العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 31-01-2013, 10:59 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي عوازل الزجاج من المطر مش موجودة فى مصر....!!!!!

السلام عليكم
لسه راجع من التوفيقية - أكبر سوق قطع غيار و إكسسوارات سيارات فى مصر كلها
و كنت بسأل على الجزء اللى بيركب فى الأبواب من الداخل و الخارج و بيكون فيه فبرة بلاستيك علشان الزجاج لما يتغسل أو تنزل علية المطر ميدخلش المياه جوه الباب.
سألت عليها قالولى إسمها عازل مطر و بتنزل بكليبسات نيكل بطول الباب علشان تركب على الشفة و بيبقى فيها زى لباد من الداخل علشان الزجاج ميتجرحش.

المهم موجوده عندكم؟ .... لا لا لا لا لا لا لا لا

و كل محل يقولى شوف عند فلان فى الشارع التانى و أروح يقولى شوف عند علانى... و مفييش؟؟؟؟

طيب أعمل إيه و أجيبها منين. أنا قولت أكيد أدام مفيش منها فى التوفيقية يبقى نكلم حبايبنا فى المنتدى هنا لو حد ليه صاحبه و لا قريبه فى روسيا يبعت لنا طقم منها.

دلونى عليها يا جماعه.
أنا ساكن فى القاهرة فى منطقة المعادى و حلوان, لو فيه محل قريب بيبيع الحاجات دى يبقى تمام.
طبعاً العربية لادا - 2105

قديم 01-02-2013, 09:31 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عوازل الزجاج من المطر مش موجودة فى مصر....!!!!!

لو حضرتك قصدك الكاوتش اللي عامل زي القطيفة اللي بيات فيه الزجاج عند غلقه في المجرى الموجودة في الباب يبقى عليك و على شارع شركس جنب قصر عابدين و هو شارع بين شارع الجمهورية و محمد فريد و قصاد محطة مترو محمد نجيب بالضبط - الشارع ده فيه المحلات اللي بتبيع خراطيم الأبواب و كاوتشات الشنطة و فيه كذا محل بتبيع الحاجات دي و أعتقد الكاوتش اللي حضرتك بتسأل عليه ممكن يكون هناك و هو مش عازل و لكن متهيألي إسمه كاوتش قطيفة لأن الجزء الداخلي اللي الزجاج بيبات فيه ناعم زي القطيفة - تحياتي
قديم 01-02-2013, 11:46 AM

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

هو ده بالضبط غللى أقصده
ربنا يباركلك
جزاك الله عنا خيراً
قديم 14-02-2013, 11:11 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

يا برنس انا فهمت من موضوعك ان اللى تقصده عامل زى التندا كده وهى شفافة وبلاستيك ومكتوب عليها Lada

وتابعت الموضوع عشان اعرف منين بيتجاب التندا دى علشان انا شوفتها فبل كده ونفسى اشتريها وعايز اعرف تتجاب منين
قديم 14-02-2013, 01:14 PM

أنا مش قصدى التندا الشفافة إللى بتتحط فوق الزجاج (على حلق الباب من فوق) إللى بتحجب الشمس و المطر.

أنا قصدى (عازل المطر) الكاوتش أو البلاستيك المبطن بالقطيفة من الداخل و إللى بيتحط من الداخل و الخارج على شفة مجرى الزجاج داخل الباب.

أنا سألت عند ناس بتبيع خراطيم و حلايا و كاوتشات الأبواب و الشنطة بس مفيش.
تقريباً لااااااازم أروح لبتوع ضبط الأبواب, و يا رب ألاقى عندهم.