الزيت الاصلى هو الافضل لكن طالما غيرت الزيت بنفس المواصفة المنطقى ان مفيش مشاكل بالعكس فيه فوائد

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش