العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 22-01-2015, 07:36 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي استبدال طرمبة البنزين

السلام عليكم

تم تغير طرمبة البنزين الميكانيكية لواحدة جديدة بخط راجع للتانك .... و جارى تجربتها للحكم عليها
كنت مشغل طرمبة كهرباء .. و كانت شغالة كويس جدا .. بس انا حبيت ارجع اعتمد على الطرمبة الميكانيكية و اخلى الطرمبة الكهرباء احتياطية

فورت الطرمبة القديمة و رفعت الصور

لاحظوا حضراتكم كمية الصدأ الموجودة داخل الطرمبة و كمان تلف الجوان الكاوتش

قديم 22-01-2015, 08:19 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استبدال طرمبة البنزين

الف مبروك يا بشمهندس , خد بالك انا باحب العربيات القديمه الكبيره جدااااااااااا , و فيه واحد باتعامل معاه من سنين بيجيب لي ادويه , جايب جيب قديمه و ركبتها مره عربيه واسعه و مريحه و كنت باقله نبدل بس مش راضي عشان هو جايبها كبيره عشان بيجيب ادويه و الاتساع يفرق معاه ...

بخصوص طرمبه البنزين , و اسف للاطاله بس عشان ناخد بالنا من الصنايعيه الشمال ربنا يكفينا استغلالهم .
رحت لكهربائي اضبط و اغير لمبات فونيس استوب و اشاره , و ركب العربيه و قالي طرمبه البنزين بتودع مع انها بتدور عالطول و لخوفي انها تقطع في سفر .؟. غيرتها 300 جند و تخيل تاني يوم ادور , صوت صفير طالع و جامد مزعج , روحت لكهربائي اخر عنده ضمير و كنت واخد الطرمبه القديمه اللي بتودع .؟!!!. و طلعت اللي لسها مركبها تعبانه و هي اللي بتودع و الكهربائي الاول عايز يلبسها لاي واحد و ركبت القديمه و اهي شغاله زي الفل بقالها 5 شهور من الحوار ده .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 22-01-2015, 10:02 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

الف مبروك م.احمد ويسر لك نجاح تجربه الطلمبة الميكانيكة الجديدة
د.نوح عوضك الله خيراً وعليك دائماً التعامل مع صنايعى واحد فى كل فرع
حسبى الله ونعم الوكيل فى كل نصاب مخادع لص
حسبى الله ونعم الوكيل وكفى بها عن العالمين

قديم 23-01-2015, 12:31 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

الف مبروك يا بشمهندس , خد بالك انا باحب العربيات القديمه الكبيره جدااااااااااا , و فيه واحد باتعامل معاه من سنين بيجيب لي ادويه , جايب جيب قديمه و ركبتها مره عربيه واسعه و مريحه و كنت باقله نبدل بس مش راضي عشان هو جايبها كبيره عشان بيجيب ادويه و الاتساع يفرق معاه ...

بخصوص طرمبه البنزين , و اسف للاطاله بس عشان ناخد بالنا من الصنايعيه الشمال ربنا يكفينا استغلالهم .
رحت لكهربائي اضبط و اغير لمبات فونيس استوب و اشاره , و ركب العربيه و قالي طرمبه البنزين بتودع مع انها بتدور عالطول و لخوفي انها تقطع في سفر .؟. غيرتها 300 جند و تخيل تاني يوم ادور , صوت صفير طالع و جامد مزعج , روحت لكهربائي اخر عنده ضمير و كنت واخد الطرمبه القديمه اللي بتودع .؟!!!. و طلعت اللي لسها مركبها تعبانه و هي اللي بتودع و الكهربائي الاول عايز يلبسها لاي واحد و ركبت القديمه و اهي شغاله زي الفل بقالها 5 شهور من الحوار ده .
ربنا يكفيك شر الصنايعية منعدمى الضمير
كويس جدا ان حضرتك بتحتفظ بقطع الغيار القديمة
لو حضرتك غاوى تصلح بنفسك .... اتفرج على الصنايعى بيعمل ايه ... و بعد كدة ممكن تعمله انت بنفسك

الكلمات الدليلية
طرمبة البنزين