العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-06-2011, 06:01 PM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light
عاجل ضروري - مشكلة في BMW316

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الرجاء من الأعضاء مساعدتي في حل هذه المشكلة ولكم جزيل الشكر .
من إسبوع حصل عندي مشكلة الحرارة إرتفعت بشكل مفاجئ وعديت النص الجو بصراحة كان حر جدا جدا وكنت مشغل طبعا التكيف بشكل مستمر المهم طبعا إنتوا عارفين إني شاطرفتحت الكبوت وفتحت بعدها الرديتير طبعا ماحدش يقولي إنك غلطان لإني عارف ومش عارف ده حصل إزاي تقريبا كنت مهنج من الحر , خلاصة الموضوع علشان ماطولش عليكم سبت العربية لغاية ماهديت وزوت مايه وطلعت بيها بشوار سخنت تاني المهم موضوع السخونية أتحل بعدها بيوم أدور العربية تدور وتطفي طول ماأنا دايس بنزين ماتطفيش أول ماشيل تطفي روحت للميكانيكي غيري منظم الهواء بواحد مستعمل كان بيطلع دخنة سوده قالي إمشي عليها شوية والدخنة حطروح وإذا مارحتش إرجعلي , روحت بعدها بيومين حطت منظف بخاخات أمريكي إسمه Max44 العربية ماشاء الله بقيت أحسن والدخنة راحت وكل تمام لسه إنبارح بدأت أسمع صوت زنة غريبة كأنه حديد بيحك في حديد بيظهرلما أسند شوية على دواسة الدبرياج سواء والعربية ماشية أو وهي واقفة , معلش ياجماعة أسف على التطويل بس حبيت أقول كل التفاصيل يمكن تفيد في القضية المطروحة على سيادتكم , السادة المستشاريين :fu n_36_1_39[1]:

وحش الأسفلت
قديم 11-06-2011, 06:27 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ضروري - مشكلة في BMW316

منظم الهواء idl ده اسمه ده وظيفته تنظيم الهواء داخل الموتور مع السلنسيه بتاع الموتور ايه الى جابه للدخنه السوده .
الدخنه السوده دى المعروف عنها فى الجهاز الى بعد الفلتر اسمه مش على بالى دلوقتى بوابه الهواء ده المفروض بتفكه تنضفه وتركبه تانى بتروح الدخنه السوده .
الرشاشات اتنظفت ملهاش دعوه بالدخنه السوده لان الرشاشه عيبه الوحدي هوه سحب السياره فى السرعه او غير كده لما يكون مسدود .
الصوت الى انتا بتسمعه مع الدربياج وضحه اكتر لان ليه كذا حاجه ممكن يكون صوت بليه او شخلله او صوت رعشه فى الاواعد بتاعت الموتور حاجات كتير او كرسى النص .
ياريت تشرح بوضوح اكتر عشان نعرف نفيدك وتقبل مرورى .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 12-06-2011, 11:02 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ازيك يا استاذ عمرو
الى فهمته ان كل المشاكل اختفت عدا الدبرياج يبقى زى ما قال الاستاذ tarbook احتمال تلف فى الاسطوانة او الديسك او البلية
و عموما يفضل متسندش رجلك على الدبرياج لاطالة عمر المجموعة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 12-06-2011, 01:10 PM

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

منظم الهواء idl ده اسمه ده وظيفته تنظيم الهواء داخل الموتور مع السلنسيه بتاع الموتور ايه الى جابه للدخنه السوده .
الدخنه السوده دى المعروف عنها فى الجهاز الى بعد الفلتر اسمه مش على بالى دلوقتى بوابه الهواء ده المفروض بتفكه تنضفه وتركبه تانى بتروح الدخنه السوده .
الرشاشات اتنظفت ملهاش دعوه بالدخنه السوده لان الرشاشه عيبه الوحدي هوه سحب السياره فى السرعه او غير كده لما يكون مسدود .
الصوت الى انتا بتسمعه مع الدربياج وضحه اكتر لان ليه كذا حاجه ممكن يكون صوت بليه او شخلله او صوت رعشه فى الاواعد بتاعت الموتور حاجات كتير او كرسى النص .
ياريت تشرح بوضوح اكتر عشان نعرف نفيدك وتقبل مرورى .
هوه فعلا تقريبا شكلها كده بوابة الهواء لإن مكانها بعد فلتر الهواء على طول وصورتها علشان أنزلها علشان الكلام يكون واضح ماعرفتش لإن الصورة أبعادها كبيرة , أما بالنسبة لموضوع الدبرياج هوه صوت ونة ممكن يكون أقرب لموضوع البليه ده , وأنا متشكر جدا لحضرتك على مرورك الجميل ده .

وحش الأسفلت
قديم 12-06-2011, 01:13 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ازيك يا استاذ عمرو
الى فهمته ان كل المشاكل اختفت عدا الدبرياج يبقى زى ما قال الاستاذ tarbook احتمال تلف فى الاسطوانة او الديسك او البلية
و عموما يفضل متسندش رجلك على الدبرياج لاطالة عمر المجموعة
ازي حضرتك ياأستاذ أحمد
أنا فعلا بسهى وبكون ساند على دواسة الدبرياج وأنا ماشي كتير , هي الإسطوانة حاجة والديسك ده حاجة تانية , في حاجة إسمها الكلاتش وساعات بشم ريحة حرق كده بس مش دايما لما بكون بنقل كتير وبجري .

وحش الأسفلت