العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 25-11-2013, 01:51 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road
افتراضي هو ممكن استورد سيارة معاقين تكون مخبوطة بس حلتها حلوة

قدامى كام عربية مخبوطة او بمعنى عملين حدثه في امريكا بس حلتهم حلوة يجه مصر يتظبطه علشان هناك التصليح غالى فا بيتباع رخيص .
هو ممكن انى انا استوردها معاقين عادى واستلمها وهيا مخبوطة ولا هيرفضه او يخلونى ادفع جمركها كامل بعيد عن المعاقين او ترجع تانى للبلد علشان مفروض العربية سليمة
الصور في المرفقات العربية دول 2 عربيات هيونداى اكسنت انا عايز اعرف ممكن اى وحدة منهم تنزل عادى ولا مش هينفع
فيه موديل 2008 ووحدة 2006
وانا اساسا مسموح ليا انى انزل موديل 2008 ولا لا
وياريت لو حد عارف جمرك الاكسنت من مدل 2003 لحد 2008 ياريت يبلغنى
انا جمارك بورسعيد
ولو في باقي الجمارك ارخص ممكن احول
ياريت الافادة ولو فيه مخلص جمركى عارف الاسعار ممكن رقمه على الخاص
واسف على الاطالة
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 1.jpg‏ (41.8 كيلوبايت, المشاهدات 12)
نوع الملف: jpg 2.jpg‏ (49.6 كيلوبايت, المشاهدات 11)

التعديل الأخير تم بواسطة hemaa ; 25-11-2013 الساعة 02:16 AM سبب آخر: تعديل الموضوع
قديم 25-11-2013, 11:01 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو ممكن استورد سيارة معاقين تكون مخبوطة بس حلتها حلوة

انا مليش بصراحة فى مسائل الجمرك ديه ممكن حد من الاخوة يفيدك فيها اكتر منى بس بالنسبة للعربيات الحوادث منصحكش تجيب حاجة من بره انت معاينتهاش بنفسك او عن طريق فنى متخصص وتكون حاسب تكاليف اصلاحها بالظبط علشان التكاليف متوسعش منك وتقول ياريتنى كنت جبتها سليمة وشراء العبد ولا تربيته زى ما بيقولو
وان كان ولا بد يبقى خليك فى حاجة مخبوطة من الجنب بلاش اللى مخبوطه فى وشها او فى الشنطة علشان صعب تحدد الخبطة مسمعة لحد فين ولما ترش حوض او شنطة العربيه قيمتها هتنزل جامد عن راشه جنب او جنبين او حتى قايم
وتمنياتى لحضرتك بالتوفيق لافضل قرار ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-11-2013, 01:33 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

العربيات المخبوطة بتنزل قطع غيار هنا- بالنسبه للشحن والجمارك اعتقد والله اعلم هيا هيا لانك هتنزلها عربية مش نصيين
الفرق مش كبير - هات حاجة سليمة افضل

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 26-11-2013, 05:15 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road

هو انا بقول لو عربية مخبوطة على جمب ممكن وتكون بتمشى على ما اعتقد فيه تجار بيعمله كدة ويظبطوها

بس هما ممكن يحجزه ورق العربية لحد لما اصلح العربية هناك وادفع ارضية

ولو فرضنا انى هيا هتبقا قطع غيار هيحسبونى علي جماركها كاملة كدة وهيا هتيجى بااسمى يعنى هييبقا راحت عليا فرصة انى اشترى عربية برده حتى من بورسعيد