العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > دايو العام

دايو العام شركة سيارات كورية حققت بعض النجاح و بسبب مشاكل تمويلية أصبحت مملوكة للعملاق اﻷمريكى GMC

قديم 20-10-2009, 04:58 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي الي خبراء الدايو

يا جماعه انا بعت الفيرنا بتاعتي بخساره محترمه طبعا و اشتريت دايو جولييت 2 موديل 99 حاله ممتازه و الكل شكر فيها فأي عضو يعرف اي معلومات عنها يقولي ( اي نعم انا بفهم في العربيات بس الدايو عربيه غريبه عني ) فاللي عند معلومات عنها يقولي و اللي يعرف لينكات عن مواضيع عنها يقولي و شكرا مقدما علي الردود و كمان لو اسعار قطع الغيار و هكذا

قديم 20-10-2009, 06:35 AM
الصورة الرمزية ابوجاسرومصعب
ابوجاسرومصعب ابوجاسرومصعب غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الي الله
التخصص العملى: تاجر
هواياتي: الرياضه

ابوجاسرومصعب will become famous soon enoughابوجاسرومصعب will become famous soon enough
افتراضي رد: الي خبراء الدايو

السلام عليكم/انا كان معايا لانوس 2 ولسه بايع بس الدايو فعلا عربيه اقتصاديه وحاجاتها مش غاليه بس ع طول اكشف ع بلي العجل والف الف الف مبروك
قديم 20-10-2009, 06:57 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

أنا كان معايا جوليت 2000 و أخويا كان معاه جوليت 99 و العربيات دى ممتازه و هيا نفس موتور و عفشه اللانوس بس هيا ثبات افضل كتير علشان الإيروديناميكس و اداء افضل و بصراحه انا بحب العربيه دى اوى و ربنا يباركلك فيها ان شاء الله, بس خلى بالك سير الكاتينه غيرو فى التوكيل علشان كل الى فى السوق مضروب, انا كنت بغير فى التوكيل و أخويا حب يوفر شويه غيرو خارج التوكيل 18000كم و اتقطع السير و بهدل الدنيا و خسر اكتر كتير من الى وفرو, و طرمبه الميه بتاعتها كل 45000-40000كم بتحتاج تتغير (هيا الأصلى تمنها كان 220جم فى التوكيل و 180جم خارج التوكيل) بس انا بعت العربيه فى 2004 و كانت عامله 85000كم و اخويا لسه بايع عربيتو السنه الى فاتت و كانت عامله 160000كم تقريباً (160000كم مفيش حاجه فى العربيه اتغيرت - المساعدين و الرشاشات و مضخة البنزين كلهم بتوع العربيه , الى كان بيتغير السيور و شدادات السيور و الفلاتر و طرمبه الميه و قواعد الموتور" مره واحده" و البوجيهات و بس كده يعنى الصيانه الدوريه و بس - ده طبعا بخلاف مشكله سير الكاتينه الى إتقطع و بوظ الدنبا و راح ظبط الموتور فى التوكيل و باعها)
أنا كنت بتعامل مع ابو غالى فى الصيانه

التعديل الأخير تم بواسطة m_o_sakr ; 20-10-2009 الساعة 07:05 AM
قديم 20-10-2009, 09:37 AM
الصورة الرمزية auto5truck
auto5truck auto5truck غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان متطلع للأفضل لى و لمجتمعى الأنسانى
التخصص العملى: مدير صيانة أسطول سيارات
هواياتي: صيد السمك

auto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to behold

مبروكة عليك أن شاء الله

ربنا يكفيك شرها و يعطيك خيرها

آمين

العربيات دى حلوة جداً و أنا تعاملت معها على مدى 10 أعوام بحكم أمتلاك عملى عدة سيارات منها و كذلك أصدقاء لى هى عربيات أقتصادية - حمولة - تعطى أكثر من ما تتوقع منها - و لكن طول ما أنت مهتم بها و ما بتبخلش عليها بتديك اللى أنت عايزة لكن لو أهملتها بتكون النتائج وحشة.

أستمتع بسيارتك فقيادتها ممتعة جداً

أحلى بلد ..... بلدى أشجع ولد ..... ولدى
يا مصر يا عمرى يا بسمتى و فجرى

قديم 22-10-2009, 03:37 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

في انتظار باقي الردود