العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-04-2011, 11:47 PM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي المطر والعربيه

النهارده انا كنت فى مشوار بالعربيه ولحظى السيئ الدنيا كانت بتشتى جاااااامد اووووى..وكان فى بعض الاماكن الميه بتاعه المطر كان ارتفعها بيوصل لاكتر من 10 سم..المهم علشان مطولش عليكوا العربيه اتغرقت جااامد اووى من تحت وكنت بحاول انى اقلل فى السرعه على قد ما أقدر..دلوقتى وانا راجع العربيه كل ما اجى امور الفتيس الار بى ام بيعلى ويوطى بصوره ملحوطه اوووى..وبعدين تقوم العربيه مبطله والعمليه دى اتكررت اكتر من 10 مرات...مع العلم ان الحركه دى كانت بتحصل زمان والار بى ام بيعلى ويوطى مره واحده وخلاص ومكنتش العربيه بتبطل خالص..دلوقتى انا مش عارف ايه اللى حصل فى العربيه؟
معلش عندى سؤال تانى:دلوقتى وانا بركن العربيه لقيت والفتيس ممور عادى وانا بدوس دبرياج سمعت صوت جاى من تحت العربيه كل لما ادوس ذى صوت تزيئقه كده كل لما اضغط على الدبرياج؟
معلش انا طولت اووى عليكم بس الموضوع ده قلقنى جدا..

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 22-04-2011, 12:11 AM
hulck2000 hulck2000 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس معمارى
هواياتي: السباحه والقراءه

hulck2000 is a jewel in the roughhulck2000 is a jewel in the roughhulck2000 is a jewel in the roughhulck2000 is a jewel in the rough
افتراضي رد: المطر والعربيه

شوف يا باشا .انا حقولك على الخطوات الصحيحه لتلافى المشكله وهى بسيطه ان شاء الله
  1. انت تروح اى مشحمه نظيفه وتخليهم يغسلوا العربيه من تحت بالجاز وبخاصه على المساعدين الخلفيين والسوست.
  2. تجيب عبوة WD40وده علبه رش اسبراى مانع للصدأ وللاحتكاك وتقوم راشش على سوست رجلاش الدبرياش واكسلتير البنزين من داخل دواسة العربيه .
  3. تعمل ريستارت لكمبيوتر العربيه ازاى ,بسيطه تفتح الكابوت وتحل كابل بطارية العربيه بواسطة مفتاح الربط , وتنتظر لمدة دقيقه ثم تعيد توصيل كابلات البطاريه .
ملحوظه (اوعى تعمل تلامس بمفتاح الربط بين قطبى البطاريه والا حتتكهرب وتعمل قفله , يعنى تحل كل كابل على حده بدون ملامسة القطب الاخر .وده موضوع سهل جدا.
  • ثم تقوم بعد اعادة توصيل الكابلات بادارة العربيه بس بانك تضع المفتاح بالكونتاك و تلفه حتى تضىء لمبات البيان بتابلوه العربيه وتنتظر ثوانى ثم تدير الماتور وتخلى العربيه دايره ثوانى ثم تبطلها .وتكرر عملية ادارة المحرك 3 مرات .
  • طيب ايه فايدة الكلام السابق ( احيانا كمبيوتر العربيه بيهنج فلابد من عمل ريستارت له عن طريق الخطوات السابقه)
  • وان شاء الله بعد اتباع الخطوات السابقه المشكله تتحل وده عن تجربه فى عربيتى الالنترا مانيوال موديل 2010.
  • يا سلام بقى لو روحت لميكانيكى محترم وخليته ينظفلك الرشاشات والبوابه اتفرج بقى على سحب العربيه وادعيلى .
قديم 22-04-2011, 03:38 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 22-04-2011, 06:50 AM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future

بسيطه ان شاء الله
نضف ال Sensors
اغسل العربيه من تحت