العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 14-08-2010, 10:59 AM
agiad_doctor agiad_doctor غير متواجد حالياً

agiad_doctor is on a distinguished road
افتراضي انا اتعرضت للنصب من المصريةللسيارات فرع المنصورة

سلام عليكم
كل سنة وانتم طيبين انا د.محمد حسين
وبمناسبة شهر رمضان الشركة المصرية للسيارات فرع المنصورة(توريل الجديدة) اللي انا اشتريت منها الام 11 من شهر حبت تعمل معايا واجب جامد جدا عملت ايه
بعت ليا عربية اكتشفت عن طريق الصدفة البحته وانا عندى سمكري بارفع الاكصدام لانه كان اتخبط مني ان العربيه رشه رفرف شمال ؟؟؟؟
استغربت جدا قلت له ياسيدي العربيه زيروا
قال والله رشه اخدته ورحت المصرية طبعا انكروا وقالو وديها لمركز عييسى مركز الصيانة المعتمد في المنصورة رحت المصيبه بقى ان المهندس اللي هناك زود على الرش بتاع الرفرف كمان الاكصدام الخلفي وان العربيه مغيرة زجاج وراووقدام.
طبعا رحت وانا مولع هناك وعقدوا يحلفوميت يمين ان ده مش من عندهم وسمعتهم والكلام ده وان احنا لازم نروح ابورواش هو اللي يفصل بينا .
طبعا وافقت وخبطت 350 ك رايح جاي مع المندوب بتاعهم وقال المهندس هناك ان فعلا الرفرف الخلفي راشش وبتوع السمكرة قالوا انه كمان متسنفر علشان اللون بسوالزجاج عادي مش متغير ماشي
المندوب يتشال ويتحط والمهندس يقول له رشه
من هنا بدا لاستهبال الاصلي والنصب المحترف المصرية لما رجعت لهم قالوا هانكلم الحاج احمد ابوريان معرفش ده مين ونكلمك بالليل
رحت لهم بالليل وصلة الكذب الاولى من مدير الفرع ا.علاء بيقول ان التوكيل رد عليهم شفهي بغير كده وان ده هبو رش مش رش وان انت لو تتراضى بهدية ونحل المشكلة طبعا انا مش هاقول على اللي قلته وعملته هناك
بس عملت محضر بالواقعة في قسم تاني المنصورة والمامور نفسه هقال ليا ان اكتر من محضر متحررر ضدهم لنفس الاسباب لدرجة انه كان بيقول الل حصل ليا فبل
ما اقوله انا هارفع قضيه وكلمت محامي وابعت شكوى لحمايه المستهللك وربنا يقدرني وافضحهم بجحين جدا جداز
قديم 14-08-2010, 11:04 AM
agiad_doctor agiad_doctor غير متواجد حالياً

agiad_doctor is on a distinguished road
افتراضي انا اتعرضت للنصب من المصريه للسيارات فرع المنصورة

سلام عليكم
كل سنة وانتم طيبين انا د.محمد حسين
وبمناسبة شهر رمضان الشركة المصرية للسيارات فرع المنصوره(توريل الجديدة) اللي انا اشتريت منها الام 11 من شهر حبت تعمل معايا واجب جامد جدا عملت ايه
بعت ليا عربية اكتشفت عن طريق الصدفة البحته وانا عندى سمكري بارفع الاكصدام لانه كان اتخبط مني ان العربيه رشه رفرف شمال ؟؟؟؟
استغربت جدا قلت له ياسيدي العربيه زيروا
قال والله رشه اخدته ورحت المصرية طبعا انكروا وقالو وديها لمركز عييسى مركز الصيانة المعتمد في المنصورة رحت المصيبه بقى ان المهندس اللي هناك زود على الرش بتاع الرفرف كمان الاكصدام الخلفي وان العربيه مغيرة زجاج وراووقدام.
طبعا رحت وانا مولع هناك وعقدوا يحلفوميت يمين ان ده مش من عندهم وسمعتهم والكلام ده وان احنا لازم نروح ابورواش هو اللي يفصل بينا .
طبعا وافقت وخبطت 350 ك رايح جاي مع المندوب بتاعهم وقال المهندس هناك ان فعلا الرفرف الخلفي راشش وبتوع السمكرة قالوا انه كمان متسنفر علشان اللون بسوالزجاج عادي مش متغير ماشي
المندوب يتشال ويتحط والمهندس يقول له رشه
من هنا بدا لاستهبال الاصلي والنصب المحترف المصرية لما رجعت لهم قالوا هانكلم الحاج احمد ابوريان معرفش ده مين ونكلمك بالليل
رحت لهم بالليل وصلة الكذب الاولى من مدير الفرع ا.علاء بيقول ان التوكيل رد عليهم شفهي بغير كده وان ده هبو رش مش رش وان انت لو تتراضى بهدية ونحل المشكلة طبعا انا مش هاقول على اللي قلته وعملته هناك
بس عملت محضر بالواقعة في قسم تاني المنصورة والمامور نفسه هقال ليا ان اكتر من محضر متحررر ضدهم لنفس الاسباب لدرجة انه كان بيقول الل حصل ليا فبل
ما اقوله انا هارفع قضيه وكلمت محامي وابعت شكوى لحمايه المستهللك وربنا يقدرني وافضحهم بجحين جدا جداز
قديم 14-08-2010, 11:33 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: انا اتعرضت للنصب من المصريه للسيارات فرع المنصورة

عليك وعلي جهاز حماية المستهلك برقم المحضر وحياتك عندي مفيش غير عربية جديدة ولو عايز كمان ترفع قضية تعويض ارفعها وهتكسبها لا محال
قديم 14-08-2010, 11:56 AM
الصورة الرمزية dr.death
dr.death dr.death غير متواجد حالياً

dr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the rough

اه ××××× ياحرامية

متسيبهمش لحاد ماتاخد حقك اللي هو عربية جديدة ولو تعرف تجيب تعويض يبقي فل وسهل جدا لو معاك محامي عنده نص مخ هيجبهولك وانت مغمض

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 14-08-2010 الساعة 04:21 PM
قديم 14-08-2010, 12:23 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

والله الواحد وهو داخل فرع هذه الشركة النصابه عندنا فى اسكندرية ( جرين بلازا ) بحس انى بتعامل مع شوية نصابين ، والغريب إنك لو سألت سؤال فنى فى أى سيارة مابلاقيش الإجابة من المندوب الذى قابلنى ، وبعدين لو عجبتك سيارة تلاقى السعر المطلوب دفعه مختلف تماماً عن السعر المعلن

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية