العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > Fiat Uno

قديم 01-05-2010, 11:03 AM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold
افتراضي السيارة الأونو - مميزاتها وعيوبها

السلام عيكم ورحمة الله وبركاته
كان عندي عربية فيات أونو بدون تكييف موديل 2002 بولندي ، وفضلت معايا سنتين وبعدين بعتها وحبيت أنقل لحضراتكم التجربة كما عشتها ، للإستفادة
أولا : مميزات العربية الأونو :
1- ماتورها 1000 cc ، وده معناه إنها إقتصادية جداً في البنزين " بتشم ريحة البنزين " .
2- شكلها حلو وإنسيابي جدا ، وخظوطها الخارجية ناعمة ، وده بيديها أفضلية في عملية إختراق الهواء .
3 - سريعة وسحبها يديها أكبر من ال cc بتاعها .
4 - عائلية ومناسبة لأسرة مكونة من زوجين وطفلين .
5 - واسعة من الداخل وقاعدتها مريحة .
6 - أبعادها تقدر تلمها بعنيك وإنت جوه العربية .
7 - ماتورها سهل إنك تشوف كل جزء فيه جوه الحوض بتاعها .
8 - خفيفة الوزن - 630 كجم - و تقدر أي ست تزقها بسهولة .
9 - لوحة العدادات بتاعتها بسيطة تقدر تقراها بكل سهولة .
10 - حجمها الخارجي صغير وتقدر تركن في أي مساحة صغيرة بسهولة .
11 - فتيسها ناعم جدا جدا ونقلاتها متحسش بيها .
12 - تقفيل العربية من الداخل كويس جدا .
ثانيا : عيوب العربية الأونو :
1 - قطع غيارها غالية جدا .
2- فيه قطع غيار ليها مش موجودة جديده وتتركب مستعملة " وبختك ياأبو بخيت ".
3 - العربيه بسكوته خالص يعني حته غريبة ، شاسيها ضعيف جدا من أي خبطة إن شاالله في رصيف ولو بسيطة يتأثر الشاسيه علي طول وإستعداله مؤرف وصعب يرجع زي الأول بسهولة .
4 - شنتطها صغيره جدا ، يعني في أي سفر صعب أنها تشيل كل الشنط وتحتاج شبكة .
5 - مش بتاعة بهدلة وطرق مدغدغة وسفر في مناطق وعرة يعني عايزة طريق محترم وكويس علشان تديك أفضل آداء ليها .
6 - إعتمادها الكامل علي الكهرباء يخلي أي سلك يضرب فيها أو حتي يحصل ليه حاجة يبرجل العربية كلها وتحس إنها مش مظبوطة .
7 - في رأيي إنها تناسب الستات أكتر من الرجالة " إللي إشترت العربية بتاعتي واحدة ست كانت بتدور علي أونو ".
8 - عفشتها ضعيفة جدا مش بتاعة طرق مكسرة وتتأثر بسهولة من الطريق .
9 - واطية من الأرض ولو 3 قعدوا ورا وخدت بيها مطب تاني يوم أكيد وإن شاء الله وبدون مقاطعة بتروح علي بتاع الشكمانات يروقهالك من تحت .
مع خالص تحياتي
د / خالد ptmnlo123per154
قديم 01-05-2010, 11:12 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارة الأونو - مميزاتها وعيوبها

تمام، الله ينور عليك، تقرير ممتاز، وبصراحة أنا شايف إن عيوبها مؤثرة جدا، يعني بصراحة ما تنفعش راجل عنده عيلة وعيال ممكن يسافر بيهم، دي عايزة طالبة في الجامعة مثلا، وشكرا ليك
قديم 01-05-2010, 12:07 PM
الصورة الرمزية meemee
meemee meemee غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارية/
هواياتي: الرسم

meemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond repute

حرام انا لسه جايبة عربية اونو عملت الموضوع متاخر ليه وانا طريقي كله مكسر انا ساكنة في اكتوبر وبجي المنيل

meemee hamza
اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
قديم 01-05-2010, 12:17 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

شكرا على التقرير
قديم 01-05-2010, 12:21 PM
الصورة الرمزية meemee
meemee meemee غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارية/
هواياتي: الرسم

meemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond repute

بس انا اونو ايطالي وانا صممت اجيب 94 علشان ايطالي ومن اول 95 مصري وبولندي

meemee hamza
اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين