العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 31-05-2013, 12:28 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي ماشي بزيت الفابريكة حتي الان (22 ألف كم)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي الاعضاء

(أنا انقل اليكم تجربتي من باب العلم بالشئ فقط ولا انصح احد بتقليدي حتى لا تقع الفاس فى الراس و يدعي عليا)

اما بعد ،،،،،

بعض منكم سيتذكر موضوع لي قمت بعمله بعنوان ( تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457

و ها أنا أقوم بكتابة شبيهه نظرا لتأثري الشديد بموضوع كذبة ضرورة تغير الزيت ،،،، العربية مبدأيا كورولا 2012 ماشية حاليا 22 ألف كم
و لم أقم باستبدال زيت الفابريكة من قبل ،و لكن اليوم قمت لأول مرة بتفقد حالته لاجدها شبيها بالفبريكة فالزيت علي شرطة الMax و مازال لزج ولكنه أقل لزوجة طبعا و لونه بنى غامق و مع ذلك قررت تغييره فى اقرب وقت عشان مش عايز اتهزق زي ما حصل فى الموضوع السابق هههههههههه

و عند التغيير ان شاء الله سأستخدم زيت تويوتا الاصلي فياريت لو حد منكم يعرف اسعار لا يبخل عليا بها و ايه الاحجام الموجودة ؟

و كنت عايز استفسر على حاجة بالنسبة لاستهلاك الوقود ،الشهر اللى فات الAverage كان تقريبا 6.5L/100km و اليوم كان 8.8L/100km هل الزيت هو السبب الرئيسي و للعلم انا لم اقم بتغيير اي فلتر و اكتفى بتنظيف الهواء و التكييف كل 5 الاف و هغير فلتر الهواء قريب عشان عارف انه ممكن يخنق على الموتور ،انا عايز اعرف حاجة بقي هو الAverage ده الكمبيوتر بيصفره كل تفويلة و بيبتدي يحسب من جديد ؟ مستنى اجابة الخبراء

التعديل الأخير تم بواسطة Toyota Corolla ; 31-05-2013 الساعة 12:49 AM
قديم 31-05-2013, 05:14 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماشي بزيت الفابريكة حتي الان (22 ألف كم)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي الاعضاء

(أنا انقل اليكم تجربتي من باب العلم بالشئ فقط ولا انصح احد بتقليدي حتى لا تقع الفاس فى الراس و يدعي عليا)

اما بعد ،،،،،

بعض منكم سيتذكر موضوع لي قمت بعمله بعنوان ( تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457

و ها أنا أقوم بكتابة شبيهه نظرا لتأثري الشديد بموضوع كذبة ضرورة تغير الزيت ،،،، العربية مبدأيا كورولا 2012 ماشية حاليا 22 ألف كم
و لم أقم باستبدال زيت الفابريكة من قبل ،و لكن اليوم قمت لأول مرة بتفقد حالته لاجدها شبيها بالفبريكة فالزيت علي شرطة الMax و مازال لزج ولكنه أقل لزوجة طبعا و لونه بنى غامق و مع ذلك قررت تغييره فى اقرب وقت عشان مش عايز اتهزق زي ما حصل فى الموضوع السابق هههههههههه

و عند التغيير ان شاء الله سأستخدم زيت تويوتا الاصلي فياريت لو حد منكم يعرف اسعار لا يبخل عليا بها و ايه الاحجام الموجودة ؟

و كنت عايز استفسر على حاجة بالنسبة لاستهلاك الوقود ،الشهر اللى فات الAverage كان تقريبا 6.5L/100km و اليوم كان 8.8L/100km هل الزيت هو السبب الرئيسي و للعلم انا لم اقم بتغيير اي فلتر و اكتفى بتنظيف الهواء و التكييف كل 5 الاف و هغير فلتر الهواء قريب عشان عارف انه ممكن يخنق على الموتور ،انا عايز اعرف حاجة بقي هو الAverage ده الكمبيوتر بيصفره كل تفويلة و بيبتدي يحسب من جديد ؟ مستنى اجابة الخبراء
خد بالك فى زيوت مضروبة فى السوق

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 31-05-2013, 09:28 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

طبعا فلتر الهوا هو سبب ارتفاع الاستهلاك
انا برضه زيى حضرتك ........... تقريبا الزيت فى اللانوس بقعده ل 25 او ل 30 الف كم و العربية عاملة 260 الف و زيى الفل الحمد لله
و فى ال i10 بغيره على 20 الف

بالنسبة لل average مش حعرف افيدك الا لو الكتلاوج فى ايدى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 31-05-2013, 11:40 PM

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

خد بالك فى زيوت مضروبة فى السوق

طب حضرتك تعرف اماكن ايه مضمونة ؟
قديم 31-05-2013, 11:43 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طبعا فلتر الهوا هو سبب ارتفاع الاستهلاك
انا برضه زيى حضرتك ........... تقريبا الزيت فى اللانوس بقعده ل 25 او ل 30 الف كم و العربية عاملة 260 الف و زيى الفل الحمد لله
و فى ال i10 بغيره على 20 الف

بالنسبة لل average مش حعرف افيدك الا لو الكتلاوج فى ايدى
يبقى لازم اغير الفلتر ان شاء الله مع الزيت لحسن انا كنت سايبه فى عربيتى السابقة 65 ألف كم و استهلاكها وصل الي 12L/100km و دلوقتى عرفت السبب و خصوصا احنا داخلين على نظام الكوبون و كل مواطن له 5 لتر فى اليوم حاجة زى الفل و الف شكر على الرد