العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 05-01-2013, 11:05 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي العربية عدت عليها خمس سنين وفتحت بقها على الاخر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا من حوالى شهرين دخلت فى مشكله خرطوم الريداتير لاقيته مقطوع وغيرته وده رابط الموضوع بتاعى وبالصور http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=101513

لو فتحتوا الموضوع هتلاقوا الاعضاء نصحونى انى اغيرهم كلهم بس انا ماكنتش فاضى الحقيقه
حاليا الخرطوم التانى بدا يشتغل هو كمان
انا عامل زى الى كل ما يسد خرم يطلعله من حته تانيه
كنت شاكك فى الريداتير الاول لان الخرطوم كان ناشف ساعه لما شوفتها وانا افسر الحكايه ده لان العربيه كانت ساخنه ساعتها فكانت اثر التسريب كان بينشف

الصبح بصيت على الريداتير لقيته سليم !!
من 5 دقايق من الان بالظبط روحت واخد الكشاف ونازل تحت العربيه ابص عليه تانى ورفعت الار بى ام شويه علشان ازود الضغط وبصيت عليه لقيت الى فى الصوره ده والحمد لله ان الريداتير سليم

ان شاء الله هروح بكره اجيب الخرطوم وقفزان كويسه واركبها
اسألتى :
هل الخراطيم ده ليها نوع معين ؟
الخرطوم الى انا اشتريته قبل كده الراجل جابه من المخزن وشكله قديم ومترب وماهتمتش لانه صغير جدا مايجيش 15 سم
اما الخرطوم ده طويل جدا حوالى نصف متر

وحاجه تانيه : الخرطوم الى متركب حاليا عليه خرطوم تانى من الجلد اكبر منه يعنى خرطومين جوه بعض ؟؟ ليه ؟
وهل لازم اعمل نفس الحكايه فى الجديد ؟

السؤال الثالث: الخرطوم الى متوصل بالريداتير تحت خالص فى اسفل الريداتير وانا بركبه اوصله وانا تحت العربيه ولا من فوووق ؟؟؟ مع العلم انها ضيقه من فوق شويه ومغطى علي الخرطوم التلاجه

شكرا جزيلا

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 05-01-2013, 11:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية عدت عليها خمس سنين وفتحت بقها على الاخر

السلام عليكم
بسيطه ان شاء الله
اشتري الخرطوم من التوكيل وعلى ما اظن نفس خرطوم التيريوس ولو مش موجود اي خرطوم من حد موثوق فيه
وعلى ما أظن انه خرطوم واحد مش اثنين ممكن يكون الخرطوم فاصل من الداخل
والتركيب الي يحكم فيه عدلك في التركيب سواء من فوق او من اسفل
وما تنساش قفزان جديده
ولو الكوعه (الخرطوم ) طويل شويه ممكن تقطع منه حته وتركبه تاني
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-01-2013, 11:23 PM

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بسيطه ان شاء الله
اشتري الخرطوم من التوكيل وعلى ما اظن نفس خرطوم التيريوس ولو مش موجود اي خرطوم من حد موثوق فيه
التوكيل بعيد عنى جدا انا فى العاشر من رمضان والتوكيل بتاع العربيه فى جسر السويس
وعلى ما أظن انه خرطوم واحد مش اثنين ممكن يكون الخرطوم فاصل من الداخل
هو شكله اتنين
طب وهو لو جيبت واحد بس فيها حاجه ؟؟
ممكن تسمحلى برضو انزل اصورها لحضرتك حالا وارفع الصوره
والتركيب الي يحكم فيه عدلك في التركيب سواء من فوق او من اسفل
وما تنساش قفزان جديده
اكيد ان شاء الله
ولو الكوعه (الخرطوم ) طويل شويه ممكن تقطع منه حته وتركبه تاني
والله المستعان
الرد فى الاقتباس
شكرا جزيلا لاهتمامك وتعبك

على هذا الرابط

التعديل الأخير تم بواسطة amir elgamal ; 05-01-2013 الساعة 11:30 PM
قديم 06-01-2013, 12:04 AM

ده صوره الخرطومين الى فى بعض الى قولت لحضرتك عليها مع العلم انى جيت احط ايدى على الحته ده لقيتها ملزوقه وحاولت اشيلها لقيتها بتتشال معايا

اما السهم الى فى الصوره ده فبيدل على الجانب التانى من الخرطوم الى متوصل فى الموتور وفيه والى تحت السهم بالظبط ده ينتهى الخرطوم الى فوق ويبدا الخرطوم الصغير يطلع منه ويوصل فى الموتور

اما الصوره الثالثه فكنت حابب اورى حضرتك انه مستحيل اوصل للخرطوم الى متوصل للموتور من فوق لانه تحت كل ده وصعب برضو اوصله من تحت شويه لكن مش مستحيل
ماهو يا اما اشتغل على الوضع الحالى وهتقرف شويه والعمليه هتطول يا اما افك التلاجه وده مستحيل يا اما افك الشاسيه من تحت هههههههه وده من رابع المستحيلات
فانا هرضى بالامر الواقع

حد يبشرنى ويقولى ان الجلد ده كله هيبوظ هههههههه
لا حول ولا قوه الا بالله

على هذا الرابط
قديم 06-01-2013, 12:15 AM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

عزيزي لاتقلق كل الخراطيم ليها عمر افتراضي متفاوت حسب الخامه
اشتري الخرطوم من اي حد بتاع قطع غيار وعلامه الخرطوم الكويس ما بيشعرش والرجل بيقطعه ولا تلاقي طرفه مشقق بعد القطع
ثانيا موضوع الوصول للخرطوم طبعا من تحت اسهل بس خلي بالك الميه تغرقك
موضوع الخرطومين اللي جوا بعض عادي جدا الخرطوم الخارجي للحمايه مش اكتر وممكن تخلع منه القديم وتدكك فيه الجديد اهم حاجه اربط كويس علي القفزان الحديد

ولو عايز نصحتي بجد
اقطع 1 سم من الخرطوم القديم وركبه تاني وهات قفيز جديد وركبه وشد عليه من نااااااااااااار
لان المشكله ان القفزان القديمه انتهت زي ما في الصور
وانا معاك فاي استفسار

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128