العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 20-10-2010, 11:27 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي الغيارات بتيجى بالعافيه و الدبرياج بيتهز فى الماشيه !!!!

السلام عليكم
ازيكم يا جماعه يارب تكونوا بخير
مشكله جديده عندى انا من اسبوع وديت عربيتى الشيروكى للميكانيكى يغيير المرايات و يغير و يشيك على كل الزيوت
المهم روحت النهارده اخدها منه وانا ماشى بيها الغيارات طانت بتيجى بالعافيه و خصوصا الاول و دواسة الدبرياج يتتهز و تتنطر مع اى مطب لدرجه ان مرتين العربيه تبطل منى وانا طالع من الاشاره و كان منظرى عامل زى اللى لسه بيتعلم
بس الى حد ما كانت ماشيه و كنت مسايسها لما وصلت بقى الجراج و بركن المرشيدير بيبجى بصعوبه جدا و بيعمل كل مره صوت عالى اكيد اغلبكم عارفينه
وكل الغيارات بقيت بتيجى بصعوبه
هل السبب فى المشكله دى نقص زيت الفتيس او الدبرياج ؟
وياترى ايه سبب ان الدبرياج كان بيتهز كده مع اى مطب ؟ وهل ده عادى ؟
أرجو الافاده

قديم 22-10-2010, 04:46 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: الغيارات بتيجى بالعافيه و الدبرياج بيتهز فى الماشيه !!!!

يا جماعه حد يرد ضرورى
دلوقتى العربيه من ساعتها واقفه فى الجراج انا النهارده روحت اسخنها جربت الغيارات كانت كويسه كلها والمرشدير بيجى من غير صوت هل كده تبقى اتظبطت ولا ممكن عشان واقفه و مع الماشيه المشكله تظهر تانى ؟
ملاحظه : فى حاجه فى دواسه الدبرياج لو مثلا رفعتها برجلى لفوق بتترفع هل ده عادى ولا فيها مشكله انا مش فاكر هيا الاول كانت كده ولا لا ؟ارجوكم لو حد عنده فكره يرده لانى محتار اكلم الميكانيكى بيجى ياخدها ولا هيا كده اتظبطت

قديم 22-10-2010, 07:58 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

و يغير و يشيك على كل الزيوت

هل السبب فى المشكله دى نقص زيت الفتيس او الدبرياج ؟
غالبا الميكانيكى غير أمين

ومغير الزيوت بزيوت مغشوشه أو بمقاسات غير مظبوطه

وأنا أشك برضه أنه ممكن يكون غير الزيوت صح
وأنت فى حاجه لأستنزاف الهواء من دايرة الدبرياج لرفع كفاءة وصل وفصل الحركه أثناءعمليات النقل بعصاية الفتيس

وأخدان الهواء من دايرة الدبرياج بيتم بمنتهى السهوله من خلال مسمار أستنزاف الهواء من زيت الدبرياج

والمسمار موجود على الماستر التحتانى للدبرياج (المسمى هندسيا بماستر التحرير )

وبمعنى مبسط

روحله تانى وأحكيله على الأحداث دى

وقوله راجعلى على منسوب زيت الفتيس وخد الهواء من دايرة الدبرياج

وجرب عربيتك فى مشوار طويل ظهرا
قديم 22-10-2010, 08:31 PM

بجد متشكر اوى لردك اخير احد رد
بس عندى سؤال انا النهارده روحت اسخن العربيه وجربت الغيارات كلها هيا العربيه واقفه و كانت كويسه بس من غير ما اتحرك هل كده تبقى اتظبطت لوحدها مثلا ؟؟؟؟؟ ولا ممكن المشكله تظهر فى المشى ؟؟ تانى حاجه الدبرياج المفروض مش يتحرك من مكانه ولا لو مثلا حضرتك رفعته بأيدك لفوق بيترفع عادى ؟؟؟؟

قديم 22-10-2010, 09:25 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ولا ممكن المشكله تظهر فى المشى ؟؟
ممكن تظهر فى المشى فعلا مشاكل فى النقل بسبب خلل فى آداء زيت الدبرياج

ممكن تكون نوعية زيت الدبرياج الجديده مش كويسه

لأن موضوع الدواسه ده غالبا بيكون سببه

1- وجوده هواء مختلط مع زيت الدبرياج

2- أستعمال نوعية زيت مغشوشه

3- تلف ماستر الدبرياج التحتانى ( وده مستبعد حاليا على أساس المشكله بتاعة الدواسه مكنتش موجوده قبل تغيير الزيت )