العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 24-01-2013, 02:34 PM
norakhalil2011 norakhalil2011 غير متواجد حالياً

norakhalil2011 is on a distinguished road
للاهمية مواجهه مشكله في بوجيهات سبيرانزا a113

صباح الخير, كنت عايزه اسال سؤال مهم بالنسبالي
انا لسه مشتريه اسبيرانزا a113 من يومين
والنهارده رحت بيها من مصر الجديده للتجمع الخامس وكانت تمام
المهم وانا راجعه بدا سحبها يقل وتتهز على الاول والتاني وطبعا اول حاجه جت في بالي البوجيهات
شلتها وركبتها جامد وضغط عليها راحت العربيه ماشيه كويس و بعد 5 دقايق راحت عمله نفس العمله تاني وبرده انا كررت نفس اللي عملته تاني المهم وبدون اطاله عملت كده اكتر من 6 مرات وكل مره بنزل افك و اركب واضغط عالبوجيهات الاربعه وترجع تمشي كويس
السؤااااااااااااااااااااا اااااااااااااال ده اسمه ايـــــــــــــــــــــــ ــه؟؟؟!!!!!
مع العلم اني في فتره تليين حيث اني لسه ماشيه 355 كيلو بس
ارجوا الافاده والتوضيح
ولو حد واجه نفس المشكله يا ريت يجبلي من الاخر لاني كلمت الصيانه والباشاوات اجازه لحد يوم الحد ده بالنسبه للفرع اللي جنبي
انا حسه ان القصه بسيطه
سوري للتطويل
قديم 24-01-2013, 03:32 PM

افتراضي رد: مواجهه مشكله في بوجيهات سبيرانزا a113

ارجو الرد
قديم 24-01-2013, 03:44 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

يوجد في اعلى البوجية برغي تاكدي من انة لايتحرك وان شاء اللة خير

تحياتي

سيف

العراق
قديم 24-01-2013, 03:46 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norakhalil2011 مشاهدة المشاركة

صباح الخير, كنت عايزه اسال سؤال مهم بالنسبالي
انا لسه مشتريه اسبيرانزا a113 من يومين
والنهارده رحت بيها من مصر الجديده للتجمع الخامس وكانت تمام
المهم وانا راجعه بدا سحبها يقل وتتهز على الاول والتاني وطبعا اول حاجه جت في بالي البوجيهات
شلتها وركبتها جامد وضغط عليها راحت العربيه ماشيه كويس و بعد 5 دقايق راحت عمله نفس العمله تاني وبرده انا كررت نفس اللي عملته تاني المهم وبدون اطاله عملت كده اكتر من 6 مرات وكل مره بنزل افك و اركب واضغط عالبوجيهات الاربعه وترجع تمشي كويس
السؤااااااااااااااااااااا اااااااااااااال ده اسمه ايـــــــــــــــــــــــ ــه؟؟؟!!!!!
مع العلم اني في فتره تليين حيث اني لسه ماشيه 355 كيلو بس
ارجوا الافاده والتوضيح
ولو حد واجه نفس المشكله يا ريت يجبلي من الاخر لاني كلمت الصيانه والباشاوات اجازه لحد يوم الحد ده بالنسبه للفرع اللي جنبي
انا حسه ان القصه بسيطه
سوري للتطويل

أولا اللى انتى فكتيه وركبتيه تانى ده مش البوجيهات ولكن أسلاك البوجيهات.
1. هل ذلك يحدث مع النقلة الأولى والثانية فقط؟
2. قبل التحرك بالسيارة هل تقومين بانزال فرامل اليد حتى النهاية؟
3. حاولى تجربى السيارة مرة اخرى وعند حدوث نفس المشكلة حاولى القيادة فى منزل وتموير الفيتيس وترك السيارة تتحرك بقوة دفعها، ولاحظى هل السيارة تسير بسلاسة أم لا (يعنى متكتفة بسبب فرامل أو أى شئ أخر)

قديم 24-01-2013, 04:17 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

أولا اللى انتى فكتيه وركبتيه تانى ده مش البوجيهات ولكن أسلاك البوجيهات.
1. هل ذلك يحدث مع النقلة الأولى والثانية فقط؟
2. قبل التحرك بالسيارة هل تقومين بانزال فرامل اليد حتى النهاية؟
3. حاولى تجربى السيارة مرة اخرى وعند حدوث نفس المشكلة حاولى القيادة فى منزل وتموير الفيتيس وترك السيارة تتحرك بقوة دفعها، ولاحظى هل السيارة تسير بسلاسة أم لا (يعنى متكتفة بسبب فرامل أو أى شئ أخر)
اولا شكرا لردك
ثانياّ ده بيحصل في الاول والتاني بحس ان العربيه بتترج كأن فيه بوجيه قاطع
وطبعا بكون منزله فرامل اليد (انا اصلي بسوق من حوالي 8 سنين)
وبخصوص سلك البوجيه ايــــــــوه هو ده انا كل ما بضغط عليه كويس المشكله بتتحل بس بترجع تاني
ده اسمه ايه؟ وايه حله من غير الرجوع للتوكيل لاني لسه ماستلمتش الضمان للاسف + ان التوكيل لسه هيشتغل يوم الاحد لانه اجازه وانا محتاجاها اليومين دووول ما تعملش المقلب ده فيا

الكلمات الدليلية
بوجيهات, اسبيرانزا