العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 26-01-2013, 05:00 PM
dandoun dandoun غير متواجد حالياً

dandoun will become famous soon enough
افتراضي معدل استهلاك البنزين فى النترا اوتوماتك 2011

يا ريت لو حد يقوللى معدل استهلاك البنزين فى النترا اوتوماتك 2011 داخل البلد بالتكييف و بدون - و ايضا على طرق السفر بالتكييف و بدون
فيه ناس قالت قبل التليين بيكون معدل الاستهلاك عالى و بعدين بتتظبط
لو الموضوع ده مضبوط يا ريت الرد يكون على اساس العادى اللى بعد التليين
شكرا
قديم 26-01-2013, 07:58 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: معدل استهلاك البنزين فى النترا اوتوماتك 2011

السلام عليكم
على الطريق علي سرعة 100 تقريبا من 12 الي 13 كيلو في اللتر
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 02-02-2013, 08:49 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بعد التليين معدل الاستهلاك يقدر يتحدد لان في فترة التليين طبيعي ان معدل الاستهلاك يكون عالي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 13-02-2013, 11:44 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

حضرتك أنا عندي الانترا 2012 أوتوماتيك. العادي بتاعي أقل بسيط من 10 كم في اللتر لكن سواقتي علي طول جري بقدر المستطاع يعني مش بسيب دواسة البنزين غير لما الطريق يقف. كمان علي طول كيك داون لو هديت شوية و الطريق فتح تاني لازم أسقط نقلة واحدة علي الأقل. مشيت حوالي 80 كم بهدوء و كنت حريص ان لمبة ال eco تكون منورة و عملت حوالي 10.8 كم/ لتر. الفرق طفيف لأني ما قدرتش استحمل المشي الهادي و الممل ده لمدة كبيرة. لو سيادتك عايز تعمل 20 كم / لتر و أكتر كمان اطلع طريق سفر نضيف مثلا طريق اسكندرية الصحراوي و امشي 100 كم و علي سرعة 100 أو 110 و حافظ علي السرعة ثابتة و لمبة ال eco منورة معظم الوقت و احسب هتلاقي الأرقام الجامدة ديه. لكن فيه ناس زيي جايب عربية يتمتع بيها و يجري مش عشان يعد يحسب لها البنزين و لو سيادتك من الناس ديه ما تهتمش باستهلاك البنزين طالما ثابت علي معدل واحد مش بيقل.