مصر موتورز مجتمع السيارات
الرئيسية مشاركات اليوم أكتب موضوع اضف صورة ابحث

العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > ملاكى اسكندرية
منتدى السيارات العام سوق السيارات صيانة سيارات تعديل واكسسوارات مخالفات المرور الأستراحة الاحصائيات

ملاكى اسكندرية قسم خاص برابطه اعضاء مصر موتورز بالاسكندرية

تجديد سمكرة ودهان السيارات

قديم 17-04-2013, 12:06 AM
AlexGirl AlexGirl غير متواجد حالياً

شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
AlexGirl will become famous soon enough
افتراضي رد: عايزة عربية لقطة تعبت بجد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser .mk مشاهدة المشاركة
بصى يا ستى .. بعد البحث والتحرى لقيت إن بيكانتو بـ 40 ألف هتبقى حالتها واقعة وعايزة شغل ومصاريف ووجع دماغ ولقيت إن الأقرب لبيكانتو (هيونداى i10 - إسبرانزا 113 A ) هيونداى برضه مش هتلاقيها بـ 40 ألف غير حالتها تعبانة ..لكن إسبرانزا ممكن تلاقى منها موديل حديث وبحالة جيدة بالمبلغ دة لكن عيبها الوحيد إنها صينى ...
ونصيحة من أخ أكبر ...
1- إنك لو هتشترى بيكانتو أو هيونداى i10 يبقى لازم تزودى المبلغ شوية علشان تلاقى حاجة نضيفة أو تشترى إسبرانزا 113a
2- إنك تشترى حاجة زيرو من المعرض رأساً وتكونى أول إيد تلمسها بحيث تدفعى المبلغ إللى معاكى مقدم والباقى بالتقسيط ...أو تشترى حاجة جديدة سعرها فى حدود من 40 إلى 50 ألف ...هتلاقى أشكال جديدة فى السيزوكى آلتو أوالفيات أونو ...الموديلات الحديثة شكلها حلو ...
........
أنا مش عاوز اجيبلك إحباط ..لكن مش عايزك تدبسى فى حاجة مضروبة ...والحل هو إنك تشترى جديد بالتقسيط أوتحاولى تزودى المبلغ شوية لو مصممة على بيكانتو ..أو تفكرى فى أنواع تانية ..... أو تصبرى شوية لغاية ما أجيبلك حاجة حلوة ..والله الموفق
متشكرة لحضرتك جدا استاذ ياسر علي التواصل والمتابعة رربنا يجعله في ميزان حسنات حضرتك يارب
بالنسبة للاسبرانزا مرفوضة عشان صيني مش مقتنعة اصلا بيها وكل ما اجيب سيرتها الناس تقولي ابعدي عنها ملهاش عمر
بالنسبة للI10 هي فعلا غالية وكمان عرفت ان قطع غيارها غالية من المنتدي من هنا فاستبعدتها من زمان
البيكانتو بقي عارفة ان عشان اجيب حاجة كويسة عيزالي 45 مثلا بس للاسف مش معايا يكمل وصعب اتصرف تاني يعني ممكن يكون أقصايا خالص خالص 42 وعشان كدة انا فعلا بدور علي حاجة لقطة مش حاجة عادية
بالنسبة للانواع التانية انا معنديش مشكلة في اي نوع تاني اقل بس اهم حاجة حالة ممتازة فابريكة دواخل عالاقل مش اقل من 2005 وسعر ميزدش عن 40 ومتكونش صيني وهي دي بقي المعضلة انا حاطة كمان الاتوس في الاعتبار بس معرفش ايه نظامها بصراحة
بالنسبة للالتو والماروتي مستبعدين عشان انا مجربة الماروتي مريحتنيش يمكن عشان كانت قديمة بس عمةوما انا مش عايزة اكررها والالتو اختها واللادا طبعا تقيلة جربتها معرفتش اسلك فيها لاني مبتدئة سواقة بردو
بالنسبة للجديد بقي دة صعب لان اغلب المبلغ هو من والدتي وهي مش عايزة تجازف بحاجة زيرو وانا كمان بصراحة لاني قلت لحضرتك انا مبتدئة سواقة بردو بس بردو مخدش حاجة تطلع روحي عند الميكانيكية
عمووووووما انا عارفة ان طلبي صعب بس زي ما حضرتك قلت هي اولا واخيرا ارزاق وانا مستنية اللي ربنا مقدرهولي وباخد بالاسباب وبجد الف شكر لحضرتك مرة تانية
قديم 17-04-2013, 04:50 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً

شكراً: 4
تم شكره 35 مرة في 27 مشاركة
طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

فكرى فى البولو عربيه ممتازه جدا واعتماديه جدا واقتصاديه فى كل شىء
قديم 17-04-2013, 06:48 AM
yasser .mk yasser .mk غير متواجد حالياً

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
yasser .mk has a spectacular aura aboutyasser .mk has a spectacular aura about

ربنا يكرمك يا AlexGirl يابنتى ويرزقك ببيكانتوهاية لقطة بسعر مناسب فى أقرب وقت ويباركلك فيها ويكفيكى شرها قادر يا كريم...
أنا من ناحيتى مستمر فى البحث وإنتى كمان إستمرى وما تستعجليش...( والله من وراء القصد وهو يهدى السبيل )
قديم 17-04-2013, 08:53 AM
wael890610 wael890610 غير متواجد حالياً

شكراً: 7
تم شكره 35 مرة في 31 مشاركة
wael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of light

http://www.contactcars.com/usedcars_...?CarID=1202117
قديم 17-04-2013, 01:08 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ مشاهدة المشاركة
فكرى فى البولو عربيه ممتازه جدا واعتماديه جدا واقتصاديه فى كل شىء
اولا شكرا جدا لحضرتك عالنصيحة
ثانيا البولو حلوة وكتير قالولي عليها بس مستحيل الاقي بولو موديل حدي بالسعر دة وانا بصراحة معقدة جدا من القديم خلاص
قديم 17-04-2013, 01:11 PM

اقتباس:
ربنا يكرمك يا AlexGirl يابنتى ويرزقك ببيكانتوهاية لقطة بسعر مناسب فى أقرب وقت ويباركلك فيها ويكفيكى شرها قادر يا كريم...
أنا من ناحيتى مستمر فى البحث وإنتى كمان إستمرى وما تستعجليش...( والله من وراء القصد وهو يهدى السبيل )
ربنا يجازي حضرتك كل خير يارب ويجعل البحث دة في ميزان حسنات حضرتك يارب
انا بدور اهو والله ومكلمة كذا حد ومش مستعجلة غير جوايا بس نفسي ارتاح من موضوع العربية لكن فعليا مش هجازف ولا هجري ورا اي حاجة محل شك
قديم 17-04-2013, 01:19 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael890610 مشاهدة المشاركة
متشكرة جدااااااا لحضرتك تم الاتصال بصاحب العربية وقال العربية رشة برة بالكامل بالسقف ودي حاجة شككتني في العربية ليه رشة سقف لان في ناس قالولي رش السقف دة يعني احتمال تكون قالبة وانا قلقانة
وكمان في حاجة الراجل قال هي لو مكنتش رشة كله بالسقف مكنش سعرها يقل عن 45 طب لما هو مدرك للنقطة دي ليه رش السقف؟ وهو عارف انه هينزل من سعر العربية بصراحة العربية عجباني جدا ومحيراني في نفس الوقت وانا خبرتي طبعا زيرو وكمان مبقتش اثق ان ممكن ميكانيكي يفحصلي عربية ويجيبلي اخرها وخايفة جدا اخد حاجة كانت عاملة حادثة قبل كدة ومرشوشة وادبس فيها ايه راي حضرتك ؟ لاني بجد محتارة ومعنديش اللي يفيدني
قديم 17-04-2013, 02:11 PM

wael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of light

انا عربيتى ما كانتش رشه سقف ورشتها بالكامل علشان مره واحده واخلص
, شوفى حد يفهم سمكره وسيبى توكالك على الله
قديم 17-04-2013, 08:03 PM

فكرى انك تحطى فلوسك مقدم عربيه جديده وتخلصى بقه
البى واى دى الصينى اثبتت وجودها هى والفيرنا
وربنا يوفقك للخير
قديم 18-04-2013, 12:54 AM

اقتباس:
انا عربيتى ما كانتش رشه سقف ورشتها بالكامل علشان مره واحده واخلص
, شوفى حد يفهم سمكره وسيبى توكالك على الله
انا عندي مشكلة كمان اني مش عندي حد معايا ييجي يشوف العربية دايما فلما بروح لوحدي اشوف عربية بحس اني مليش لزمة ومش بحب اتقل علي حد ييجي معايا وجوز اختي اللي بخده معايا لو لما بقوله عربية رشة كلها بيعقددني فيها وبيكون مش متحمس ليها وانا مش عايزة اتقل عليه

اقتباس:
فكرى انك تحطى فلوسك مقدم عربيه جديده وتخلصى بقه
البى واى دى الصينى اثبتت وجودها هى والفيرنا
وربنا يوفقك للخير
الجديد انا مش عايزة اجازف لاني مبتدئة بردو وخايفة من نفسي وكمان والدتي مش مقتنعة بردو ولها نفس وجهة نظري والقديم لغيت التفكير فيه ايا كان عشان كدة لبدور علي حاجة وسط يارب الاقي
قديم 18-04-2013, 07:35 AM

إقتراح يمكن يعجبك :
فكرتى فى ( فيات سيينا ) ؟؟
على فكرة ممكن تلاقى منها موديل 2008 بسعر 40 ألف وحالتها كويسة ..العربية سمعتها كويسة مش وحشة ...فكرى وإتفرج على صورها على النت ..أى نعم هى مش زى البيكانتو لكن مش وحشة
قديم 18-04-2013, 09:05 AM

بصى يا اختى الكريمه
يا تشرى دماغك يا تشترى فلوسك
الجديد هاتريحى دماغك بس غالى
المستعمل مخاطره ومحتاج ان يكون معاكى ناس بتفهم ما ينفعش تروحى لوحدك بس ارخص
انتى بقه بتدورى على الوسط , وفى حالتك والله بجد اشترى دماغك فلوس الدنيا ما تسواش عطله فى الطريق او وقفه ميكانيكى
قديم 18-04-2013, 03:34 PM

اقتباس:
إقتراح يمكن يعجبك :
فكرتى فى ( فيات سيينا ) ؟؟
على فكرة ممكن تلاقى منها موديل 2008 بسعر 40 ألف وحالتها كويسة ..العربية سمعتها كويسة مش وحشة ...فكرى وإتفرج على صورها على النت ..أى نعم هى مش زى البيكانتو لكن مش وحشة
بصراحة مفكرتش اجيب فيات سيينا ومعنديش اي خبرة فيها ومعرفش عنها اي حاجة ولا شفتها من جوة قبل كدة عموما انا هدور عالنت واعرف عنها اكتر والف شكر لحضرتك للمتابعة
قديم 18-04-2013, 03:49 PM

اقتباس:
بصى يا اختى الكريمه
يا تشرى دماغك يا تشترى فلوسك
الجديد هاتريحى دماغك بس غالى
المستعمل مخاطره ومحتاج ان يكون معاكى ناس بتفهم ما ينفعش تروحى لوحدك بس ارخص
انتى بقه بتدورى على الوسط , وفى حالتك والله بجد اشترى دماغك فلوس الدنيا ما تسواش عطله فى الطريق او وقفه ميكانيكى
انا وضحت لحضرتك اني ليه رافضة الزيرو وبدور عالوسط وشايفة انه اسلم حل بس لما تكون عربية كويسة الزيرو انا خايفة اجازف وبردو مش بحب التقسيط والحمد لله هي دي امكانياتي اللي ربنا قدرني عليها فمش عايزة احمل نفسي فوق طاقتي
قديم 18-04-2013, 05:58 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlexGirl مشاهدة المشاركة
بصراحة مفكرتش اجيب فيات سيينا ومعنديش اي خبرة فيها ومعرفش عنها اي حاجة ولا شفتها من جوة قبل كدة عموما انا هدور عالنت واعرف عنها اكتر والف شكر لحضرتك للمتابعة
فيات سيينا جميلة من جوة وشيك أوى والصالون بتاعها مريح جداً ..وكمان العربية حجمها مش كبير أوى ومريحة فى الركنات بين العربيات خصوصاً إن مش كل البنات بتعرف تركن بسهولة ...الشكل الخارجى مقبول مش وحش وممكن كمان تختارى لون حريمى .. العربية ناعمة فى السحب وإقتصادية ،
أهم حاجة يا AlexGirl يابنتى ..تصلى صلاة إستخارة وتتوكلى على الله لأن التردد هو اللى مش مخليكى تعرفى تاخدى قرار ، وزى ما قولتلك كل حاجة مكتوبة عند ربنا وقرارك هيبقى هو نصيبك .. تقبلى تحياتى .