العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 08-05-2010, 02:56 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute
افتراضي الكروز احسن من السيراتو بالدليل

فيه سؤال حير ناس كتير مقبلة عالشراء مين الاحسن الشيفروليه كروز
ولا الكيا سيراتو هنقسم الموضوع لكذا جزئية

1-الشكل الخارجى

العربيتين جمال بس برده الموضوع اذواق السيراتو شكلها يوحى بالقوة و السرعة اما الكروز فهو شكل هجومى فوانيس الكروز الامامية احسن لان تصميمها هجومى ايضا الفوانيس كبيرة مما يعطى مجال رؤية احسن للسائق الكروز فوانيسها الخلفية اجمل قريبة اللى حد ما من فوانيس السيفيك السيراتو الفوانيس الخلفيه تشبه فوانيس الالنترا الى حد ما

2-ناقل الحركة

الفتيس فى الكروز 6 سرعات مقابل 4 للسيراتو ممايعنى تجميع سرعات افضل وراحة للموتور و توفير استهلاك البنزين لصالح الكروز

الفتيس متطور اكتر فى الكروز

3-قوة الصاج

طبعا العربيتين ساجهم قوى يعنى مش زى الفيرنا مثلا انما نعرف منين مين اقوى

الكروز واخدة 5 نجوم فى اختبارات السلامة الاوروبية و بذلك فهى كقوة صاج تعادل الفولكس و البى ام و المرسيدس

!

http://www.euroncap.com/results/chev.../2009/376.aspx

السيراتو ملقتليهاش اختبار عالنت بس الكارينز اختها واخدة 4 نجوم فى اختبارات السلامة الاوروبية و كان فيه اعضاء هنا بيقولو ان السيراتو واخدة 4 نجوم

http://www.euroncap.com/tests/kia_carens_2007/291.aspx

اذن فالكروز صاجها اقوى من السيراتو

------------------------------------

4-التسارع و قوة الموتور

الكروز 107 حصان صافى بينما السيراتو 124 حصان

مع عدم ثقتى فى الارقام الكورية

السيراتو احسن من الكروز كتسارع و مع ذلك فان الكروز ليست بطيئة فمعدل تسارعها

من 0 : 100 = 12.4 ثانية

5-الثبات و هذا عن تجربة شخصية للعربيتين

السيراتو ثابتة و متماسكة لغاية ال120 بعد كده الثبات بيقل نسبيا و بعد ال150 بيقل جدا غير ان صوت الموتور بيعلى جدا انا عن نفسى كنت قلقان جدا من صوت الموتور العالى بطريقة مزعجة بس طمنت نفسى ان العربية فيها ايرباج

الكروز ثباتها ليه حكاية معايا هى عربيةواحد قريبى وانا اللى سايق وراجعين من عالكورنيش الساعة 3 الصبح والطريق فاضى لقيت المرسيدس اس كلاس فقولت اشد معاه انا طبيعتى فالسواقة انى ببص قدامى مش عالعداد المهم الازاز مقفول واتفجات انى ماشى عال180
طبعا انا مبحبش السرعات العالية فرحت مقلل السرعة على مراحل

بس اللى عجبنى ان العربية ثابتة جدا يعنى عال180 كانها عال100
و طبعا عزل الصوت ممتاز

اذن الكروز اكثر ثباتا من السيراتو

6-الشكل الداخلى (الطابلوه)

السيراتو

الكروز

الكروز فى رايى الطابلوه بتاعها شبابى و متناسق اكتر

7-صندوق الامتعة (الشنطة)

الكروز450 لتر مقابل 415 ليتر للسيراتو

الكروز شنطتها اكبر من السيراتو

8-العربية بتنافس مين

السيراتو بتنافس الالنترا

الكروز بتنافس التويوتا كورولا و جنرال موتورز منزلاها اساسا عشان تضرب مبيعات الكورول

ملحوظة الكروز اعلى فئة ب150 الف والكورولا اعلى فئة ب160 الف معا العلم ان الكورولا تزيد مثبت سرعة و فوانيس زينون وفيها 9 ابرباج يعنى ال10 تلاف جنيه زيادة عشان فرق ا الكماليات مش اللى يقولك الكروز بتنافس الالنترا!!!!!

9-السعر
السيراتو تبدا من 96000 للمنوال لغاية 126 للاوتوماتيك

الكروز تبدا من 111000 للمنوال لغاية 140 للاوتوماتيك توب لاين
10-اخيرا انا دورت على كتالوج للكيا سيراتو عالنت ملقتش بس لقيت كتالوج الكروز قلط احطه للافادة

http://www.2shared.com/file/7733061/...il_20.html?s=1

الموضوع من مجهودى الشخصى و
ارجو ان ينال الموضوع اعجابكم
<!-- / message -->

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 11-05-2010 الساعة 08:48 PM سبب آخر: حذف رابط منافس عملا بمبدأ المعاملة بالمثل
قديم 08-05-2010, 03:33 AM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكروز احسن من السيراتو بالدليل

الله ينور يا اسكندراني
مع اني معاك في كل شئ
بس واضح انك بتحب الكروز اوي

قديم 08-05-2010, 04:58 AM
المرعب المرعب غير متواجد حالياً

المرعب is on a distinguished road

والله انا محتار عايز اشتري عربية جديدة ومش عارف ارسي علي بر سيراتو كروز ولا اعلي واجيب فانتازيا وساعات افكر في x3 بس شكلها مش بيعجبني اوي بحس انها ثابتة بس شكلا مش قوي قولي رايك شكلك بتحب تجرب وعجباني مقارنتك بجد انا اسكندراني زيك
قديم 09-05-2010, 12:23 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المرعب مشاهدة المشاركة

والله انا محتار عايز اشتري عربية جديدة ومش عارف ارسي علي بر سيراتو كروز ولا اعلي واجيب فانتازيا وساعات افكر في x3 بس شكلها مش بيعجبني اوي بحس انها ثابتة بس شكلا مش قوي قولي رايك شكلك بتحب تجرب وعجباني مقارنتك بجد انا اسكندراني زيك
انا هقول لحضرتك لو معاك 150 الف اشترى كروز اعلى فئة

لو معاك 200 الف اشترى سكودا فانتزيا هاى لاين اليجانس

انما لو عايز تجيب عربية جامدة جدا جيب باسات هاى لاين فيها كل اللى انتا عاوزه من كماليات و ثابتة و موتورها قوى سعرها 260 الف
قديم 09-05-2010, 02:29 PM
swat
Guest

مع أحترامي لشفروليه فهي لا تقارن أطلاقا بالسيراتو
السيراتو عزل أفضل عن تجربة
محرك السيراتو أقوى وأحدث بالدليل القاطع قارنو بين المحركين على المواقع الأجنبية
التسارع وسلاسة الأقلاع لصالح السيراتو