العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 05-03-2010, 02:46 PM
joso3 joso3 غير متواجد حالياً

joso3 will become famous soon enough
افتراضي ارجو الافاده عن السياره اللوجان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اول مره اشارك وعارف ان في مواضيع مفتوحه عن اللوجان بس انا عملت موضوع علشان عندي نقاط محدده اتمنى ان يكون لديكم رد عليها وحتى اتمكنمن متابعة ردودكم بسهوله وهي :-

1- هل تقبل السياره بنزين 80
2- هل اعادة البيع سهله ام ان السيارات الرينو لا يوجد اقبال كبير عليها .
3-ماهي ميزانية الصيانه العادي شهريا .
4- هل قطع سير الكاتينه يتسبب في مشاكل بالصبابات في الموتور.
5-هل توجد مشاكل فنيه خاصه يعني مثلا السياره اللادا مشهوره بمشاكل العفشه وتغيير البيض .
6- ماهو معدل استهلاك البنزبن في الصفيحه.
باختصار انا يمكن ان ارصد ميزانيه شهريه للسياره للصيانات والبنزين 300جم هل اللوجان سياره اقتصاديه ويمكن الاعتماد عليها واذا لم تكن كذكلك فباي السيارات تنصحوني لاني امتلك اسره صغيره ونسافر مسافات تصل الى 100 كيلو اسبوعيا بخلاف مشوار الشغل اللي بيوصل ل40كيلو يوميا ويركب معي اهلي يعني احتاج سياره خدمه شاقه لاتزيد عن 60 الف جنيه .

واذا ممكن اعرف رايكم في السياره السايبا برايد الايراني وشاكر ليكم جدا واسف للاطاله فانا محتار جدا

اخوكم خالد
قديم 05-03-2010, 03:48 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافاده عن السياره اللوجان

انت مكانياتك 60000 ؟؟ ابعد عن التكنولوجيا القديمة التى ولى عليها الزمن هذة السيارات السابقة الذكر كانت جيدة فى عصرها اى ما يقارب اكثر من 20 سنة مضت وولت الزمن اتغير ومازالت هذة السيارات محلك سر ليس لعيب فيها انما لان الدنيا اتغيرت خذ سيارة عصرية مريحة فى القيادة سلسة وممتعة وعلى رأى اعلان نيسان الحياه رحله استمتع بها لكن السيارات دى تتطلب مجهود عضلى وغير مريحة ومزعجة جرب الجديد وسوف تندهش لسهوله قيادتة والراحة والاعتماديةالعالية ويا اخى العزيز بمجرد انك ذكرت جميع المشاكل السابقة من بيض وسيور والعفشة مش عارف اقولك اية فى السابق كنا مرغمين لان السوق مغلق ولا يوجد اختيارات هذة السيارات لا يوجد لها اسواق فى العالم الا هنا فى مصر لسبب بسيط وهى المفاهيم الخاطئة وطالما 60000 تستطيع ركوب سيارة جديدة استعمالك من الزيرو صدقنى ولا تخذلك حتى لو حدث مشاكل لا تقارن بفضايح اللوجان واللاداء على لاقل لو استعمالك شاق جدا سوف تنساها لمدة 5 الى سبع سنوات مع الصيانة الدورية الجيدة وشكرا
قديم 05-03-2010, 05:50 PM
joso3 joso3 غير متواجد حالياً

joso3 will become famous soon enough

انا شاكر جدا ردك بس ياريت لو حضرتك توضحلي او ترشحلي اسم سياره محدده او اكثر واتمنى من حضرتك ان ترد على النقاط التي ذكرتها في سؤالي
انا عارف ان ممكن في اسئله تكون ساذجه بس انا فعلا ما عنديش علم كبير في السيارات وانا بحاول اتثقف من خلال الموقع الرائع ده وشكرا
قديم 05-03-2010, 07:04 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

تصدق انا اسف جدا انا غلط ووقعت فى السهو انا اعتقد ان حضرتك بتتكلم عن الدوجان انا اسف جدا انا اسرعت اسف جدا جدا جدا
قديم 05-03-2010, 07:21 PM
الصورة الرمزية zadgo
zadgo zadgo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رئيس قسم اللوجيستيك

zadgo will become famous soon enoughzadgo will become famous soon enough

انا اعتقد ان اللوجان مناسبه جدا وانا تقريبا نفس استخدامك وبفكر جديا فى شراءها لان ناس كتير شكروا فيها