العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 21-12-2010, 07:08 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all
افتراضي افادة عن مشاكل اللوجان

انا اشتريت لوجان full option من اسبوع والحمد لله والحقيقة انا مرتاح ومبسوط جدا من السيارة
وكان الفضل بعد الله الى هذا المنتدى الناجح فى اختيار اللوجان وبصراحة انصح اي حد يشتريها
ولكن هناك بعض الملاحظات ظهرت معايا ارجو من الاعضاء الاجابة عليها
1- وجود زنة خفيفة فى دواسة البنزين
2- عند السير بالسيارة اشعر بزنة فى دواسة الدبرياج جامدة بالاضافة الى ان الدبرياج عالى شوية
مش عارف هل السيارة تصميمها كده ولا اروح للتوكيل

يرجى الافادة
قديم 22-12-2010, 10:57 AM
الصورة الرمزية ASHERIF
ASHERIF ASHERIF غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصرفي

ASHERIF has a spectacular aura aboutASHERIF has a spectacular aura about
افتراضي رد: افادة عن مشاكل اللوجان

السلام عليكم الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يبعد عنك شرها باذن الله
زنة دواسة البنزين طبيعية و هي خفيفة جدا و معظم الوقت مبحسش بيها و الدبرياج عندي عالي فعلا لكن هوا ناعم اوي و خفيف لكن مفيش الزنة الجامدة الي حضرتك قولت عليها
ممكن تسال العضو ringoo او renault 18 هيفيدوك باذن الله
تقبا تحياتي
قديم 22-12-2010, 04:57 PM

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHERIF مشاهدة المشاركة

السلام عليكم الف مبروك و ربنا يديك خيرها و يبعد عنك شرها باذن الله
زنة دواسة البنزين طبيعية و هي خفيفة جدا و معظم الوقت مبحسش بيها و الدبرياج عندي عالي فعلا لكن هوا ناعم اوي و خفيف لكن مفيش الزنة الجامدة الي حضرتك قولت عليها
ممكن تسال العضو ringoo او renault 18 هيفيدوك باذن الله
تقبا تحياتي
انا ذهبت الى التوكيل اليوم لضبط الدبرياج وفعلا تم ضبط الدبرياج
لكن المشكلة الحقيقية فى صوت صفارة الهواء - عند فحص السيارة من الفني وجود عيوب فى تقفيل السيارة حيث وجد ان الباب الامامي شمال مش مطبع على الجوان وبسبب كده عامل تسريب هواء خفيف جدا بيسبب صوت الصفارة وطبعا حاول اكتر من مرة ضبط الباب لكن المشكلة مازالت قائمة عند السرعات العالية الصوت بيظهر وباسمع صوت الصفارة
بصراحة زهقت فى الاخر ومشيت من غير ما يصلح العيب ده
اعمل ايه مع التوكيل علشان العيب الرزل ده يتصلح
قديم 22-12-2010, 05:45 PM
الصورة الرمزية ASHERIF
ASHERIF ASHERIF غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصرفي

ASHERIF has a spectacular aura aboutASHERIF has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-gamal مشاهدة المشاركة

انا ذهبت الى التوكيل اليوم لضبط الدبرياج وفعلا تم ضبط الدبرياج
لكن المشكلة الحقيقية فى صوت صفارة الهواء - عند فحص السيارة من الفني وجود عيوب فى تقفيل السيارة حيث وجد ان الباب الامامي شمال مش مطبع على الجوان وبسبب كده عامل تسريب هواء خفيف جدا بيسبب صوت الصفارة وطبعا حاول اكتر من مرة ضبط الباب لكن المشكلة مازالت قائمة عند السرعات العالية الصوت بيظهر وباسمع صوت الصفارة
بصراحة زهقت فى الاخر ومشيت من غير ما يصلح العيب ده
اعمل ايه مع التوكيل علشان العيب الرزل ده يتصلح
انا برده عندي نفس الحكاية بس بصراحة مركزتش معاها على انها عيب و تقريبا كل العربيات الي ركبتها كانت فيه نفس القصة و بالنسبة ليا انا بمشي في عز دوشة الطريق سواء جوة البلد او دائري يعني و تقريبا مسمعتش الصوت ده غير مرتين بس فمش فارقة معايا اوي
ممكن تحاول تتعود عليه يا ا/ ابو جمال
قديم 23-12-2010, 09:31 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHERIF مشاهدة المشاركة

انا برده عندي نفس الحكاية بس بصراحة مركزتش معاها على انها عيب و تقريبا كل العربيات الي ركبتها كانت فيه نفس القصة و بالنسبة ليا انا بمشي في عز دوشة الطريق سواء جوة البلد او دائري يعني و تقريبا مسمعتش الصوت ده غير مرتين بس فمش فارقة معايا اوي
ممكن تحاول تتعود عليه يا ا/ ابو جمال
بصراحة المشكلة ان الطريق اللى بامشي فيه يوميا طريق سريع ( طريق بلبيس الصحراوى ) والمشكلة بتظعهر بعد سرعة 90 ك صحيح ان الصوت خفيف مش جامد بس بصراحة رخم جدا
وفيه حاجة كمان السيارة عاملة الان معايا الان 730 ك ومتوسط استهلاك البنزين 9 لتر / 100 كيلو متر يا ترى هو ده الاستهلاك العادى ولا استهلاكها عالى شوية خصوصا انى قرأت فى المنتدى ان متوسط استهلاك السيارة 7 لتر / 100 كيلو - ارجو الافادة