العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 11-11-2009, 08:28 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
ماذا تعني لك اشارة السيارة....؟؟؟ ادخل وشارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ماذا تعني لك إشارة السياره

هل هي اكسسوار في السياره ام ضروره يجب الاستفادة منها و استخدامها
لماذا الغرب يعتبرها اساس ونحن نعتبرها اكسسوار

الاشاره الضوئيه في السياره وضعت لتحديد اتجاه المركبه حتى يعرف من خلفه و امامه انه سوف يقوم بهذا الاتجاه ولكن نحن هنا في عالم العرب نسير ولا ندري اين نحن ذاهبين فلا يمكن ان نستفيد من هذه التقنيه البسيطه

اشاره السياره تعني الكثير عن قائد المركبه (السواق) ففي حال استخدامها يعني :

ان قائد السياره يحترم الاخرين فهو محترم
ان قائد السياره يعرف الى اين هو ذاهب فهو يفكر مسبقأ – يعني يفكر
ان قائد السياره يحب تطبيق النظام فهو منظم
ان قائد السياره يتمنى من الاخرين استخدام الاشاره فهو شخص مقهور (مثلي)

الما الشخص الذي لايستخد الاشاره فهو العكس يعني :

ان قائد السياره لا يحترم الاخرين فهو غير محترم
ان قائد السياره لا يعرف الى اين هو ذاهب فهو لا يفكر مسبقأ – يعني ما يفكر
ان قائد السياره لا يحب تطبيق النظام فهو غير منظم
ان قائد السياره لا يهمه ان الاخرين يستخدمون الاشاره فهو شخص لا مبالي
ان قائد السياره لايعترف بأستخدام الاشاره فهو شخص غبي

من هنا نفهم ان السياره التي قائدها يستخدم الاشاره انه شخص محترم و يفكر و منظم
اما الاخر فهو غير ذلك تمام ونتمنا لهم الهدايه

فلماذا لانستخدم الاشاره ونجعل من قيادتنا متعه وامان ...

فما رئيك اخي الكريم...

قديم 11-11-2009, 08:34 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: ماذا تعني لك اشارة السيارة....؟؟؟ ادخل وشارك

الإشارة طبعا من الأساسيات وليس الكماليات
الإشارة دي ممكن تتسبب في حوادث كثييرة جدا

بس أعتقد أننا نستخدمها هنا عادي يعني إلا فئة قليلة ممن لا تنطبق عليهم قوانين القيادة
لأنهم ببساطة ليسوا بقائدي سيارات كفء

والكثير من أمثال هؤلاء يتسببون في حوادث مروعة

الله المستعان

موضوع قيم جدا وطرح رااااااااااااااااااااائع جدا
جزاك الله كل خير
تحياتي

قديم 11-11-2009, 08:54 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

العفو .... وشكرا على الدخول
قديم 11-11-2009, 09:20 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

مشكور يا دكتور عمر علي الموضوع الجامد ده
بجد انا بستعمل الاشارت علي طول حتي لو ماشي في شارع لوحدي لانها مهما بالفعل
بس فيه حاجه اغرب فيه ناس بتسيب المرايات الجانبيه مقفوله وبتمش وتخش يمين وشمال بالبركه واللي حوليه هما الي يحاسبو منه ههههههههههههههههههه المهم هوا ماشي وخلاص
مره وانا جاي من الاسكندريه في العيد الوقت اتخر عليا واضريت ارجع باليل ولقيت العربيات بعمل لغه بالاشارات يا ريت لو حد فاهمها يقولنا عليها
يعني مثلا واحد كان ورايا اداني قلاب نور علشان يعرفني انه هيعدي مين اديته اشاره شمال وكنت انا علي الشمال يعني انا هفضل زي ما انا عدي انت من اليمين بالفعل الراجل ادي اشاره يمين وطلع مني وادني كلاسين وبعد ما عدي اديني اشره يمين مره واده واشاره شمال مره واده ويمين مره واحده وبعد كده انتظار مره واحد طبعا انا مفهمتش حاجه وهو كمل طريقه وشد بس طول الطريق كنت بلاقي عربيات تانيه بتعمل اشارات زي كده لبعض مكنتش فاهم منها حاجه وحاولت اترجم حاجه مفهمتش برضه يا ريت لو حد فاهمها يشرحهلنا

التعديل الأخير تم بواسطة حبيب الناس ; 11-11-2009 الساعة 09:23 PM
قديم 11-11-2009, 10:52 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

مشكور يا دكتور عمر علي الموضوع الجامد ده
بجد انا بستعمل الاشارت علي طول حتي لو ماشي في شارع لوحدي لانها مهما بالفعل
بس فيه حاجه اغرب فيه ناس بتسيب المرايات الجانبيه مقفوله وبتمش وتخش يمين وشمال بالبركه واللي حوليه هما الي يحاسبو منه ههههههههههههههههههه المهم هوا ماشي وخلاص
مره وانا جاي من الاسكندريه في العيد الوقت اتخر عليا واضريت ارجع باليل ولقيت العربيات بعمل لغه بالاشارات يا ريت لو حد فاهمها يقولنا عليها
يعني مثلا واحد كان ورايا اداني قلاب نور علشان يعرفني انه هيعدي مين اديته اشاره شمال وكنت انا علي الشمال يعني انا هفضل زي ما انا عدي انت من اليمين بالفعل الراجل ادي اشاره يمين وطلع مني وادني كلاسين وبعد ما عدي اديني اشره يمين مره واده واشاره شمال مره واده ويمين مره واحده وبعد كده انتظار مره واحد طبعا انا مفهمتش حاجه وهو كمل طريقه وشد بس طول الطريق كنت بلاقي عربيات تانيه بتعمل اشارات زي كده لبعض مكنتش فاهم منها حاجه وحاولت اترجم حاجه مفهمتش برضه يا ريت لو حد فاهمها يشرحهلنا
بعد ا\ن حضرتك الراجل اللي حاول يعدي منك هو اللي صح لانة كان عايز يعدي من الشمال وهو ادالك نور علشان حضرتك كنت قافل اليمين