العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 17-04-2010, 01:17 AM
VAN_XP VAN_XP غير متواجد حالياً

VAN_XP is on a distinguished road
افتراضي برجاء نصيحة ماقبل الشراء بساعات (رجاء الدخول للاهمية من الخبراء) ربنا يبارك فيكم

السلام عليكم ورحمة الله

ان شاء الله انا استخرت ربنا فى شراء السيراتو وبعد تفكير وبحث قررت ان الشراء يكون من احدى تلك المعارض

1- اوتو سمير ريان
2- ناشيونال موتورز
3- جابر عبد الشهيد
3- المحمل موتورة

برجاء افادتى بالتالى:-
1- اى المعارض هى الافضل لشراء السيراتو الخليجى؟
2- ماهى المواصفات المهمة خصوصاً انى عايز اعلى فئة فى السيراتو الهاى لاين.
3- هل هناك اى زيادات لازم تكون موجودة؟
4- افضل شركة تأمين اية؟ وافضل نظام للشراء؟
5- قرأت اعلان مرة بس مش فاكر اسم المعرض انة فية سيراتو هاى لاين نازل على الرخصة بتاعتها زجاج فيمية ملون ؟ حد يعرف ازاى ده او اجيبها منين؟
6- السعر كام للفئة الاعلى؟

خصوصاً ان الجرنال بتاع ملحق السيارات الجمعة وبتاع اخبار السيارات السبت نازل فية كلام ومواصفات كثيرة ... وانا حاسس انهم حيضحكوا عليا ..

برجاء النصيحة

قديم 17-04-2010, 02:05 AM
waleed88 waleed88 غير متواجد حالياً
من انا؟: Waleed Hamdy
التخصص العملى: finance&investment

waleed88 will become famous soon enoughwaleed88 will become famous soon enough
افتراضي رد: برجاء نصيحة ماقبل الشراء بساعات (رجاء الدخول للاهمية من الخبراء) ربنا يبارك فيكم

والله لو اقدر افيدك كنت هفيدك انا اه جبت العربية من اوتو سمير ريان بس توكيل مش خليجى عشان كدة مش هقدر افيدك
قديم 17-04-2010, 02:34 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: برجاء نصيحة ماقبل الشراء بساعات (رجاء الدخول للاهمية من الخبراء) ربنا يبارك فيكم

اللى اقدر افيدك فيه
اوتو سمير ريان عنده كل فئات الخليجى اللى بتسال عليها واسعاره رائعه وناس محترمين جدا
ولازم تعمل check على كل حاجه فى العربيه وفحص كانك بتشترى مستعمل بالضبط
افضل طريقه للشراء هى الكاش طبعا ومعرفش حاجه عن التامين لانى رافض موضوع التامين ده
طبعا الكماليات المهمه فى الهاى لاين هى abs .airbags .سنسور بارك المفتاح الذكى او البصمه
وفتحه السقف والكراسى الجلد والطاره المالتى فانكشن والجنوط ال 17

ومبروك مقدما وربنا يباركلك فيها
قديم 17-04-2010, 08:02 AM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold

انا جبتها من جابر عبد الشهيد - والراجل عامل ورقه بكل الموديلات وفيها الأوبشنز بتاع كل موديل وموديلات جابر سعوديه وانا جبتها بالمواصفات دى :
فرامل ABS - تكييف ديجيتال (تتش ) - فتحه سقف - 1 Airbag - طاره جلد مالتى (multifunction) - راديو سى دى mp3 - مدخل I Pod + مدخل يو اس بى + تعليه وتوطيه النور الخارجى من الداخل (تقربه او تبعده) - فرش مخمل -جنط 16 -ريموت كونترول وفتح الشنطه من الريموت - دا طبعا بالاضافه للأساسيات البور طبعا والزجاج الكهرباء والسنتر - والموديل دا بالنسبه للمواصفات السعوديه اسمه EX 3 وبالفعل مكتوب على القايم الشمال طبقا للمواصافات الخليجيه السعوديه (والسعر 110000)

وبأقولك زى ما قال lol64 مبروك مقدما ومتقلقش من حاجه.

قديم 17-04-2010, 10:49 AM
elwesemy elwesemy غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا مصرى بكل فخر

elwesemy is on a distinguished road

من قال لا أعلم فقد افتى
الف مبروك مقدماً