العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 20-07-2015, 03:27 AM
sameh65 sameh65 غير متواجد حالياً

sameh65 will become famous soon enough
افتراضي عايز رأيكم بسرعة وضرورى

النهارده ياجماعة قررت انى اروح اغير زيت فتيس للعربية ( العربية لانوس2 عاملة 110 ألف كيلو) -وكنت واخد القرار انى أغير زيت فتيس موبيل 90 زى الكتالوج مبيقول - بس الصنايعى عرض عليا زيت بترومين 85w-140 فرفضت بشدة ولكن اخذ فى اقناعى ان لزوجة الزيت هذا تبدأ من 85 حتى 140 وده افضل بكتير فى الاجواء الحارة التى نعيشها الآن فى مصر وخاصة عندنا فى المنيا وعندما أصريت على موبيل 90 قال لى أن هذا الزيت على ضمانته وتحت مسؤليته ولو معجبنيش هيغيرهولى على حسابه - المهم اقتنعت بكلامه وقام بفك الكرتيرة ونظفها ووجد الجوان سليم حطله شوية سيليكون وكمان نزل بنزين من الطبه العلويه على التروس عشان يغسلها بعد كده ربط الكرتيره وكان عايز يحط 2كيلو وربع بس انا رفضت وقلت له حط 1.800 ك فقط فوضع ماطلبته منه - وعلى فكره الزيت حطه من جركن أحمر مكتوب عليه بترومين زيت للتروس صناعة مصرية -وأخذ فى المشوار ده 60 جنيه - فأيه رأيكم فى الكلام ده - هل فيه خطورة على الفتيس من الزيت ولا لأ - وهل الفلوس اللى اخدها كتير ولا كويسه - على فكرة انا جربت العربية ولقيت الغيار ناعم ومعقول .. ارجو الرد للأهمية

قديم 25-07-2015, 02:58 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز رأيكم بسرعة وضرورى

والله كلام جميل انا مجربتش الزيت ده بس عموما الفتايس المانيوال مش حساسة لتغيير الزيت اوى زى الاوتوماتيك او الستيبترونيك وطالما انت حاسس فعليا بتحسن فى الاداء باختلاف الاوقات ودرجات الحرارة يبقى تمام بس هنبص عليه للاطمئنان بعد 5000 كم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-01-2016, 01:38 AM
الصورة الرمزية foolh_old_man2010
foolh_old_man2010 foolh_old_man2010 غير متواجد حالياً

foolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud offoolh_old_man2010 has much to be proud of
افتراضي رد: عايز رأيكم بسرعة وضرورى

شالسلام نعليكم ......ياعم قول الحمد لله انت وقع:THUMB_~11 2:ت مع صنيعى كويس وكلامه صح الصح لزم يكون الزيت تقيل اكتر من تسعين