العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 31-01-2010, 03:57 PM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute
افتراضي جيتا ولا سيفيك

انا واصحابى عاملين قلبان مع بعض ومحتارين جداااا بين الجيتا والسيفيك ولما بنقارن الجيتا 1600cc 126hp والسفيك 1600cc 142hp طبعا دة على حد معلومتنا انا بقول السيفيك احلى واقوى بس مشكلتها انها اوتو بس مفيش منها مانوال واصحابى بيقولة لا الجيتا انا عارف انة لا يعلى عن الالمانى بس بردو السيفيك جامدة انتوا بقى اية رائيكم جيتا ولا سيفيك ومين الاقوى وياترى الجيتا فى منها مانول والسيفيك في منها مانوال مستنى ردكم

قديم 31-01-2010, 09:00 PM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future
افتراضي رد: جيتا ولا سيفيك

الجيتا موتورها 102 حصان مش 126 زى ما بتقول
وكلها اوتوماتيك مافيش منها مانيوال
فى جيتا 1400 سى سى تربو بس لسه مانزلتش مصر

السيفيك كلها اوتوماتيك المانيوال مانزلش مصر

الجيتا والاوكتافيا والجولف نفس الشاسيه والموتور
الجيتا تجميع مكسيكى
الاوكتافيا تشيكى
الجولف المانى

نصيحه

اتفرج على الفورد فوكس والفورد مونديو والاوكتافيا والجيتا

السيفيك تقارن بال تويوتا والسوبارو وال لانسر الشارك

كل عربيه ليها مميزات وليها عيوب

انا شخصيا بحب الجيتا وافضل الجيتا عن السيفيك لاسباب كتيره من ضمنها
السيفيك منخفضه جدا اى مطب او بلاعه او شارع مكسر بيبهدل العربيه
قديم 01-02-2010, 06:11 PM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

هى الجيتا 102 حصان بس

قديم 03-02-2010, 12:05 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

يا حبي هما 102 حصان بس احصنه الماني و تكنولوجيا عاليه اوي
و السفك 12. حصان مش 14. وحاجه
السفك كمحرك تسارعها اعلي من الجتا كالعاده في اي مقارنه بين الماني و يباني لكن بعد ال120 الطريسق طريق الجتا بس
سفك سياره رائعه جدا ولكنها ليست بجوده تصنيع ولا رفاهيه ولا مكانه الجتا
جتا هي النسخه السيدان من جولف مع اختلاف المحرك طبعا و هي من شركه فولكس فاجن السياره الاولي في تكنولوجيا المحركات في عام2009 و صانعه بوجاتي فيرون اسرع سياره في العالم
هذا لا يقلل من شأن السفك من شركه هندا التي هي بالاصل متخصص للمحركات و الشواحن التربو و الممعدات الثقيله لكن مع ذلك جتا تفوز بجداره و ده طبعا باين في فرق السعر السفك اخرها 170 و الجتا تبدء من 175 و تنتهي عند 220 الف

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 03-02-2010, 05:22 AM
phen0m phen0m غير متواجد حالياً

phen0m will become famous soon enough

الجيتا هتعيش معاك اطول بكتير لان الالماني معروف انه معمر
يعني بعد 10 سنين الجيتا هيكون لسا فيها نفس و موتورها لسا جامد لاكن السيفيك هيكون ادائها اقل بكتير
انا مرة كنت راكب مع واحد صحبي في جيتا 2008 و شد مع سيفيك 2007 و مش عايز اقلك ان الجيتا اتفشخت و اتمسح بكرمتها الارض يعني عم احنا كنا جبنا 160 السيفيك كانت تقريبا جيبة 200
فكسرعة السيفيك لاكن كثبات الجيتا طبعا
عيب السيفيك واطية جدا جدا جدا يعني الجيتا اعلي منها واثبت