العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 25-08-2010, 05:50 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي ساعدونى رجاءا أنا فى حيرة شديدة وامامى حتى الغد

يا جماعة أنا متحير ودماغى مش مريحنى. أنا هشترى عربية هيونداى لافيتا اللى شبة هيونداى متركس من المنطقة الحرة بكرة. أنا شوفت عربيتين اليوم ومتحير بينهم وعاوز رأيكم كلهم وخبرتكم

العربية الأولى 200 ألف كيلو كلها فبريكة وفيها نظام ABS المانع للأنزلاق وكمان نظام TCS لتوزيع الضعط على الفرامل - وكرسى السائق فية بكرتين للتحكم فى ارتفاع الكرسى- وكمان فى لمبة للسائق واخرى للصالون - وجسم العربية فيه شوية خدوش وأحتكاكات ولكن مفيش تطبيق فى الصاج - الكاوتش عادى وفيها تكيف وبور ستيرنج وزجاج كهربائى للاربع أبواب - سمنتر لوك.. بإختصار العربية فيها كمليات كتيرة بس أستعمال شديد مأثر على البوية والظاهر السواق كان مبهدلها شغل شوية ( العربية دى ثمنها 39 الف جنية من بوق التاجر)

العربية الثانية عادة يعنى مفيش فرامل ABC ولا نظام TCS والكرسى ثابت مش متحرك ومفيش نور للصالون ولكن العربية عاملة 73 الف كيلو بس والبوية بتاعتها تمام وفيها جنوط سبورت حلوة رفعة العربية شوية يعنى المنظر حلو بس الكمليات مفيش. ( العربية دى ثمنها من بوق الراجل 40 الف)

لو أنتم مكانى تعملوا اية . انا هاخد ميكانيكى بكرة للكشف عليهم علشان البارومة وكدة لان عينى مش لقت بارومة فى الأثين. الأثنين هيونداى لافيتا مستوردين صناعة كورى وسنة الصنع 2001 . اختار ايهما اللى شكلها حلو ومستعملة اقل ومفيهاش اوبشنز كتير ولا أختار اللى فيها الكمليات ولكنها اقل فى المنظر وبدون جنوط سبور.

ساعدونا أنا فى حيرة وامامى حتى الغد
قديم 25-08-2010, 06:14 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: ساعدونى رجاءا أنا فى حيرة شديدة وامامى حتى الغد

والله انا شايف انك تحاول تختار الاقرب للهيونداي الماتريكس علشان لو حبيت تعملها اي صيانه او تجيبلها قطع غيار متلقيش نفسك تايه
قديم 25-08-2010, 06:20 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

هى فى إختلاف شوية عن الماتركس من حيث ان الماتور 1500 مش 1600 وفيها 12 صباب مش 16 يعنى شوية إختلافات بس اكيد لها قطع غير لان العربية دى بتتباع منها كثير فى المناطق الحرة ولسة هتكتر كمان
قديم 25-08-2010, 10:40 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

رأيي اصبر شويه لحد ما تلاقي عربيه تانيه حالتها احسن

حـازم خـضـر

قديم 25-08-2010, 10:44 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

,وانا متفق مع استاذ حازم العربيات دى مش اللقطة اللى تستاهل تخلص فيها على طول