العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-05-2010, 07:57 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of
لماذا ادهشت السياره السيراتو مصر والمصريين فقط بينما هناك سيارات اوروبيه افضل منها

بسم الله الرحمن الرحيم

اول حاجه انا هتكلم عن عربيتين
1- الكيا سيراتو
2- فيات جراند بونتو

اول حاجه انا معايه فلوس دلوقتى رايح اشترى عربيه فا بفكر وهسأل واحد صاحبى و دردش معاه شويه واقوله انا معايه مبلغ كده وكنت عايز اشترى عربيه فى حدود المبلغ الى معايه هيقولى معاك كام هقوله كذا وهقوله والهى كنت بفكر فى عربيتين عربيه كيا سيراتو وعربيه فيات جراند بونتو
راح صاحبه هيقوله يا معلم العربيه السيراتو ديه ملهاش حل عربيه اوعى الصاروخ انا مع واحد صاحبى بيطير بيها عربيه مفيهاش غلطه سيبك من الفيات يا عم الفيات ديه اصلا منعرفش فيها غير 128 ولا شكل العربيه خرافه ملهوش حل وتحس انك وانت راكب العربيه انك مش فى الدنيا ابتدى اقتنع ان العربيبه حلوه على السيراتو كل ده وفى الاخر من كتر الكلام الراجل يروح يحجز العربيه ويبقى فرحان ولو واحد سأله يقول نفس الكلام وهكذا وشويه اعلانات فى التلفزيون يبقى حلاوه وكمان يقول يا عم الفيات ديه 1400 سى سى 77 حصان ديه يا عم زى الماروتى ومش عارف وهتقارنها بعربيه 1600 س سى 122 حصان انت غلطان

الحقيقه المره

اولا العربيه السيراتو محدش يقدر ينكر انها عربيه حلوه وكل حاجه وفاخمه وشكلها الخارجى روعه بدون نقاش ولو حد قال غير كده يبقى غلطان بس الناس بتشترى العربيه وهيا سعرها غالى اصلا ويقول سعرها مناسب جدا لامكانيتها وكل واحد مش مجرب يقول بتتقلب من الجنط 17 وبترجرج ومش عارف بس دول بيتكلموا وخلاص بس فعلا العربيه فيها شويه عيوب اولا التقفيل والخامات سيئه نسبيا وكمان لسه العربيه معدتش ال 50 الف كيلو فى مصر ومحدش هيعرف ايه الى هيحصل بعد كده ومقارنه بعربيات فى نفس الفئه السعريه عربيه بطيئه جدا وعربيه انتشرت بالكلام كمان شركه كيا ملهاش تاريخ عربيه كانت من خمس سنين بتعمل عربيات زباله وعمرها معملت عربيه عدله واولهم السيفيا والبرايد والشوما والسبكترا معتقدش انهم نجحوا بل فشلوا فشل زريع وحققت نجاح بعد دخول شركه هيونداى شريكا لها والفضيحه ان دخلت 35 سياره سيراتو مقلوبه
الى مصر ورفض التوكيل اصلاحها او عمل الصيانه ليها الخليجى

الفيات جراند بونتو

عربيه ممتازه ثبات اكثر من السيراتو تقفيل وجوده الخامات الداخليه والخرجيه مش واخده حقها فى مصر بسب التوكيل المتواضع انتشارها فى اوروبا هيا و الفيات 500 الشركه مش ملحقه على الاوردرات والحجوزات سياره شكلها جميل جدا بسيط ويناسب جميع الازواق وعربيه ناجحه جدا شركه تصمم السيارات اكثر من 110 عام لاتقارن بشركه طلعت فى تسعينات بها نظام رفاهيه عالى جدا

الفرق بين الاتينين

اولا فى مساحه السياره الداخليه الكيا سيراتو تكسب تاخد نقطه على هذا
ثانيه الامان السياره السيراتو واخد 4 نجوم الفيات جراند بونتو 5 نجوم وبجداره
ثالثا التسارع كل واحد معاه العربيه فرحان هيهيه العربيه 122 حصان و1600 سى سى و التسارع بتعها فى 12 ثانيه لاغيت 100K/H السرعه القصوى 180 تقريبا
الجراند بونتو 77 حصان و 1400 سى سى التسارع 11.4 ثاينه لاغيت 100K/hوالسرعه القصوى 178
يبقى 122 حصان على ايه ديه مكملتش حتى حمار
وعلى فكره احنا بنتكلم على الماتور الاستوك الى بتسعين الف امال الماتور التربو الى فى العربيه الى بتمن السيراتو قدرته الحصانيه 120 وبرده 1400 سى سى تسارع 8.9 ثانيه السرعه القصوى 195 K/h

انا مش هقول حاجه بس ياريت انت تقولو انه احسن ويكون رأيكم محايد انا عن نفسى مش عندى لا كورى ولا ايطالى عندى تيوتا كورولا 96 الحمد لله عربيه كويسه جدا

التعديل الأخير تم بواسطة miroseba ; 23-05-2010 الساعة 08:15 PM
قديم 23-05-2010, 08:30 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future
افتراضي رد: لماذا ادهشت السياره السيراتو مصر والمصريين فقط بينما هناك سيارات اوروبيه افضل منها

معاك حق و الله اهي السيراتوا نازلة هنا في الامارات بقالها سنتين و عمري ما شوفتها في الشارع مبشوفهاش غير في المعرض بس
قديم 23-05-2010, 08:35 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of
افتراضي رد: لماذا ادهشت السياره السيراتو مصر والمصريين فقط بينما هناك سيارات اوروبيه افضل منها

اصل هناك فى الامارات تقريبا مفيش جامارك ياعنى ممكن السيراتو ديه تكون بتمن الكورولا او المازدا او السيفيك او الجولف فمحدش هيسيب العربيات ديه ويشترى السيراتو امال هنا فى مصر الجمارك بسم الله مشاء الله مخليه الجولف بى 180 الف وارقام عجيبه انا شوفت الكورولا فى الموقع بتاع اليابان العربيه بتباع ب 70 الف جنيه بعد تحويله من الدولار وهنا بتباع فوق 135 الف حسبى الله ونعم الوكيل

قديم 23-05-2010, 08:45 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

حضرتك : السيراتو بدات تنتشر في السعودية عندنا ....وبدات تنتشر كتكسيات ...وكعربيات عادية

شكرا
قديم 23-05-2010, 09:19 PM
الصورة الرمزية abo salem8882
abo salem8882 abo salem8882 غير متواجد حالياً
من انا؟: mohamed salem
التخصص العملى: student

abo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to all

لا لا لا ...
غعلا السيراتو اخف من الفيات دي بكتير ..