مصر موتورز مجتمع السيارات
الرئيسية مشاركات اليوم أكتب موضوع اضف صورة ابحث

العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أفيو
منتدى السيارات العام سوق السيارات صيانة سيارات تعديل واكسسوارات مخالفات المرور الأستراحة الاحصائيات

أفيو chevy gold logo

قديم 30-03-2010, 01:18 PM   #1

التخصص العملى : خريج تجارة شعبة لغة انجليزية
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
بروفايل AhMeD_HassaN_2010's Profile   البومات صور AhMeD_HassaN_2010's Photo Album   اضف AhMeD_HassaN_2010الى قائمة اصدقائك   جروبات
AhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the rough
ما هى عيوب ومميزات شيفرولية افيو -كورية التجميع-

السلام عليكم

لو سمحتم عاوز اعرف امكانيات ومميزات وعيوب
شيفرولية افيو الكورى ..

من اشهر مواضيع AhMeD_HassaN_2010 في مصرموتورز

تجديد سمكرة ودهان السيارات
MasrMotors Application
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
AhMeD_HassaN_2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 31-03-2010, 06:56 PM   #2
AhMeD_HassaN_2010

التخصص العملى : خريج تجارة شعبة لغة انجليزية
بروفايل AhMeD_HassaN_2010's Profile   البومات صور AhMeD_HassaN_2010's Photo Album   اضف AhMeD_HassaN_2010الى قائمة اصدقائك   جروبات
AhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ما هى عيوب ومميزات شيفرولية افيو -كورية التجميع-

ايه يجماعه التوبيك والسؤوال صعب للدرجادى

!
من اشهر مواضيع AhMeD_HassaN_2010 في مصرموتورز

MasrMotors Application
AhMeD_HassaN_2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 31-03-2010, 07:04 PM   #3
_amr.mostafa_

تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
بروفايل _amr.mostafa_'s Profile   البومات صور _amr.mostafa_'s Photo Album   اضف _amr.mostafa_الى قائمة اصدقائك   جروبات
_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المواصفات الكاملة للعربية من موقع الشركة

<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 bgColor=white align=center height="100%"><TBODY><TR><TD vAlign=top><TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR><TD vAlign=top width=190 align=right></TD><TD vAlign=top width=588>
المواصفات الفنية
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><TD width="38%"> </TD><TD width="20%" align=middle>Aveo M/T</TD><TD width="20%" align=middle>Aveo LS M/T</TD><TD width="22%" align=middle>Aveo LS A/T</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>ناقل الحركة</TD><TD bgColor=#ececf2 width="20%">5 سرعات يدوى</TD><TD bgColor=#ececf2 width="20%">5 سرعات يدوى</TD><TD bgColor=#ececf2 width="22%">4 سرعات أوتوماتيك </TD></TR><TR><TD>نوع المحرك</TD><TD colSpan=3 align=middle>4 سلندر – كامة مفردة علوية – 8 صباب</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سعة المحرك (سم3)</TD><TD bgColor=#ececf2 colSpan=3 align=middle>1498</TD></TR><TR><TD>القدرة القصوى</TD><TD colSpan=3 align=middle>83 حصان عند 5600 دورة / دقيقة</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>العزم الأقصى</TD><TD bgColor=#ececf2 colSpan=3 align=middle>128 نيوتن.متر عند 3000 دورة / دقيقة</TD></TR><TR><TD>نظام الوقود</TD><TD colSpan=3 align=middle>حقن متعدد النقاط</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأوزان والأبعاد
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><TD width="38%">سعة خزان الوقود</TD><TD width="20%">45 لتر</TD><TD width="20%">45 لتر</TD><TD width="22%">45 لتر</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سعة الحقيبة الخلفية</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD></TR><TR><TD>نصف قطر الدوران</TD><TD>4.89 متر</TD><TD>4.89 متر</TD><TD>4.89 متر</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>وزن السيارة فارغة </TD><TD bgColor=#ececf2>1065 كجم</TD><TD bgColor=#ececf2>1065 كجم</TD><TD bgColor=#ececf2>1070 كجم</TD></TR><TR><TD>أدنى ارتفاع عن الأرض بكامل الحمولة</TD><TD>15 سم</TD><TD>15 سم</TD><TD>15 سم</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأداء
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><TD width="38%">السرعة القصوى (كم/ساعة)</TD><TD width="20%">170</TD><TD width="20%">170</TD><TD width="22%">166</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>التسارع من صفر إلى 100كم/ساعة</TD><TD bgColor=#ececf2>12.1 ثانية</TD><TD bgColor=#ececf2>12.1 ثانية</TD><TD bgColor=#ececf2>11.9 ثانية</TD></TR><TR><TD>معدل استهلاك الوقود (لتر/كم )</TD><TD></TD><TD></TD><TD></TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>داخل المدينة</TD><TD bgColor=#ececf2>8.79</TD><TD bgColor=#ececf2>8.79</TD><TD bgColor=#ececf2>10.05</TD></TR><TR><TD>على الطرق السريعة</TD><TD>5.23</TD><TD>5.23</TD><TD>5.70</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>متوسط الاستهلاك</TD><TD bgColor=#ececf2>6.54</TD><TD bgColor=#ececf2>6.54</TD><TD bgColor=#ececf2>7.30</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأطارات والجنوط
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><TD bgColor=#ffffff width="38%">الجنوط</TD><TD bgColor=#ffffff width="20%">J5.5*14</TD><TD bgColor=#ffffff width="20%">J5.5*14</TD><TD bgColor=#ffffff width=22>J5.5*14</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>الأطارات</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD></TR></TBODY></TABLE>
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR><TD vAlign=bottom>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 bgColor=white align=center height="100%"><TBODY><TR><TD vAlign=top><TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR><TD vAlign=top width=588>
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><TD width="32%"> </TD><TD width="20%" align=middle>Aveo M/T</TD><TD width="20%" align=middle>Aveo LS M/T</TD><TD width="28%" align=middle>Aveo LS A/T</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>باور ستيرنج</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">تكييف</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>راديو كاسيت</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">4 سماعات (2 أمامية + 2 خلفية)</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>زجاج مظلل</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">قضبان فولاذية بالأبواب لامتصاص الصدمات</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>فرش المقاعد</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">حامل أكواب</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>الزجاج</TD><TD bgColor=#ececf2>يدوي</TD><TD bgColor=#ececf2>كهرباء (أمامى)</TD><TD bgColor=#ececf2>كهرباء (أمامى)</TD></TR><TR><TD width="38%">المرايا الجانبية</TD><TD>يدوية</TD><TD>كهرباء</TD><TD>كهرباء</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>مقابض الأبواب والمرايا الجانبية</TD><TD bgColor=#ececf2>اسود</TD><TD bgColor=#ececf2>اسود</TD><TD bgColor=#ececf2>لون السيارة</TD></TR><TR><TD width="38%">المقعد الخلفى</TD><TD>ثابت</TD><TD>قابل للطى</TD><TD>قابل للطى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>نور فرامل علوى</TD><TD bgColor=#ececf2>-</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">ضبط تدريجى لأضاءة التبلوه</TD><TD>-</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سنترال لوك</TD><TD bgColor=#ececf2>-</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">اللون الداخلى</TD><TD>درجة واحدة (رمادى)</TD><TD>درجة واحدة (رمادى)</TD><TD>درجتين
(بيج + رمادى)</TD></TR></TBODY></TABLE>
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR><TD vAlign=bottom>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
من اشهر مواضيع _amr.mostafa_ في مصرموتورز
0 اخر مفاجئات السيارات النقل مع منصور شيفرولية
0 "جنرال موتورز مصر" تطرح "شيفروليه N200" لأول مرة..تم اضافة المواصفات الكاملة والسعر
0 طريقة بسيطه لحساب قيمة الجمارك
0 "جنرال موتورز مصر" تطرح "شيفروليه N200" لأول مرة..تم اضافة المواصفات الكاملة والسعر
0 اسعار جميع سيارات شيفروليه في مصر
0 مقارنه من مجاميعه كيا سيراتو هيونداي النترا شيفروليه كروز
0 ما هي مميزات وعيوب الفيرنا
0 تقرير كامل مفصل عن شيفروليه كابتيفيا من الاف للياء وجميع الفئات
0 كيف يمكنك استخراج رخصة قيادة بدون "واسطة أو رشوة"؟!
0 تقرير كامل عن هيونداي جيتز ....خطير

MasrMotors Application
_amr.mostafa_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 31-03-2010, 07:36 PM   #4
odaoda

الصورة الرمزية odaoda

التخصص العملى : هندسة مدنية
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
بروفايل odaoda's Profile   البومات صور odaoda's Photo Album   اضف odaodaالى قائمة اصدقائك   جروبات
odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

انا ليا اتنين صحابى معاهم العربية الافيو كورى الاستندارد الاقل
المهم فيها عيب والله العظيم ظهر عند الاتنين
ان لما تبقى ممور او دايس دبرياج والعربية ناقلة وانت واقف او ماشى ال rbm بيطلع على 3 من غير اى دوس علبنزين
انا معرفش العيب دة اية
واحد منهم راح التوكيل فمصر مش الى عندنا فلزقازيق نضفولة حاجة كدة وقالى رجعت تانى بعدها باسبوعين بلظبط
العيب دة ظهر عند الى سافر مصر بعد ما شاترا العربية ب 3 شهور اما التانى ظهر بعدها ب بحوالى 9 شهور
والله انا بنقل كلام فقط الى انا شفتة بعينة الاتنين وربنا شاهد عليا
لكن العربية فلمجمل جميلة وعجبانى اوى وسعرها مناسب وصاجها كويس بس يمكن مفيش اوبشنز بس يعنى لا سنسور بارك ولا تكيف رقمى وصوت الكاسيت سئ سئ سئ
لكن تكيفها كويس ل\بس بيتقل العربية لما تجيبة على اعلى حاجة
على فكرة انا علطول فعربية الاتنين عشان متقولوش انت جايب الكلام دة منين انا والله معاهم علطول
من اشهر مواضيع odaoda في مصرموتورز

MasrMotors Application
odaoda غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 13-09-2011, 02:42 PM   #5
هاني86

الصورة الرمزية هاني86

مكانى : الاسكندرية
هواياتي : صيد الاسماك
التخصص العملى : مهندس كهرباء
بروفايل هاني86's Profile   البومات صور هاني86's Photo Album   اضف هاني86الى قائمة اصدقائك   جروبات
هاني86 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة
ان لما تبقى ممور او دايس دبرياج والعربية ناقلة وانت واقف او ماشى ال rbm بيطلع على 3 من غير اى دوس علبنزين
انا معرفش العيب دة اية
واحد منهم راح التوكيل فمصر مش الى عندنا فلزقازيق نضفولة حاجة كدة وقالى رجعت تانى بعدها باسبوعين بلظبط
العيب دة ظهر عند الى سافر مصر بعد ما شاترا العربية ب 3 شهور اما التانى ظهر بعدها ب بحوالى 9 شهور
لكن العربية فلمجمل جميلة وعجبانى اوى وسعرها مناسب وصاجها كويس بس يمكن مفيش اوبشنز بس يعنى لا سنسور بارك ولا تكيف رقمى وصوت الكاسيت سئ سئ سئ
على فكرة انا علطول فعربية الاتنين عشان متقولوش انت جايب الكلام دة منين انا والله معاهم علطول
السلام عليكم ورحمة الله
تعليقا علي هذا الموضوع استفسرت عنه من مهندس التوكيل وانا باعمل صيانة العشرة الاف قالي العيب ده في الموديلات القديمة وتم التوصل لحل نهائي ليه والعهدة علي المهندس اما بالنسبةللعربية بصفة عامة انا شايفها كويسة من وجهة نظري المتواضعة خصوصا اثناء السفر 160 و170 والعربية تمام
ملحوظة اللي بيقيو السيارة 8سنين راكب بيتلز ودي اول عربية طراز حديث بالنسبة لي عشان بس محدش يتهمني باي حاجة وحشة من الاخر خدو كلامي وارموه فالبحر
من اشهر مواضيع هاني86 في مصرموتورز

MasrMotors Application
هاني86 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 13-09-2011, 07:12 PM   #6
محمود زيزوو

الصورة الرمزية محمود زيزوو

التخصص العملى : مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية
الخبرات: مشرف عام فى المستلزمات الطبية والاجهزة والرعاية الطبية
شكراً: 1
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
بروفايل محمود زيزوو's Profile   البومات صور محمود زيزوو's Photo Album   اضف محمود زيزووالى قائمة اصدقائك   جروبات
محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

هى فعلا عربية جميلة بس فعلا يعيبها ان صاجها خفيف جدا عن الانوس انا كان معاية لانوس 2000 صاجها كان احسن بكتير من الافيو بس الافيو تكسب فى كل حاجة بصراحة هى الكورى اة مش فيها مميزات بس عربية كويسة جدا وموفرة فى البنزين وربنا يكرمك بعربية كويسة
من اشهر مواضيع محمود زيزوو في مصرموتورز
0 كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة
0 رش طاسات عربيتك المقشرة ب8 جنية بس وبترجع جميلة جدا
0 اللى جرب زيت ليكوى مولى ياريت يقولى اية الاخبار
0 تجربتى مع كاسترول ايدج
0 ازاى اعرف لو المساعدين بتوعى فيهم مشكلة
0 بناسبة لالانوس ممكن اعرف انا دلوقتى فى عندى مشكلة مش عارف اى انا ماشى دلوقتى بالعربية على الرابع
0 معنى منظف الرشاشات
0 ياريت تختارولى زيت يهدى صوت الموتور ويخالى العربية سحباها كويس
0 والله الواحد زهق من الزيوت موضوع ياريت نتشارك فية
0 اشتريت كاوتش يوكاهاما

MasrMotors Application

قديم 21-09-2011, 08:20 PM   #7
mnomnomno

بروفايل mnomnomno's Profile   البومات صور mnomnomno's Photo Album   اضف mnomnomnoالى قائمة اصدقائك   جروبات
mnomnomno is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم انا عندى عربيه شوفرليه افيو 2011 عندى عيب مفيش حد عارف يصلحه حتى التوكيل العيب انى عندى هزه فى الطاره على اى سرعه قالو لى طنابير غيرت الطنابير فى التوكيل والتيل راحت وبعد خمس ايام جات تانى نفس المشكله رحت تانى عند واحد عفشجىقلى هنكبس البيض وحل المقصات وكبس البيض وشلنا الفلنجه الى تحت الطنابير وضبطناها على المخرطه وغيرت البلى الامامى يعنى صرفت اكتر من 800 جنيه وجبت تيل تانى وفضلت خمس ايام وجات تانى نفس الغربله مع دوسة الفرامل هى هباهاوعلى فكره العيب ده فى معظم السيارات الافيو المصرى ايه الحل لانى كرهت العربيه وشكراا
من اشهر مواضيع mnomnomno في مصرموتورز

MasrMotors Application
mnomnomno غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 30-09-2011, 11:08 AM   #8
MHMDGHOST

بروفايل MHMDGHOST's Profile   البومات صور MHMDGHOST's Photo Album   اضف MHMDGHOSTالى قائمة اصدقائك   جروبات
MHMDGHOST is on a distinguished road

السلام عليكم

ممكن يكون سبب الهزه فى الطاره انك
تتاكد عند العفشجى من - عمود الاسكترا تمام - من سلامه تثبيت طاره الدركسيون نفسها -هل الكبالن سليمه ولا لا- هل مفيش هواء فى خراطيم الفرامل للاربع عجلات - هل العجل عايز يترصص

وربنا يوفقك

MasrMotors Application
MHMDGHOST غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 21-05-2012, 09:29 AM   #9
mimoneo

الخبرات: غير محدد
بروفايل mimoneo's Profile   البومات صور mimoneo's Photo Album   اضف mimoneoالى قائمة اصدقائك   جروبات
mimoneo will become famous soon enough

السلام عليكم
اعتقد ان عيب ارتفاع RPM سببه هو حساس السلانسية هو اللى بيخلى العربية تنسرع (الميكانيكية بيقولا على العيب دة ان الماكينة بتنسرع)
انا بقول كدة لأن دة كان عيب فى العربية بتاعتى الشاهين 2006 إنجيكشن. وبعد مصاريف كتير وتغيير حساس سلانسية والإصلاح أكثر من مرة قمت بإلغاء حساس السلانسية ومن يومها والعربية تمام ماعدتش بتتسرع نهائى.
فأحتمال كبير يكون عيب ارتفاع RPM الغير مبرر فى الافيو يكون سببه حساس السلانسية وأعتقد أن الحل الأنسب فى هذه الحالة هو إلغاء الحساس ومتخافوش لأن إلغاءه لا يؤثر نهائيا على أداء السيارة.
وطبعا أتأكدوا قبل ما تعملوا أى حاجة فى العربية. نظرا لفرق إختلاف التكنولوجيا المستخدمة فى صناعة السيارتين.
من اشهر مواضيع mimoneo في مصرموتورز

MasrMotors Application
mimoneo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 10-09-2012, 06:52 PM   #10
وائل كروز

الخبرات: الميكانيكا
بروفايل وائل كروز's Profile   البومات صور وائل كروز's Photo Album   اضف وائل كروزالى قائمة اصدقائك   جروبات
وائل كروز is on a distinguished road

هزة الطارة عند دوس الفرامل بعد أستبعاد كل الاحتمالات اللى انت قولت عليها ان تيل الفرامل محتاج تغيير او الكاوتش الامامى بة اعوجاج وحتاج تغيير وشكرا

MasrMotors Application
وائل كروز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 22-11-2012, 10:24 PM   #11
tear moon

الصورة الرمزية tear moon

الخبرات: غير محدد
بروفايل tear moon's Profile   البومات صور tear moon's Photo Album   اضف tear moonالى قائمة اصدقائك   جروبات
tear moon is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة
انا معرفش العيب دة اية
العيب ده شبه عام فى العربيه دى على ماسمعت والله اعلم

MasrMotors Application
tear moon غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس