العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 14-09-2010, 10:46 PM
DocAmro DocAmro غير متواجد حالياً

DocAmro is just really niceDocAmro is just really niceDocAmro is just really niceDocAmro is just really nice
افتراضي نصائح بخصوص لحام العجل؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انهردا نزلت لقيت العربية عجلتها اللي ورا شمال جاية الأرض
وهي اصلا كانت بتقل بقالها كام يوم,

المهم رحت للراجل بتاع الهوا يكشف عليها

***قام رش عليها مية و صابون من قزازة كانت معاة***
و قاللي فيها مسمارين
واحد كان بيخليها تنفس
والتاني هوا اللي جابها الأرض
المهم قولتوا يعمها باللحام الأمريكي و هيا واقفة

والراجل شغال جالي واحد شاب زي و قالي خلي بالك من الناس دول علشان هيقولك دي فيها خروم كتير و هيفضل يعملك لحامات ملهاش لازمة وانت مش فاهم, و حكالي انه اضحك عليه قبل كدة علي الصحرواي و عمل 10 لحامات و كل ده بسبب حركة رش المياة والصابون من القزازة, عشان الصابون بيخلي المياة تعمل رغاوي عالفاضي وتفتكر انت انها فيها خروم.

فنصحني اني مكشفش علي العجلة ابداً إلا في حوض و خصوصاً لو الراجل قال انها فيها اخرام كتير !!

بس فحبيت اني اشاركم الكلام ده و اشوف لو حد منكم حصلوا حاجة زي كدة قبل كدة ولا لأ؟
قديم 14-09-2010, 10:52 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نصائح بخصوص لحام العجل؟

بصراحة اول مرة اسمع حوار الازازة ده ..
قديم 14-09-2010, 11:32 PM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute

لا انا شفت موضوع الازازة دة كانت عربية صاحبي تيجو ودخلنا بنزينة فقولتله شوف العجله دى مالها راح الراجل ب الازازة وقاله فيها مسمار , بس من غير ما يحل العجلة , غير كدة انا لما رحت الحم العجلة حلها و ف حوض وبالطباشير وانا كنت واقف على ايده و طلعلي مسمار واحد ولحمه بـ 3 جنيه و الشاب آخر زوق

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 15-09-2010, 12:57 AM
corsair
Guest

والله يا دكتور عمرو ربنا مش هيسيب اي حد بيغش في الناس

وفي كمان ان لو الكاوتش عندك فيه داخلي مش تيوبليس في ناس معندهمش ريحة الضمير اللي في الدنيا بيكون لابس دبله في صباعه وفيها زي ابره مش باينه الا للي ياخد باله منها اوي ويفضل يخرملك بيها يجي 10 اخرام او اكتر في الداخلي وانتا يا عيني ماشي وراه علي اساس انه عنده ضمير
قديم 15-09-2010, 04:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الزجاجه دي عادي
انما في محطات البنزين اوعي تسمع كلام اي حد يقولك العجله بتنام يا بيه و تعالي الحمهالك
لانهم بينصبوا و بيغشوا جامد
و الافضل تلحم الكاوتش عند واحد امين وواثق فيه.
و كمان خلي معاك شنبر احتياطي في شنطه العربيه علشان لو مسافر
و الفرده نامت و جه واحد قالك فيها 10 اخرام و الكلام الفارغ دا تطلع الشنبر و تقوله يركبه و تبقي تكشف علي الفرده في مكان تاني

حـازم خـضـر