العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 28-09-2010, 11:03 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي النور الواطى

الواحد زعلان اليوم يا جماعة.. زى ما كتير عرف أنا شارى عربية هيونداى ماتركس 2001 مستعمله كورى. المهم اليوم نزلت أدورها شوية علشان البطارية. ساعات ما حطيت المفتاح فى العربية لقيت لمبة البطارية والزيت الماتور مولعين فى كمبيوتر روحت مدور العربية واللمبات أختفت. طبعا السبب أنى مش شغلت العربية من يوم الجمعة واليوم الثلاثاء. المهم قلت أجرب الأنوار بتاعة العربية وخاصة إنى دورتها بالليل. لقت كلة شغال ( إشارات - شبورة - نور فرامل - نور عالى للفانوسين) ماعدا النور الواطى بتاع الفانوس الشمال الامامى لقيته مطفى أما لمبة الواطى فى الفانوس اليمين كانت شغالة. طبعا زعلت لانى مش عارف المشكلة فى أيه - هل فى اللمبة بتاع الفانوس نفسها أم هل السبب عطل فى فيوز بتاع النور الواطى - ام فى الوصلة اللى دخلة للفانوس.

طبعا أنا مش فاكر إذا كنت أخدت العربية كدا لما أشترتها من أسبوعين. لم افحص العربية وقتها لان الشمس كانت لا تظهر النور بتاع الفانوس.

أنا محتار.
1- ما سبب عطل لمبة الواطى بتاع فانوس واحد أما اللمبة التانية شغالة؟
2- هل هذا العطل قد يتكلف إصلاحه كثير من المال؟
3- هل لو اللمبة السبب وإنها محروقة هل أى لمبة ممكن تتركب فى الفانوس أم إن لكل عربية لمبة خاصة بها...

أنا محتار وضايق لانى مش عارف السبب فى العطل دة أيه... ولسة مش مرخص العربية واكيد فى الفحص هيلفت نظرهم الحكاية دى

محتاج خبرتكم
قديم 28-09-2010, 11:08 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النور الواطى

الحل سهل جدا
اذهب لاقرب كهربائى عندك اعمل فحص سريع للانوار وانشاء الله الحل سهل :اما لمبة او فيوز او فيشة مهزوزة
اوعى تشيل هم اى حاجة فى العربية سهلة انشاء الله

قديم 28-09-2010, 11:10 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

ولا تقلق يا باشا هى اكيد المبه محروقه والمبه دى بجنيه يعنى مش غاليه خالص لكن اهم حاجه تفك المبه القديمه وتجيب زيها ومتقلش كده

كريم على
قديم 28-09-2010, 11:18 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أولا أنا متشكر ليكم على سرعة الرد. بس الواحد إحساسة بالخم وقلة الحيلة بيبقى وحش. أقول لكم الصراحة أنا أصلا خايف أمشى بالعربية لان مش عليها نمر لسة. وخايف أكتر من صنيعية شبين الكوم اللى كلهم صنيعية حلوين فى العربيات القديمة ولكن العربيات الحديثة دى مش شفت ولا واحد بيصلح عربية نضيفة زى دى. يا بختكم يا أهل القاهرة. عندك الصنيعية الكويسة اللى تفهم فى العربيات الحديثة وعندكم التوكيل كمان.

متشكر يا كريم على حكاية إن اللمبة بجنية. الرقم ده يطمن. المهم بس ألقى هنا لمبة مناسبة. والكهربائية يعرفوا يفكوا الفانوس ويرجعوة مكانة بدون مشاكل.
قديم 28-09-2010, 11:24 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

ممكن تنزل بالعربية لطنطا بنمر تجارية تظبتها وترجع تانى بالف سلامة