مصر موتورز مجتمع السيارات
الرئيسية مشاركات اليوم أكتب موضوع اضف صورة ابحث NewsFeed

العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات المصرية > التجارى العام
منتدى السيارات العام سوق السيارات صيانة سيارات تعديل واكسسوارات مخالفات المرور الأستراحة الاحصائيات
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

التجارى العام نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 14-08-2010, 09:59 AM   #1
agiad_doctor

شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
بروفايل agiad_doctor's Profile   البومات صور agiad_doctor's Photo Album   اضف agiad_doctorالى قائمة اصدقائك   جروبات
agiad_doctor is on a distinguished road
افتراضي انا اتعرضت للنصب من المصريةللسيارات فرع المنصورة

سلام عليكم
كل سنة وانتم طيبين انا د.محمد حسين
وبمناسبة شهر رمضان الشركة المصرية للسيارات فرع المنصورة(توريل الجديدة) اللي انا اشتريت منها الام 11 من شهر حبت تعمل معايا واجب جامد جدا عملت ايه
بعت ليا عربية اكتشفت عن طريق الصدفة البحته وانا عندى سمكري بارفع الاكصدام لانه كان اتخبط مني ان العربيه رشه رفرف شمال ؟؟؟؟
استغربت جدا قلت له ياسيدي العربيه زيروا
قال والله رشه اخدته ورحت المصرية طبعا انكروا وقالو وديها لمركز عييسى مركز الصيانة المعتمد في المنصورة رحت المصيبه بقى ان المهندس اللي هناك زود على الرش بتاع الرفرف كمان الاكصدام الخلفي وان العربيه مغيرة زجاج وراووقدام.
طبعا رحت وانا مولع هناك وعقدوا يحلفوميت يمين ان ده مش من عندهم وسمعتهم والكلام ده وان احنا لازم نروح ابورواش هو اللي يفصل بينا .
طبعا وافقت وخبطت 350 ك رايح جاي مع المندوب بتاعهم وقال المهندس هناك ان فعلا الرفرف الخلفي راشش وبتوع السمكرة قالوا انه كمان متسنفر علشان اللون بسوالزجاج عادي مش متغير ماشي
المندوب يتشال ويتحط والمهندس يقول له رشه
من هنا بدا لاستهبال الاصلي والنصب المحترف المصرية لما رجعت لهم قالوا هانكلم الحاج احمد ابوريان معرفش ده مين ونكلمك بالليل
رحت لهم بالليل وصلة الكذب الاولى من مدير الفرع ا.علاء بيقول ان التوكيل رد عليهم شفهي بغير كده وان ده هبو رش مش رش وان انت لو تتراضى بهدية ونحل المشكلة طبعا انا مش هاقول على اللي قلته وعملته هناك
بس عملت محضر بالواقعة في قسم تاني المنصورة والمامور نفسه هقال ليا ان اكتر من محضر متحررر ضدهم لنفس الاسباب لدرجة انه كان بيقول الل حصل ليا فبل
ما اقوله انا هارفع قضيه وكلمت محامي وابعت شكوى لحمايه المستهللك وربنا يقدرني وافضحهم بجحين جدا جداز
من اشهر مواضيع agiad_doctor في مصرموتورز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
agiad_doctor غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 10:04 AM   #2
agiad_doctor

بروفايل agiad_doctor's Profile   البومات صور agiad_doctor's Photo Album   اضف agiad_doctorالى قائمة اصدقائك   جروبات
agiad_doctor is on a distinguished road
افتراضي انا اتعرضت للنصب من المصريه للسيارات فرع المنصورة

سلام عليكم
كل سنة وانتم طيبين انا د.محمد حسين
وبمناسبة شهر رمضان الشركة المصرية للسيارات فرع المنصوره(توريل الجديدة) اللي انا اشتريت منها الام 11 من شهر حبت تعمل معايا واجب جامد جدا عملت ايه
بعت ليا عربية اكتشفت عن طريق الصدفة البحته وانا عندى سمكري بارفع الاكصدام لانه كان اتخبط مني ان العربيه رشه رفرف شمال ؟؟؟؟
استغربت جدا قلت له ياسيدي العربيه زيروا
قال والله رشه اخدته ورحت المصرية طبعا انكروا وقالو وديها لمركز عييسى مركز الصيانة المعتمد في المنصورة رحت المصيبه بقى ان المهندس اللي هناك زود على الرش بتاع الرفرف كمان الاكصدام الخلفي وان العربيه مغيرة زجاج وراووقدام.
طبعا رحت وانا مولع هناك وعقدوا يحلفوميت يمين ان ده مش من عندهم وسمعتهم والكلام ده وان احنا لازم نروح ابورواش هو اللي يفصل بينا .
طبعا وافقت وخبطت 350 ك رايح جاي مع المندوب بتاعهم وقال المهندس هناك ان فعلا الرفرف الخلفي راشش وبتوع السمكرة قالوا انه كمان متسنفر علشان اللون بسوالزجاج عادي مش متغير ماشي
المندوب يتشال ويتحط والمهندس يقول له رشه
من هنا بدا لاستهبال الاصلي والنصب المحترف المصرية لما رجعت لهم قالوا هانكلم الحاج احمد ابوريان معرفش ده مين ونكلمك بالليل
رحت لهم بالليل وصلة الكذب الاولى من مدير الفرع ا.علاء بيقول ان التوكيل رد عليهم شفهي بغير كده وان ده هبو رش مش رش وان انت لو تتراضى بهدية ونحل المشكلة طبعا انا مش هاقول على اللي قلته وعملته هناك
بس عملت محضر بالواقعة في قسم تاني المنصورة والمامور نفسه هقال ليا ان اكتر من محضر متحررر ضدهم لنفس الاسباب لدرجة انه كان بيقول الل حصل ليا فبل
ما اقوله انا هارفع قضيه وكلمت محامي وابعت شكوى لحمايه المستهللك وربنا يقدرني وافضحهم بجحين جدا جداز
من اشهر مواضيع agiad_doctor في مصرموتورز

agiad_doctor غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 10:33 AM   #3
corsair
Guest

بروفايل corsair's Profile   البومات صور corsair's Photo Album   اضف corsairالى قائمة اصدقائك   جروبات
افتراضي رد: انا اتعرضت للنصب من المصريه للسيارات فرع المنصورة

عليك وعلي جهاز حماية المستهلك برقم المحضر وحياتك عندي مفيش غير عربية جديدة ولو عايز كمان ترفع قضية تعويض ارفعها وهتكسبها لا محال
من اشهر مواضيع corsair في مصرموتورز
0 حكايتي مع ( شيفرولية افيو) "وسوء التصنيع"
0 تعالوا نتعرف على بعض - اول موضوع مفيد اعمله ههههههههههههههه
0 ارشيف شكاوى 2008 - 2009 - 2010 - 2011
0 هتشري عربيه مستعمله ادخل اعرف مميزات وعيوبها وسعرها
0 خش بسرعه اتحدي دمياطي ماتركس في موضوعه
0 كيفية تنظيف الكربراتير (بالصور)
0 الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا
0 لاول مرة في منتدي مصر موتورز تعليم قيادة الموتوسيكلات
0 الحقوا يا جماعه خدمة الكشف عن المخالفات اشتغلت
0 رينو ميجان هاتشباك

قديم 14-08-2010, 10:56 AM   #4
dr.death

الصورة الرمزية dr.death

بروفايل dr.death's Profile   البومات صور dr.death's Photo Album   اضف dr.deathالى قائمة اصدقائك   جروبات
dr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the roughdr.death is a jewel in the rough

اه ××××× ياحرامية

متسيبهمش لحاد ماتاخد حقك اللي هو عربية جديدة ولو تعرف تجيب تعويض يبقي فل وسهل جدا لو معاك محامي عنده نص مخ هيجبهولك وانت مغمض
من اشهر مواضيع dr.death في مصرموتورز

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 14-08-2010 الساعة 03:21 PM
dr.death غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 11:23 AM   #5
نبيل عبدالرحمن
مدير المنتدى

الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن

من انا؟ : مهندس انشائى
مكانى : اسكندرية
هواياتي : رياضة التجديف وألعاب القوى
التخصص العملى : خبير مدير عام بقطاع البترول سابقاً
الخبرات: مجال الإنشاءات الهندسية المعدنية
شكراً: 34
تم شكره 232 مرة في 138 مشاركة
بروفايل نبيل عبدالرحمن's Profile   البومات صور نبيل عبدالرحمن's Photo Album   اضف نبيل عبدالرحمنالى قائمة اصدقائك   جروبات
نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

والله الواحد وهو داخل فرع هذه الشركة النصابه عندنا فى اسكندرية ( جرين بلازا ) بحس انى بتعامل مع شوية نصابين ، والغريب إنك لو سألت سؤال فنى فى أى سيارة مابلاقيش الإجابة من المندوب الذى قابلنى ، وبعدين لو عجبتك سيارة تلاقى السعر المطلوب دفعه مختلف تماماً عن السعر المعلن
من اشهر مواضيع نبيل عبدالرحمن في مصرموتورز

نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 12:02 PM   #6
السيد العيسوى

بروفايل السيد العيسوى's Profile   البومات صور السيد العيسوى's Photo Album   اضف السيد العيسوىالى قائمة اصدقائك   جروبات
السيد العيسوى has a spectacular aura aboutالسيد العيسوى has a spectacular aura about

ارجو ان يكون نفسك طويل سيدى الفاضل ولاتتهاون واحصل على حقك كاملا

السيد العيسوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 12:18 PM   #7
احمد بدر1978

الصورة الرمزية احمد بدر1978

من انا؟ : متزوج عندى بنتين وولد
مكانى : الاسكندرية
هواياتي : تربية الكلاب والصيد
التخصص العملى : مهندس موبيلات فى اى 2
تم شكره 15 مرة في 15 مشاركة
بروفايل احمد بدر1978's Profile   البومات صور احمد بدر1978's Photo Album   اضف احمد بدر1978الى قائمة اصدقائك   جروبات
احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

ما تتنازلش عن حقك واعملهم مشكلة فى المعرض لغاية لما تبدل عربيتك
من اشهر مواضيع احمد بدر1978 في مصرموتورز

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــي
احمد بدر1978 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 12:22 PM   #8
data

بروفايل data's Profile   البومات صور data's Photo Album   اضف dataالى قائمة اصدقائك   جروبات
data will become famous soon enoughdata will become famous soon enough
افتراضي رد: انا اتعرضت للنصب من المصريةللسيارات فرع المنصورة

هى بقا وصلت لكده ؟
اوعى تسيب حقك
ياسلام بقا لو تاخد اوراق من المهندس وكل اللى رحتله يثبت بكده وتدى للمحامى
تبقا باشا
من اشهر مواضيع data في مصرموتورز

data غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 12:58 PM   #9
ابو محمد المصري

بروفايل ابو محمد المصري's Profile   البومات صور ابو محمد المصري's Photo Album   اضف ابو محمد المصريالى قائمة اصدقائك   جروبات
ابو محمد المصري is on a distinguished road

الله يعينك على ما بلاك
ابتسم انت في المحروسة اللي دروس القراءة زمان كانت فيها زرع حصد و دلوقت اصبح اول و اهم درس يتعلمه الانسان هو نَـ صَـ ـبً كَـ ذ بَ
انا اشتريت من فرعهم اللي في مصر الجديدة من 3 سنين هي العربية مافيهاش حاجة لكن فعلاً تشعر بعدم راحة الاجواء كده تحس انك بتتدبس مش بتشتري يعني لو ماكنتش عارف بالضبط انت عايز تشتري أيه .... هتلاقي المندوب غالباً عارف كام كلمة مش بقى فنيات و يقنعك بكلام مختص .... الانكى من كده اللي جه يسلم لي العربية وقتها المفروض انه مهندس لكن لقيته لامؤاخذة و ان شاء الله ما اكونش مفتري عليه لقيته نجار مسلح همه الاول والاخير الاكرامية .

يا عزيزي بلد مافيهاش نظام متوقع ايه يكون شكل التعاملات فيها ؟
الله يصبرك و يوفقك في التشبث بأخد حقك على فكرة الحاج احمد ابو ريان ده ياسيدي صاحب الشركة
من اشهر مواضيع ابو محمد المصري في مصرموتورز

ابو محمد المصري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 01:30 PM   #10
1toty

الصورة الرمزية 1toty

مكانى : الجيزة
بروفايل 1toty's Profile   البومات صور 1toty's Photo Album   اضف 1totyالى قائمة اصدقائك   جروبات
1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold1toty is a splendid one to behold

السلام عليكم إحساس صعب إن الواحد يكون جايب عربية زيرو دفع فيها مبلغ محترم علشان يريح نفسه يكتشف أنها مش زيرو وأنها استعملت وكمان راشة ومغيرة والعملية ديه مكرره وخصوصا لو اشتريت من معرض مش توكيل معلش أنت أكيد فى مصر ربنا معاك ويرجع لك حقك
من اشهر مواضيع 1toty في مصرموتورز

1toty غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 01:40 PM   #11
كومندا

الصورة الرمزية كومندا

من انا؟ : عبد من عباد الله
مكانى : قلعة الصناعه ...((المحله الكبرى))
هواياتي : النت والسيارات
التخصص العملى : بروفسير فى حتى
شكراً: 4
تم شكره 32 مرة في 25 مشاركة
بروفايل كومندا's Profile   البومات صور كومندا's Photo Album   اضف كومنداالى قائمة اصدقائك   جروبات
كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.death مشاهدة المشاركة
اه ××××××× ياحرامية

متسيبهمش لحاد ماتاخد حقك اللي هو عربية جديدة ولو تعرف تجيب تعويض يبقي فل وسهل جدا لو معاك محامي عنده نص مخ هيجبهولك وانت مغمض
من اشهر مواضيع كومندا في مصرموتورز

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 14-08-2010 الساعة 03:22 PM
كومندا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 05:39 PM   #12
fares515

التخصص العملى : PHARMACIST
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
بروفايل fares515's Profile   البومات صور fares515's Photo Album   اضف fares515الى قائمة اصدقائك   جروبات
fares515 will become famous soon enough

أهم حاجه التوثيق
يعني تجيب ورق تقرير فني من كل المراكز اللى انت رحتها وتقدمها في ملف القضيه
وكمان تبعت نسخه منه لجهاز حمايه المستهلك ولكل مجلات وجرايد العربيات في البلد
من اشهر مواضيع fares515 في مصرموتورز

fares515 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 05:50 PM   #13
issoPolo

بروفايل issoPolo's Profile   البومات صور issoPolo's Photo Album   اضف issoPoloالى قائمة اصدقائك   جروبات
issoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant futureissoPolo has a brilliant future

ربنا يوفق و بجد حاجة مستفزة
من اشهر مواضيع issoPolo في مصرموتورز

issoPolo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-2010, 11:18 PM   #14
wael_khaled

بروفايل wael_khaled's Profile   البومات صور wael_khaled's Photo Album   اضف wael_khaledالى قائمة اصدقائك   جروبات
wael_khaled will become famous soon enough

أحنا لازم يكون لينا وقفه هنا من المنتدى بقولك يا دكتور لو جبت ورق يثبت كلامك ممكن ترفعه على المنتدى ونعمل موضوع اسمه قاطعوا المصريه لحد ما تدينا حقنا ويبقى من هنا نحول المنتدى لجهه تقدر تجيب الحقوق وخصوصا ان عدد الاعضاء عدد كبير وكله مهتم بالعربيات
من اشهر مواضيع wael_khaled في مصرموتورز

wael_khaled غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-08-2010, 12:16 AM   #15
lol64

الصورة الرمزية lol64

مكانى : لقاهره
بروفايل lol64's Profile   البومات صور lol64's Photo Album   اضف lol64الى قائمة اصدقائك   جروبات
lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

انا مستعد معاكم لاى فضيحه انا اتحرق دمى من اللى قريته
من اشهر مواضيع lol64 في مصرموتورز

lol64 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس