العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 30-07-2010, 02:10 AM
fares515 fares515 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: PHARMACIST

fares515 will become famous soon enoughfares515 will become famous soon enough
افتراضي أيهما أفضل MERCEDES C300أمBMW 320i ولماذا

علما انها لطالب جامعي ولكن في نفس الوقت دكتور يعني أنا عارف ان البي ام شبابي أكتر بس عاجبني في المرسيدس البودي كيتamgبحس انها اكبر في الحجم أنا عارف ان المفروض اقارن السي300 بالبي ام 330 بس أنا حاسس ان سعرها كتير على امكانياتها فما رأيكم انتم وياريت لو حد معاه واحده منهم او جربها او شافها يفيدني بانطباعه عنه ومشكورين مقدما
قديم 02-08-2010, 02:05 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أيهما أفضل MERCEDES C300أمBMW 320i ولماذا

ياباشا الله يخليك لا خبير ولا حاجة, ال 320I فعلا شكلها شبابى جدا وتنفع لشاب سواء فى الجرى أو الفخامة والشكل, وقطع غيارها تعتبر موجودة وأرخص من المرسيدس ده لو الموضوع فى دماغك.

المرسيدس بحس أنها عربية رزينة جدا, ومتخيلش أبدا شاب راكبها, فيها كماليتها وثباتها, لكن شكلها كبير قوى فى عيون الناس, ونظرة الناس للى راكب مرسيدس غير للى راكب بى أم, المرسيدس بتمثل الفخامة والرزانة والنضج, والبى أم بتمثل الشباب والسرعة والموضوع ده بجد.

وسواء هتجيب جديد أو مستعمل, البى أم تتفوق على المرسيديس فى الأنتشار وسهولة أعادة البيع وقطع الغيار التى تعتبر رخيصة, وكمان أمكانية التعديل عليها بسهولة, وهى مناسبة أكثر لشاب.

وده رأيى الشخصى, شوف أنت مستريح لأيه وأنهى اللى عجباك أكثر, وأعمل لكل واحدة تست درايف سواء لو هتجيبها من التوكيل أو لو مع حد معرفة.

والبى أم أرخص بمراحل من السى 300 بحوالى مية ألف يعنى مبلغ مش هين, بس المرسيدس أقوى وتسارعها للمية أسرع, والبدى ال AMG شكله تحفة على المرسيدس فعلا.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 02-08-2010 الساعة 02:16 AM
قديم 02-08-2010, 02:17 AM

معالي الباشا انجكشن اشكرك بشده وبعنف على كلامك الشامل والموضوعي وفعلا كلام كله في التمام اعتقد ان هيكون له اثر كبير على اختياري
وفي انتظار آراء المزيد من اعضاء المنتدى الكرام
قديم 02-08-2010, 04:30 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

صعب يا استاذ فارس حد يديك راى فى موضوع شكلى لان ده حاجة نسبيه وخاصة وحضرتك بتقارن بين احدى الحسنيين الاتنين حلوين ومفيش حاجة منهم ينفع يتقال عليها وحشة وحتى موضووع القيمة مقابل النقود صعب يتطبق فى الفئه ديه لانها مش فئه اقتصادية بالعكس التفضيلات الشخصية هى الفصيل فى الاختيار
بس احنا ممكن نفكر مع بعض ايه تفضيلاتك واولوياتك ونشوف ايهم اقرب طالما انك مش ميال تماما لواحدة من الاتنين

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-08-2010, 06:02 AM

أولا بشكر ردك واهتمامك يا أستاذنا أبونوره أستاذنا كلنا ومؤسس الموقع الجامد ده ثانيا انا أولوياتي كالتالي عشان تكون واضحه وبناء عليها تفضلي واحده منهم
1- عايز العربيه يكون حجمها كويس ومنظرها فخم ومبحبش الحجم المدمج أو الصغير وفي نفس الوقت تكون شبابي وستايل
2-بحب التميز يعني مش عايزها تكون منتشره
3-ساعات بحب أجري مع نفسي بس لو حد سابقني بنفضله بس لو أصر عايز أكتمه خالص وأخليه يفقد الأمل
4-مبحبش الصيانه الدوريه ووجع الدماغ يعني عايز عربيه اجيبها وانساها وفي نفس الوقت انا مبفحتش العربيه أوي يعني بروح الجامعه 3أيام في الأسبوع وساعات يوم واحد بس وتقريبا مبسافرش خالص او اقطع مشاوير أكتر من 30كم ولا مصايف ولااي كلام من ده
5-أسعار كويسه لقطع الغيار والاكسسوار والزينون وكده وكمان سعر اعاده بيع ميخسفش بيها الأرض
6-انطباعي حاليا:ميال للبي ام بس حاسس انها صغيره أصغر من المرسيدس وفروفوره بمعنى أصح مش عارف ليه(يعني ملهاش هيبه)
7-بالنسبه للc300هل هي مختلفه في الشكل عن بقيه الc-classولا هي نفس الشكل بس بموتور أعلى؟؟؟(سؤال محيرني)

وكل سنه وانتم طيبين بمناسبه رمضان وربنا ميحرمناش من آراءكم(يعني أي عضو مهما كانت خبرته في الموضوع قليله بس له رأي ميبخلش علينا بيه)