العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 18-05-2011, 07:43 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
عاجل عندى مشكله ومحتاج خبرتكم ومساعدتكم

بعد اذن اساتذتى الكبار كان عندى مشكله فى ال516 ومش عارف اعمل ايه فيها فياريت تساعدونى

وهى بأختصار انى وانا بلف الباور يمين وشمال والعربيه واقفه ودايس فرامل بلاقى رعشه شديده فى العجل الأمامى واهتزاز جامد بيوصل للدركسيون بس الكلام ده والعربيه واقفه ودايس فرامل

واما بلف الباور بدون فرامل بيبقى طبيعى ومفيش الرعشه ولا الأهتزاز ده خالص

علما انى مرصص من قريب فى مركز محترم جدا جدا وان اصحابى قالولى ممكن يكون من الطنابير او التيل
فأنا عايز اتأكد منكم قبل مااعمل اى خطوه واروح التوكيل او المتحده فياريت تقولولى المشكله دى عادى وطبيعى عشان الABS ولا هى مشكله فعلا واسف لو طولت على حضراتكم

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 18-05-2011, 09:48 PM
aboelesaad
Guest

افتراضي رد: عندى مشكله ومحتاج خبرتكم ومساعدتكم

دوستك للفرامل بتضخ الزيت في مكابس الفرامل و بتخلي التيل يضغط علي الطنابير
وعمود الدركسيون متوصل وماسك العجله كلها علي بعضها من مضخه زيت و طنابير و غيره

الهزة بقي دي ازاي افهم وطبعا ملهاش علاقه الترصيص " علي حد علمي "

اعتقد والله اعلم في مشكله في المِفصَل الي ماسك العجله و هو عباره عن كوره كده و بتحول الحركه الافقيه لدورانيه فدي ممكن تكون العيب فيها او مسامير فيها مش مظبته

والله اعلم
قديم 18-05-2011, 09:56 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اولا الموضوع مالوش علاقة بالترصيص لان الترصيص عبارة عن اتزان العجلة اثناء الدوران فقط
ثانيا هلى مكنتش بتحس بالموضوع ده قبل كده و بعدين ظهر و هل كان فيه اعطال او صيانات قريبة متزامنة مع ظهور المشكلة؟
و حكاية ال abs جديرة بالتجربة
جرب فك ريلاى ال abs (يعنى تفصله تماما) و شوف موجودة و لا لأ
لان الموضوع منحصر فى الفرامل

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 18-05-2011, 10:32 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

شكرا ياابوالأسعاد واحمد على

لكن المشكله ملهاش دعوه بالمفصل ياابو الأسعاد وانا من ساعه ماجبت العربيه وهى كده
وافتكرت ان ده عادى وطبيعى
لكن واحد زميلى قالى النهارده ان الحكايه دى مش عاديه
والمشكله انها بتحصل فى العجلتين مش عجله واحده يعنى الأتنين مع بعض
وهوصفلكم تانى المشكله يمكن اقدر اوصلها لكوا
بحس برعشه جامده فى العجل لما بدوس فرامل وبلف العجل والعربيه واقفه مش بتتحرك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 18-05-2011, 10:38 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ما هو انا متخيل معاك الموضوع و اقتنعت بتحليلك ان ال abs ممكن يكون بيتدخل و ده مش طبيعى المفروض يفصل لما العربية تقف
و جرب شيل ريلاى ال abs و شوف لو راحت يبقى فعلا abs

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا