العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 03-03-2011, 04:56 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي ارجو الافادة عن (نقل ملكية-ترخيص-استخراج رخصة حاصة)

السلام عليكم اخوانى الكرام
معلش استحملونى عشان اسئلتى كتير وتايه وعايز حد يرسينى قبل ما اخد اى خطوة
انا تبع مرور بين السرايات
اولا انا معايا رخصة مهنية(ثالثة) كنت عاملها عشان اغير مهنه للسفر وما حصلش نصيب والرخصة تنتهى فى 4/2011 ومش محتاجها لانى ماعملتش بيها حاجه من ساعة ما عملتها (بالواسطة وماكنتش ركبت عربية فى حياتى قبل كده)
دلوقتى الحمد لله بقيت بعرف اسوق وكنت عايز اطلع رخصة خاصة عشان فترتها اطول_10 سنين) فهل ينفع اطلع خاصة وانا معايا مهنية؟
اشتريت عربية فى 8/2010 ورخصتها تنتهى فى 8/2011 والفحص برضه فى نفس التاريخ(ايه الفرق بين الفحص وتجديد الترخيص؟؟)
لما اشتريت اشتريت بعقد مسجل فى الشهر العقارى العربية تبع مرور الوايلى ولما جبت شهادة المخالفات(بالنيابة عن البائع بعد ما اشتريت بالاتفاق معاه) جبتها من مرور السلام وحسبى الله ونعم الوكيل فى المرور ده
المهم انا دلوقتى معايا عقد البيع بإسمى والرخصة الحالية بإسم البائع والرخصة تبع مرور الوايلى بس بروح له السلام(مش عارف ليه) عايز بقى اجدد الترخيص اليومين دول(مع العلم ان لسه باقى فى الرخصة 4 شهور تقريبا) قبل الصيف وحر الطوابير
وفى نفس الوقت عايز انقل الملكية لزوجتى مش لى يعنى الرخصة الجديدة تبقى بإسمها (مع العلم انها هتعمل لى توكيل عام)

سمعت انى لو جددت قبل ميعاد التجديد هدفع مرتين مره دلوقتى ومره عند ميعاد التجديد الكلام ده صح ولا غلط
بيانات العربية: ستروين AX مو95 موتور 1400 سى سى نهايو الترخيص 8/2011
المطلوب بإختصار
1- نقل الملكية بإسم زوجتى
2-نقل التعاملات من مرور الوايلى (او السلام) الى مرور بين السرايات
3-استخراج رخصة خاصة
4-اجراءات الفحص وما يلزمة من (طفاية - مثلث - شنطة -اسعافات .....الخ)

معلش دوشتكم معايا بس ياريت اى حد يفيدنى عشان اعرف راسى من رجلى
وجزاكم الله كل الخير
قديم 07-03-2011, 12:12 PM

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافادة عن (نقل ملكية-ترخيص-استخراج رخصة حاصة)

ايه يا جماعة !!!!!؟؟؟؟؟؟
30 مشاهدة وماحدش عايز يفيدنى خاااااااااااالص؟؟؟
معقولة الكلام ده...... انا مندهش
قديم 31-03-2011, 03:37 AM

هو سؤالى صعب للدرجة دى؟؟؟
شهر ماحدش يرد ولو بمشاركة واحدة
قديم 06-07-2011, 11:44 AM

حد يتخيل انى سألت سؤال و3 شهور ماحدش يرد عليا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 06-07-2011, 03:34 PM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

استاذ ايمن زميل الستروين العزيز
ايه اخبارك ؟؟
انا اتمرمط وانا بنقل الاكسارا من القاهرة للأسكندريه وحفظت كل زخانيق المرور
وهحاول ارد علي اللي اعرفه

هل ينفع اطلع خاصة وانا معايا مهنية؟
دي انا معرفهاش ( يادي الاحراج من اولها كدا )

اشتريت عربية فى 8/2010 ورخصتها تنتهى فى 8/2011 والفحص برضه فى نفس التاريخ(ايه الفرق بين الفحص وتجديد الترخيص؟؟)

العربيه بتفحص كل ٣ سنين تمام
لكن انت ممكن تفحص السنة دي وتدفع تجديد وضريبة وتامين لسنه واحده او سنتين قدام
ساعتها هتيجي بعد سنه تجدد تاني لكن مش هتمر باجراءات الفحص هتبقي كلها اجراءات ورقيه
لكن لو العربيه مش بأسمك وجه ميعاد التجديد لكن ميعاد الفحص فاضل عليه سنه مثلا
ساعتها لازم تفحص لو انت هتنقل ملكية العربيه باسمك حتي لو العربيه لسة فاحصه السنه اللي فاتت طالما بتنقل ملكية لازم تفحص

لما اشتريت اشتريت بعقد مسجل فى الشهر العقارى العربية تبع مرور الوايلى ولما جبت شهادة المخالفات(بالنيابة عن البائع بعد ما اشتريت بالاتفاق معاه) جبتها من مرور السلام وحسبى الله ونعم الوكيل فى المرور ده
المهم انا دلوقتى معايا عقد البيع بإسمى والرخصة الحالية بإسم البائع والرخصة تبع مرور الوايلى بس بروح له السلام(مش عارف ليه) عايز بقى اجدد الترخيص اليومين دول(مع العلم ان لسه باقى فى الرخصة 4 شهور تقريبا) قبل الصيف وحر الطوابير
وفى نفس الوقت عايز انقل الملكية لزوجتى مش لى يعنى الرخصة الجديدة تبقى بإسمها (مع العلم انها هتعمل لى توكيل عام)

استني شويه هنا
العقد باسمك يعني سجلت باسمك ولا عملك توكيل ؟؟
لو سجلت باسمك يبقي لازم ترجع تسجل العربيه تاني باسم مراتك للأسف.. وده ممكن في الشهر القاري او المرور
لكن لو توكيل يبقي ممكن تبيعلها بالتوكيل
ولو هتكتب باسم مراتك يبقي مراتك لازم تروح المرور اول مره في النقل
وانت هتنقل العربيه للمرور التابع ليه عنوان بطاقة المدام

سمعت انى لو جددت قبل ميعاد التجديد هدفع مرتين مره دلوقتى ومره عند ميعاد التجديد الكلام ده صح ولا غلط

الكلام ده غلط لانك بتنقل ملكيه مش بتجدد بس هما بيتعاملوا لغاية شهر ٦
يعني لو رحت قبل ٦ يبقي الكام شهر دول سنه ( مش فالفلوس ) ولكن مش هاترضي ترجددلك غير سنتين كحد اقصي
بس المعلومه دي مش متأكد منها اوي لان من خلال مرمطي في المرور اعرف ان كل مرور وله سياسه خاصة داخليه ممكن تختلف من مرور للتاني

بيانات العربية: ستروين AX مو95 موتور 1400 سى سى نهايو الترخيص 8/2011
المطلوب بإختصار
1- نقل الملكية بإسم زوجتى
2-نقل التعاملات من مرور الوايلى (او السلام) الى مرور بين السرايات
3-استخراج رخصة خاصة
4-اجراءات الفحص وما يلزمة من (طفاية - مثلث - شنطة -اسعافات .....الخ)

معلش دوشتكم معايا بس ياريت اى حد يفيدنى عشان اعرف راسى من رجلى
وجزاكم الله كل الخير[/QUOTE]

متهيألي اني رديت علي اغلب الاستفسارات وتحت امرك في اي حاجة
وكفايه انك سترويني زيي

تقبل مروري