العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 21-12-2008, 05:22 PM
ahmed_su ahmed_su غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
التخصص العملى: IT Consultant Engineer

ahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond repute
Talking سيراتو وصيانة الـ 5000 – وجولة داخل التوكيل

ptmnlo123per132
سيراتو وصيانة الـ 5000 – وجولة داخل التوكيل

من كام يوم العربية عدت الـ5000 كيلو وحان موعد الصيانة الاولى

كلمت الرقم المختصر 19KIA وحجزت موعد للصيانة يوم الخميس الساعة 9 صباحا

هانى اخويا كلمنى بيقولى انه عدى الـ 5000 كم بعربيته وعاوز يعمل الصيانة فقلتله انا رايح يوم الخميس – راح كلمهم وحجز الخميس هو كمان علشان نروح مع بعض

ونزلنا الخميس حوالى الساعة 8 ونص وصلنا التوكيل على 9 ونص لان الطريق كان مزدحم جدا وماشى ببطىء

كان فيه امامنا 4 عربيات وجاء مهندس الاستقبال وسئلنى على المطلوب قولت له صيانة الـ 5000 وان العربية بقيت اسمع فيها صوت " تزيق " خفيف ومش مستمر, خد الرخصة وملى البيانات وقالى اتفضل جه عامل لبس كرسى السائق كيس والدركسيون كفر بلاستيك شفاف وخدو العربية

نفس الكلام مع عربية اخويا بعد عربيتى وهو كان عنده مشكلة فى الراديو ان الايريال بيطلع طول الوقت مع الـ CD و الـ AUX وان السماعات الامامية لاتعمل وحاول مهندس الاستقبال ان يقنعه انه يمكن يكون الستينج بتاع السماعات مش مضبوط فقلناله لاء وجرب بنفسك – بالاضافة لمفتاح زجاج السائق لا يعمل اتوماتيك الا فى اتجاه النزول فقط وبرضه قال هو كده طبيعى لم يقتنع الا لما شاف عربيتى ان المفتاح يعمل اتوماتيكيا فى اتجاهى النزول والصعود وبعدين كتبها ملحوظة.

سيبنا العربيات الى حال سبيلها ورحنا نعمل جولة فى الـ Show Room وشوفت موديل 2009 الهاى لاين نزلة بفرامل ABS و Airbag و جنوط سبور مقاس 16 بوصة انا عجبتنى جدا الجنوط الاسبور علشان الاطارات عريضة مقاس 205 وكمان اجمل حاجة ان الفرامل الخلفية
Disc مش Drum مش عارف التعديل ده علشان الجنوط ولا علشان الـ ABS ؟!!!

والتعديل ده فى موديل الـ EX فقط والسعر 111000 بدون فتحة سقف و116000 بفتحة سقف

الجنوط الامامية

الخلفية وباين الفرامل Disc

الاطارات 205 مم جميلة مش كده؟!! ptmnlo123per1104

Airbag

العربية عاملة 3كم بس ptmnlo123per1126

اللون الجديد اللى نازل وبيقولو عليه Gray بس هو الحقيقة يغلب عليه اللون الموف وهو الحقيقة من وجهة نظرى لون تقدر تقول عليه (فحلوقى) وحش جدا – والسيراتو بجد بتتميز باألون محدودة جدا . ptmnlo123per123

حاجة كمان البكتات الجانبية فى موديل 2008 كانت تتحلى بشريط نيكل , فى موديلات 2009 شالو الشريط ده وبقت بلاستيك فقط (قرعة يعنى) !!!!!!! ptmnlo123per144

حاجة كمان اكتشفتها مؤخرا ضمن الفروق بين موديل LX و EX الحلية النيكل اللى على الشنطة مش موجودة فى موديل LX

كمان كان فيه هناك كميات كبيرة من السيراتو 2009 بمالقارنة بباقى الموديلات (الريو والبيكانتو)

طبعا زهقنا من الفرجة وقلنا نريح شوية فى قاعة الانتظار

الوقت كان لسه بدرى ومشغلين قنا ة الفجر وبتذيع قرأن وولقينا هناك مشروبات سخنة فرى (شاى بنكهات مختلفة – ينسون نعناع – نسكافيه - .....الخ) بنظام Help Your Self بس المياه بفلوس .... الزجاجة الصغيرة بـ2.5

عملنا 2ينسون واشترينا زجاجة مياه وقعدنا نتصفح المجلات القديمة (بقلها 6 شهور) حسيت انى عند الحلاق ptmnlo123per1103

الوقت كان بيمر ببطئ وكان ممل جدا لدرجة ان الناس كانت بتنام ptmnlo123per172 ptmnlo123per168 ptmnlo123per1101

قطع الملل ده انهم جم ينادو على هانى و انهم عاوزينه فرحت طالع معاه كانو عاوزين منه ضمان الكاسيت علشان هيتغير علشان فيه مشكلة بس للاسف ماكنش معاه بس قالولو ممكن حضرتك تجيبوه فى اى وقت وهيتغير فى 5 دقائق.

( هو بالفعل راحلهم يوم السبت ومعاه الضمان وغيرو الكاسيت واتحلت مشكلة السماعات بس ظل الاريال بيطلع مع الـ CD و الـ AUX وقالو له ان الموديل ده هو كده – هو مصدقش الا لما شافوه على عربية فى الـ Show room – حركة سخفية جدا)

طبعا عربيته خلصت قبلى مش عارف ليه مع ان عربيتى دخلت قبله ptmnlo123per139

المهم شيكنا على عربيته وانا عربيتى لسه مخرجتش علشان لسه فى الغسيل والبريك ابتدى يعنى فاضل كمان نص ساعة فقلت لهانى اتكل انت على الله وان هنتظر لما نشوف

وأخذت جولة فى الانحاء على ما البريك والعربية تخلص

لقيت سيراتو نبيتى واقفة ومتلم حوليها مجموعة كبيرة وفتحين الكبوت اتخضيت ptmnlo123per127 وقلت ايه ده عربيتى ؟؟!!!! بس الحمد لله مطلعتش عربيتى طلعت ملاكى جيزة ptmnlo123per1127

كان فيه خبير من لكنته باين انه لبنانى وكان بيشرح للجروب ده بعض الاعطال وكان بيعملهم اعطال وعليهم يحللو العطل صح وكانو بيستخدمو اسكنر متقدم والراجل كان هايل بصراحة بس انا كنت واقف بعيد علشان مايخدوش بالهم منى ptmnlo123per12

كملت الجولة وشوفت بعض صناديق قطع الغيار

الورشة وعربيتى خرجت من الغسيل خدتها وشيكت عليها وعلى غطاء الزيت ..... ومشيت

أه نسيت اقلوكم على الحساب

زيت شيل 5000= 98 جنيه

فلتر زيت = 40 جنيه ( مش عارف ليه)

ضريبة =4 جنيه

مصنعية تغير الزيت = 60 جنيه ( مش عارف على ايه؟)

خصم مصنعية تغير الزيت = -60

الاجمالى = 142 جنيه

وده كان يوم فى التوكيل

اجمالا حسيت ان العربية اتربطت والتزيق الخفيف ده اختفى

بالنسبة لهانى الفاتورة زادت عنى 35 جنيه علشان طلب يغسلوله الموتور بالفوم . اى خودعة ptmnlo123per133

-----------------------------
لا اله الا أنت سبحانك انى كنت من الظالمين
م/أحمد اسماعيل

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_su ; 21-12-2008 الساعة 05:27 PM
قديم 21-12-2008, 06:50 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو وصيانة الـ 5000 – وجولة داخل التوكيل

يا باشا متحرمناش من تقاريرك الجامدة

و ان شاء الله تكون كلها تقارير خير و فرحة

احلي حاجة بتعجبني في مواضيعك

انها مجهود ذاتي مدعم بالصور و التفاصيل الدقيقة

الف مبروك و عقبال صيانة المليون كم

قديم 21-12-2008, 11:47 PM
عضو ذهبى

ahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond reputeahmed_su has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

يا باشا متحرمناش من تقاريرك الجامدة

و ان شاء الله تكون كلها تقارير خير و فرحة

احلي حاجة بتعجبني في مواضيعك

انها مجهود ذاتي مدعم بالصور و التفاصيل الدقيقة

الف مبروك و عقبال صيانة المليون كم

ربنا يخليك يا أحمد بيه دايما رافع من روحى المعدنية ptmnlo123per154

شاكر مرورك ياباشا

م/أحمد اسماعيل
قديم 22-12-2008, 07:05 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بس انا كنت واقف بعيد علشان مايخدوش بالهم منى

يااااااااااااااااراجل

كل ده وواقف بعيد امال لو كنت واقف فى وسطيهم كنت عملت ايه ptmnlo123per155

احنا لو باعتين جمعة الشوال ولا رافت الهجان علشان يصور التوكيل بالشكل ده ويعمل عنة تقرير شامل مكنش ممكن يطلع بالتفاصيل ديه ولاالدقة والجمال ده

وعلشان كده انا رشحك لمنصب مدير المخابارات المصرموتورزاوية لانك فعلا بتجتهد بشكل يفوق التوقعات لتقديم المعلومة للناس من مصادرها ptmnlo123per122

بدعيلك من كل قلبى ربنا يرزقك وتشترى عربيات من كل الماركات اللى فى مصر علشان تعمل لنا تقارير عن كل التوكيلات بالروعة ديه ptmnlo123per171

وفى انتظار المزيد ptmnlo123per1126

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 22-12-2008, 12:32 PM
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

يااااااااااااااااراجل

كل ده وواقف بعيد امال لو كنت واقف فى وسطيهم كنت عملت ايه ptmnlo123per155

احنا لو باعتين جمعة الشوال ولا رافت الهجان علشان يصور التوكيل بالشكل ده ويعمل عنة تقرير شامل مكنش ممكن يطلع بالتفاصيل ديه ولاالدقة والجمال ده

وعلشان كده انا رشحك لمنصب مدير المخابارات المصرموتورزاوية لانك فعلا بتجتهد بشكل يفوق التوقعات لتقديم المعلومة للناس من مصادرها ptmnlo123per122

بدعيلك من كل قلبى ربنا يرزقك وتشترى عربيات من كل الماركات اللى فى مصر علشان تعمل لنا تقارير عن كل التوكيلات بالروعة ديه ptmnlo123per171

وفى انتظار المزيد ptmnlo123per1126
حبيبى ابو نورا ...ياباشا شاكر على الكلام الجميل ده

وبخصوص ترشيحى لمنصب مدير المخابرات المصرموتورزاوية يبقى ليا الشرف

يالا بقى اعملى مراسم استلام العمل ptmnlo123per1127

م/أحمد اسماعيل

الكلمات الدليلية
eit, توكيل كيا فى مصر, kia, kia cerato, كيا