العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 02-08-2010, 01:52 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
افتراضي هل الكلبراتير يحل محل الانجكشن

احنا نخش فى الموضوع ليا واحد صاحبى معاة جولف ١ انا ادتلة موتور الاودى بتاعى الى كنت عايز ابيعة بس كام من غير الانجكشن بتاعة فا فية ناس بتقول حط مكان الانجكشن كلبراتير الجولف ال ١٦٠٠ هل دة هيطلع نفس اداء الموتور مع العلم ان الموتور ٢٠٠٠سىسى و هل هيظبط العربية

قديم 02-08-2010, 02:39 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الكلبراتير يحل محل الانجكشن

أنا مش خبير بس جوجل ظبطنى

بص ياباشا, علشان مبدأيا يركب كارب, هيغير طلمبة البنزين وهيقعد يلف ويدور على الصنايعية علشان النظام يركب صح, علشان أكيد فيه حاجات ملهاش مكان وهيضطر يعملها قواعد ويثبتها كويس وهيقعد يظبط فى الموتور كتير, وأنت أدرى واحد بشغل الصنايعية وقرفهم.

الأنجكشن بيدى سرعة فى الأستجابة من الموتور وتوفير بنزين عن الكارب علشان بيحقن بنزين على حسب المتغيرات حواليه وبيدى تسارع وقيادة أنعم, الكارب بيدى قوة زيادة فقط فى حالة المحركات القوية اللى محتاجة كل هورس باور فيها غير كده الأنجكشن أفضل من الكارب تماما.

من رأيى خليه يشترى دماغه ويركب الحاجات الناقصة أسهل وأحسن.

وبعدين يا جدع حرام عليك فين العربية, ده نور بيجو فرحنا بعربيته وأنت مش عايز تنزل بوست واحد بيها, ده أنت لو بتركب هليكوبتر كان زمانك طاير بيها.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 02-08-2010, 03:49 AM
الصورة الرمزية matmm

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

حبيبى يا انجكشن ولله بس انا الى مخلينى مش ببان بلعربية عندى مشكلة بعد الموتور ال٢٨٠٠ v6 العربية مش بتقف لان الفرامل بتاعت ال١٦٠٠ سىسى منكدة عليا اجرى و ابقى فرحان بل٣٤٠ حصان ومعرفش اوقفها نكد بجد والجنبين بتوع ال٢٨٠٠ مش راكبيـــن عندى ولله انا حتى مش بدخل على المنتدى خالص والصيف ضاع عليا فى العربية بس فية حاجة مش فاهمها بقى يعنى اية لكارب بيدى قوة زيادة فقط فى حالة المحركات القوية اللى محتاجة كل هورس مــــــــــــــــــــــــ ـش فاااااااااااااااااااااااا ااااااهم

قديم 02-08-2010, 04:09 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

هههههههههه, ضحكتنى والله ياباشا, يعنى العربية واقفة على الفرامل؟

الكارب بيطلع أخر حصان ممكن من الموتور, يعنى بالنسبة لموتور عادى حوالى 2 أو 3 حصان زيادة على الأنجكشن, والنسبة بتختلف حسب قوة الموتور, وفى الغالب هتلاقى عربيات الدراج ريس بره كاربراتير علشان بيزود 10 حصان عن الأنجكشن أو أكثر.

أنما فى العربية العادية زى ماقلت, الزيادة بسيطة وفى المقابل أستهلاك بنزين عالى, والعربية سحبها وموتورها حركتهم فيها برجلة أو مش ناعمة زى الأنجيكشن, وبتاخد وقت علشان تستجيب علشان الكاربراتير ميكانيكى على عكس الأنجكشن الكهربائى اللى أستجابته أسرع.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 02-08-2010, 04:21 AM
الصورة الرمزية matmm

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

هههههههههه, ضحكتنى والله ياباشا, يعنى العربية واقفة على الفرامل؟

الكارب بيطلع أخر حصان ممكن من الموتور, يعنى بالنسبة لموتور عادى حوالى 2 أو 3 حصان زيادة على الأنجكشن, والنسبة بتختلف حسب قوة الموتور, وفى الغالب هتلاقى عربيات الدراج ريس بره كاربراتير علشان بيزود 10 حصان عن الأنجكشن أو أكثر.

أنما فى العربية العادية زى ماقلت, الزيادة بسيطة وفى المقابل أستهلاك بنزين عالى, والعربية سحبها وموتورها حركتهم فيها برجلة أو مش ناعمة زى الأنجيكشن, وبتاخد وقت علشان تستجيب علشان الكاربراتير ميكانيكى على عكس الأنجكشن الكهربائى اللى أستجابته أسرع.
طب انت شايف للفرامل حل ؟ وبعدين كلبراتير الجولف ال ١٦٠٠ هيشتغل على ال ٢٠٠٠سىسى وبعدين بردو مش فاهم بيزود ١٠ حصان مثلا طب انت بتقول ان الموتور مش هيستجيب بسرعة يعنى هيبقى التسارع اقل ولا اية