العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 09-07-2013, 01:04 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي مشكلتين فى الفيرنا البنزين والتكييف بالصور

السلام عليكم ورحمه الله
اخوانى الكرام لدى سيارة فيرنا اليومين دول اخدت بالى من الاستهلاك بتاعها فى البنزين عشان الظروف اللى فاتت والازمة فاخدت بالى من الموضوع
انا بغير فلتر بنزين كل 5000 والزيت فى ميعادة نظافة دورية لفلتر الهواء كل 1000
والدنيا كويسة واستعمال بنزين 92 بشكل دائم
حسبتها كذا مرة حوالى 4 مرات امون لحد الزور ومشيت جوة البلد وعملت 110 كيلو ومونت تانى عملت 13 لتر كررت العملية 4 مرات تعطى نفس الرقم 110 كيلو فى 13 لتر انا مشاويرى تقريبا نصفها زحمة والنص التانى طرق عادية لا تتعدى سرعة 80 بس مطبات كتير وطلوع على الاول اكثر وبفصل العربية وادور تانى كتير لانى مشاوير متفرقة والتكييف شغال تقريبا فى 110 كيلو دول حوالى ساعة ونص متفرقين
ولسة مجربتش على طرق سريعة بس اللى اقدر اقولة انى بمشى دائما على 140 طوال الطريق لانى بسافر الفجر دائما وتكييف طول الطريق متواصل بس برضة مش بتعمل كتير ممكن تعمل فى 20 لتر حوالى 220 كيلو على سرعة 140 وتكييف طول الطريق
بس لسة هحسب تانى لانى بقالى شهر تقريبا مسافرتش بيها
هل دا مناسب ولا عندى مشكلة
هو لون العادم مفيش لون وريحتة طبيعية وصوت الماتور عادى
_________________________ _________________________ _____
المشكلة الثانية
عندى على بلف الفريون على ما اعتقد انة بلف الفريون لاننى مش متاكدة عشان فى 2 بلف واحد مكتوب علية h والتانى L
المشكلة اللى عندى بقى فى L
دى الصورة بتاعتة

البلف دا علية غطاء امان ازرق وموجود تحت الغطا كاوتش لمنع اى تسريب او اى حاجة بعد فترة بلاقى لما اجى افتحة خروج هوا فسسس بس مجرد اقل من ثانية يعنى مجرد حاجة لا تذكر بس بسمعة وبلاقى بعد كدة فقاقيع بسيطة عند اخر البلف الحديد اللى جوة عامل زى بلف الكاوتش ومجرد ثوانى والفقاقيع تقف ومفيش اى صوت واقفل تانى وتتكرر العملية بعد يومين 3 ايام كدة
دا بقى بلف اية وهل غطا الامان كفيل بعدم خروج حاجة ومفتحوش تانى عشان ميسربش
للعلم التكييف كويس ومفيش حاجة تدل انة فى عطل الحمد لله
وحتى البلف اللى جوة جديد لانج بتاع الفبريقة و معلوش اى صدا ولونة جديد
_________________________ _________________________ ______

اسف على الاطالة وشكرا لكم جدا .......؟
قديم 13-07-2013, 03:46 AM
الصورة الرمزية memodina1

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
Angry رد: مشكلتين فى الفيرنا البنزين والتكييف بالصور

اية يا جماعة دا انا لو كاتب موضوع فاضى كان اى حد عمل تعليق
قديم 18-07-2013, 07:44 AM
MAdO_SoFT MAdO_SoFT غير متواجد حالياً

MAdO_SoFT is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلتين فى الفيرنا البنزين والتكييف بالصور

انا بصراحه مش شايف ان في اي مشكلة متوقع لها اجابه
مع اني مش خبير طبعا
بس طالاما كل حاجه تمام ايه المشكلة
وموضوع البنزين انا شايفو طبيعي جدااااا
اكيد هيختلف حرق البنزين وانت مشغل التكييف عكس وانت مش مشغلو اكيد هيبقي في فرق حتي ولو بسيط
وشايف النسب الي انت كاتبها انت مبررها ياعني الموضوع طبيعي
ربنا يباركلك في عربيتك ياباشا
قديم 18-07-2013, 03:07 PM
الصورة الرمزية memodina1

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAdO_SoFT مشاهدة المشاركة

انا بصراحه مش شايف ان في اي مشكلة متوقع لها اجابه
مع اني مش خبير طبعا
بس طالاما كل حاجه تمام ايه المشكلة
وموضوع البنزين انا شايفو طبيعي جدااااا
اكيد هيختلف حرق البنزين وانت مشغل التكييف عكس وانت مش مشغلو اكيد هيبقي في فرق حتي ولو بسيط
وشايف النسب الي انت كاتبها انت مبررها ياعني الموضوع طبيعي
ربنا يباركلك في عربيتك ياباشا
انا متشكر جدا لحضرتك وانا اليومين دول عملت 80 كيلو فى 3 ايام يعنى كل يوم الصبح لحد ما اروح حوالى 26 كيلو والتكييف طول الطريق ال 26 كيلو دول مشاوير قصيرة ومش بفصل العربية لما اروح اجيب حاجة سوبر ماركت مثلا لان فيها اهلى بخليها شغالة عشان التكييف الحوار دا حوالى ساعة ونصف كل يوم وبروح البيت بعد 3 ايام مونت العربية عملت 12 لتر فى 80 كيلو طبعا دا كتير شوية بس انا قلت عشان التكييف ومبفصلش العربيية وكدة
عموما شكرا جدا على راى حضرتك واتمنى اسمع راى باقى الاعضاء
قديم 18-07-2013, 03:19 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فى رأيى مفيش مشاكل
بس لو فى يوم اتضطريت تشحن فريون يفضل تغيير البلوف و التاكد من عدم التسريب

و برضه للحكم على صحة احكام غطاء البلف : سيبه راكب متفكوش لمدة 3 ايام و جرب باسفنجة مشبعة ميه و صابون حطها على غطاء البلف و شوفه بيسرب و لا لأ

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا