العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 30-08-2010, 06:53 PM
اسماعيل نصار اسماعيل نصار غير متواجد حالياً

اسماعيل نصار will become famous soon enough
افتراضي عاوز اروح من المهندسين الى القطامية عند كارفور

السلام عليكم

انا عاوز اروح من المهندسين لحد القطامية كارفور

دلوقتى فى طريق رخم

الا و هو الدائرى من عند البحر الاعظم ودا اللى انا بروح علية وانا رايح الجامعة

تانى طريق ناس قالوا من الدائرى بتاع المحور او بتاع ميدان لبنان

انا عاوز اعرف بقي طريق ميدان لبنان دة و هل هو اقرب ؟؟؟

تحياتى و ياريت شرح بالتفاصيل علشان اركز :D

كل سنة وانتم طيبين

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 30-08-2010 الساعة 07:00 PM سبب آخر: تم تعديل جميع الغلطات الاملائيه في العنوان و الموضوع نفسه
قديم 30-08-2010, 07:18 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اروح من المهندسين الى القطامية عند كارفور

امرنا الى الله ورغم ان فى موضوع مخصص للوصفات دى والرابط بتاعه اهو
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20522

لكن احنا فى خدمة حبايبنا واخواتنا هنا
شوف ياسيدى
ورغم انك مقلتش جاى منين من المهندسين لكن هنعتبرك جاى من عند نادى الزمالك كده فانت هتاخد شارع احمد عرابى لحد اخره واول متوصل السكة الحديد هيبقى انت عند ميدان لبنان يمين على المحور ثم يسار تدخل المحور ثم يمين تطلع الدائرى قبل ان تعبرتحته (متعديهوش)احسن تروح اكتوبر
او لو ركبت كوبرى 15 مايو خليك ماسك اليمين دايمااى شوارع شمال متنزلهاش هتلاقى نفسك عند الدائرى
او
لو جاى من عند مقار (الكوبرى الخشب لايمين ولاشمال لحد الدائرى)
وفى كل الحوال وصلت الدائرى هتمشى عليه لحد وانت ماسك الشمال دائما حتى تقرا يافطة طريق الاسماعيلية بعدها ستجد نفقين عدى النفقين هتلاقى نفسك دخلت القاهرة الجديدة اسال على كارفور
قديم 02-10-2010, 10:23 PM
m.bolbol m.bolbol غير متواجد حالياً

m.bolbol is on a distinguished road

هو تمام وصفاتك لغاية الدائى يا أستاذ خالد بس هو الأفضل والأقرب ما يطلعش الطلعة الأولى بتاعة الدائرى يمين.......
لا ياخد الطلعة الثانية اللى من تحت الدائرى نفسه وداخلة بدوران بحيث يمشى شمال فى إتاه الهرم والرماية هايمشى حوالى 10 كيلو فقط وهيلاقى الوصلة الجديدة بتاعة المريوطية دى سحر وجامدة جدا لغاية الدائرى بتاع المنيب هما 10 كيلو كمان ويلاقى كارفور على يمينة بعد نزلة الأتوستراد
...............
لكن لو طلع الطلعة الأولى بتاعة بقى دائى الوراق والقناطر وشبرا وموقف السلام والمرج وطريق الإسماعلية والسويس ومدينة نصر والقاهرة الجديدة دى حوالى 50 كيلو على الأقل عشان أصلا من المحور لغاية موقف السلام حوالى 25 كيلو ده غير الزحمة والقرف والمقطورات

لكن الدائرى بتاع سكة الهرم والمعادى والمنيب بتحس إنه نظيف ورايق شوية وفى الأخر هى دائرة وكلة بيوصل ببعضة

وشكرا
قديم 03-10-2010, 02:29 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

الله ينور عليك معلش دايرى المريوطية ممشيتوش كتير ودايما رايح جاى على الكبير اللى شرحته
رغم انى بدور دايما على الطريق الاسهل والاحسن