العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 25-05-2013, 01:32 AM
dodo66462 dodo66462 غير متواجد حالياً

dodo66462 will become famous soon enough
افتراضي الزيـــــــــوت للماتركس ؟

السلام عليكم
انا معايا لافيتا 2002 وكنت عاوز اعرف اغير زيت موتور موبيل ولا اية ؟ ورقمة كام دى حاجة
الحاجة الثانية بالنسبة لزيت الفتيس الاوتوماتيك عاوز اعرف برضة رقمة ايه ؟
الكاتالوج بيقول atf sp iii
يا ترى النوع ده موجود فى السوق ولا لا

أتمنى ان محدش يقولى روح التوكيل انا ها اشتري الزيت وها اغيره انا.
وياريت اى حد عندة ماتركس يرد علينا ويقولنا تجربته مع الزيوت حتى تعم الفائدة للجميع
ولكم جزيل الشكر
قديم 25-05-2013, 03:37 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزيـــــــــوت للماتركس ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodo66462 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا معايا لافيتا 2002 وكنت عاوز اعرف اغير زيت موتور موبيل ولا اية ؟ ورقمة كام دى حاجة
الحاجة الثانية بالنسبة لزيت الفتيس الاوتوماتيك عاوز اعرف برضة رقمة ايه ؟
الكاتالوج بيقول atf sp iii
يا ترى النوع ده موجود فى السوق ولا لا

أتمنى ان محدش يقولى روح التوكيل انا ها اشتري الزيت وها اغيره انا.
وياريت اى حد عندة ماتركس يرد علينا ويقولنا تجربته مع الزيوت حتى تعم الفائدة للجميع
ولكم جزيل الشكر
أهلا وسهلا بيك... اولا الزيوت الناس مختلفة عليها يعنى كل واحد بيقول ان الزيت دة احسن حاجة ولكن الناس متفقة ان زيت شيل الاصفر زيت كويس وبخلى العربية صوتها واطى...وهو كمان الزيت اللى بيستخدمة غبور فى التوكيل. جيب زيت يقعد فى العربية 5000 كيلوا علشان تغيرة مثلا كل سنة. انت اكيد مش عارف إذا كان الزيت فى عربيتك دلوقتى تخليقى ولا نصف تخليقى ولا معدنى علشان كدة احسن تخليك فى المعدنى اللى بيقعد 5000 كيلوا وتقلبة. طبعا تابع مستوى الزيت كل كام اسبوع. أنا شخصيا هغير للزيت الشيل المرة القادمة.. انا دلوقتى مستخدم زيت فيسكوا 2000 سعرة متواضع جدا ولكن صوت الماتور الاول مع الزيت اللى كان فى العربية من كوريا كان افضل.

اما عن زيت الفتيس الاتوماتك ففى زيت الناس كلها بتستخدمة اسمة mobil atf 320 هتاخد بتاع 3 لتر ونص ولو غيرت الزيت كله كله هتاخد بتاع 6 لتر ونصف. . ممكن من الزيت دة تغير كمان زيت البور ستيرينج... مش تنسى تغير الفلتر لو امكن بتاع الفتيس

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 25-05-2013 الساعة 03:49 AM
قديم 27-05-2013, 01:44 AM
dodo66462 dodo66462 غير متواجد حالياً

dodo66462 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أهلا وسهلا بيك... اولا الزيوت الناس مختلفة عليها يعنى كل واحد بيقول ان الزيت دة احسن حاجة ولكن الناس متفقة ان زيت شيل الاصفر زيت كويس وبخلى العربية صوتها واطى...وهو كمان الزيت اللى بيستخدمة غبور فى التوكيل. جيب زيت يقعد فى العربية 5000 كيلوا علشان تغيرة مثلا كل سنة. انت اكيد مش عارف إذا كان الزيت فى عربيتك دلوقتى تخليقى ولا نصف تخليقى ولا معدنى علشان كدة احسن تخليك فى المعدنى اللى بيقعد 5000 كيلوا وتقلبة. طبعا تابع مستوى الزيت كل كام اسبوع. أنا شخصيا هغير للزيت الشيل المرة القادمة.. انا دلوقتى مستخدم زيت فيسكوا 2000 سعرة متواضع جدا ولكن صوت الماتور الاول مع الزيت اللى كان فى العربية من كوريا كان افضل.

اما عن زيت الفتيس الاتوماتك ففى زيت الناس كلها بتستخدمة اسمة mobil atf 320 هتاخد بتاع 3 لتر ونص ولو غيرت الزيت كله كله هتاخد بتاع 6 لتر ونصف. . ممكن من الزيت دة تغير كمان زيت البور ستيرينج... مش تنسى تغير الفلتر لو امكن بتاع الفتيس
========================= ======
الف شكر ليك يا باشا على الردود بس انا محتاج اعرف برضه لان المانوال بيقول ان زيت الفتيس atf spiii فهل الانواعى اللى هيا 320 مكافئة ليها ولا لا ثانيا انا خايف اغير زيت الفتيس ناس كتيير خوفتنى وبعدين شفت اكتر من مشاركة بيقولوا ان المشاكل ظهرت بعد تغيير زيت الفتيس .
هل انت غيرت زيت الفتيس والفلتر فى التوكيل ولا عند ميكانيكى والتكلفة كانت كام؟
اسف للاطالة وجزاك الله كل خير
قديم 03-07-2013, 07:25 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

ايوة الزيت موبيل 320 مكافى للى مكتوب فى الكتالوج. انا شخصيا مش غيرت زيت الفتيس لان عندى مانيول مش اتوماتك. كذلك الفتيس عندى مش فى تسيرب ولا مشاكل يبقى ليه اغيره دلوقتى. انا شخصيا مش مشجع لتغير زيت الفتيس عندك اما باقى الزيوت والفلاتر فتتغير.

على فكرة اللافيتا كثير من مراكز الخدمة التابعة لغبور مش بترضى تشتغل فيها. أنا سألت مره مركز فى طنطا قال لى معلش مش بنشتغل إلا لعربيات غبور. ومركز تانى قال لى نشتغل بس على مسؤليتك....
قديم 06-07-2013, 07:33 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

فعلا بلاش تغير زيت الفتيس - مدام مفيش مشكلة
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.