العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 11-12-2012, 11:31 PM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light
افتراضي BYD عربية أتقن الصينيون صناعتها و فشل المصريون (توكيل القطامية ) في صيانتها

معلش اعذروني لو هطول عليكم شوية بس بجد الشعرة اللي كانت بتخليني أروح أعمل الصيانة في التوكيل إتقطعت و خلاص مش حاعمل الصيانة في التوكيل تاني و هاخد مخاطرة اني أطلع برة الضمان (كدا كدا العربية مش بتتعمل ذي ما أنا عايز لأ ده كمان بتطلع أسوء فمش فارقة بقى )

أنا هقسم الموضوع على تلات أجزاء :
1-الطلبات اللي كتبتها في أمر الشغل
2- الاحداث التي حصلت و العربية في الصيانة (ما شاهدته و الحديث اللي دار بيني و بين الناس من المركز هناك )
3- الاحداث التي حصلت بعد الصيانة

1-الطلبات اللي كتبتها في أمر الشغل :

النهاردة رحت مركز القطامية أعمل صيانة 25000 كم ، و كانت طلباتي إلي إتكتبت في أمر الشغل كالتالي :
1-الكشف على رعشة في العربية من غير تكييف و بتزيد مع التكييف
2-سحب العربية مش ذي الاول (و أنا قولتله يعمل check على الفلاتر و البوجيهات عشان هما متغيروش الصيانة اللي فاتت ، فهو كتب تغيير الفلاتر و البوجيهات إذا لزم الامر )
3-قفل الشنطة فيه مشكلة و هو إن إمكانية اني أمنع الشنطة انها تتفتح من داخل العربية مش شغالة
4-فيه صوت ذي رفة كدا بحس بيه لما بحود يمين بالعربية و أنا ماشي و هو مش دائم الحدوث
5- تبديل العجل اللي ورا مع الامامي و كنت طلبتها بعد أمر الشغل عشان كنت نستها

أنا وصلت الساعة 1 و اللي مكتوب في أمر الشغل + صيانة 25000 المفروض مايخدش ساعة أو ساعة و نص بالكتير خصوصاً إن المركز كان تقريباً فاضي مفيش غير 4 أو 5 عربيات موجودين غيري

2- الاحداث التي حصلت و العربية في الصيانة (ما شاهدته و الحديث اللي دار بيني و بين الناس من المركز هناك )

شوفوه بقى حصل إيه :
1-بعد ما العربية دخلت بعشر دقائق كلموني عشان أنزل ، نزلت لقيت الراجل اللي بيصلح قفل الشنطة بيقوللي القفل مكسور و هيحتاج يتغير ، أنا سألته هو بكام ؟ رد عليا إنه لازم يغير الكونتكت و الببيين الامامين عشان هو مش بيجي لوحده ، ساتله بكام ؟ رد عليا انهم بحوالي 300 جنيه ، قولتله لأ متغيرش رد عليا إنه هيحاول يزبطه على قد مايقدر ، قولتله ماشي .

2- طلعت وقفت في الكافتريا و شفت العربية و هما بيشتغلو فيها.
3- العربية إترفعت على الكوريك و حصل تبديل للعجل
4- فتح الكبوت و ضرب خرطوم الهواء في حوض الموتور
5-حط مياه في المساحات و بص على قربة المياه لقاها ناقصة زودها من نفس المياه اللي هي من الحنفية يعني محطش مياه خضراء
6-للامانة أنا ماشفتش حاجة عملها تاني
7-العربية نزلت من على الكوريك و قعدت من الساعة 2.15 لحد بعد العصر محدش لمسها (يعني حوالي ساعة )
8-دخلت للاستاذة داليا أشتكلها إن العربية بقلها فترة محدش لمسها، كلمت الناس تحت قلولها أصلهم كانو بيصلوا العصر مع العلم إن lلعربية محدش إشتغل فيها من قبل العصر
9-نزلتلهم الورشة ، و سألتهم هي العربية خلصت ولا لسة ؟ ردو عليا انها خلصت و مستنيين بس الكشف بالجهاز و بعد كدا يجربوها
10- سألتهم غيرتوه الفلاتر و البوجيهات ، قالولي لء عشان حضرتك كاتب إذا لزم الامر ، رديت عليهم أيوا يعني هى المفروض تتغير ولا لأ ؟، قالولي اه ، قلتلهم طب ساكتيين ليه من بقالكو ساعة ، المهم غيروه الفلاتر و البوجيهات
11- كان عندي ملاحظتين و أنا واقف، إن الاستاذ اللي بدل العجل جرح الجنط من عند السرة اللي مغطية المسامير و هو بيطلعها هو بمعنى أصح قشر جزء منه و لما سألت إيه دة ، حاولو يقنعوني إن هي كدا و مع اصراري إن هي مكنتش كدا قالولي معلش مكنش قصده و ديه أجزاء مكانيكية واردة تتخدش
12 - الملاحظة التانية إن العربية متحطش كيس على الكرسي ولا على الدركسيون قبل الشغل ، و لما فتحت كلام في الحتة ديه كلهم أجمعو إن عندي حق ، و مدير المركز أخبرني إنه هيجزي العامل المسؤل
13 - الطريف في الموضوع انهم كملو شغل من غير ميحطو كيس على الكرسي ولا على الدركسيون

3- الاحداث التي حصلت بعد الصيانة :

1-نزلت استلم العربية ، و أنا جايب أخري من مياه الحنفية اللي إتحطت في الرادياتير و من الجنط اللي إتقشر و من الساعة اللي ضاعت على الفاضي و العربية واقفة محدش لمسها و من الردود المستفزة اللي كنت بسمعها عشان يبرره بها الأخطاء
2-دخلت للأستاذ صبحي أسأله إيه أخبار الرفة و كانت إيه المشكلة و كمان الرعشة ، رد عليا انهم ربطوه العفشة و كمان مع تغيير الفلاتر و البوجيهات الدنيا هتتزبط و إن مدام المهندس مضى على أمر الشغل و جبهوله يبقى معنى كدا إن كل حاجة تمام و خده بالكو من الحتة ديه كويس
3-دفعت الفلوس و خدت العربية و أنا بقول بيني و بين نفسي كويس انها جت على أد كدا
4-قبل ما أخرج كنت عايز أحط حاجة في الشنطة ، جيت أفتح الشنطة بالمفتاح مش عايزة تتفتح (المفروض إن الصنايعي كان قللي إنه هيحاول فيها لو معرفش هيسبهة )
5-جربت أحط المفتاح في وضع إلغاء قفل الشنطة من الداخل لقيت الكالون بيستجيب و المفتاح بيخرج بس لما جيت جربت اني أفتح الشنطة من الداخل لاقتها فتحت !!!!!!!!!!!
6-هنا بقى ذي ما بيقوله القشة اللي قسمت ظهر البعير ، إتنرفزت و زعقت و ازاي استلم العربية كدا حكييت عن كل اللي ضايقني من ساعة ما العربية دخلت
7-العربية دخلت تاني و شوية لقيت الفني طلع بيقول الكالون دة ملحوم و مش هينفع !!!!!! قولتله نعااااام العربية ديه ذر و من ساعة مجبتها معملتش صيانة برة التوكيل و محدش حط ايده فيها و دة معناه إن عربية نازلة زيرو بكالون ملحوم !!!!!!!!!!!!!!!
8- قولتله أنا كل اللي عايزه دلوقتي إن العربية ذي ما دخلت تطلع لا أكتر ولا أقل
9-حاول يعملها لمدة ساعة و منفعتش و حاولو يقنعوني إن دة طبيعي إن ممكن الكالون ميرجعش ذي الاول عشان هو فيه مشكلة من الاساس و أنا مصمم على رأيي
10-المهم يمين شمال مش عارف إيه اللي حصل طلع إن الكالون ممكن يتغير من غير تغيير الكونتاكت و الابواب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!! و الكالون كان ب-45 جنيه و طبعاً أنا كنت جبت أخري و قولتله غير
11-طبعاً فى فترة محاولة تصليح الكالون القديم و تركيب الكالون الجديد كان بيدور كلام بيني و بين الناس هناك و بيحوله يبررولي الأخطاء اللي حصلت (المشكلة إن كان فيه ناس شايفة إن عندي حق منهم أستاذ محمد رمضان مدير المركز و ناس بتحاول ترمي العيب عليا و تقولي احنا فهمين شغلنا و لما أجي أذنؤهم في الكلام يسكتوه و دة كان مهندس هناك للأسف مش فكر إسمه )

اللي مضايقني إن ليه العربية ميترجعش عليها و يشوف إيه اللي حصل و إيه اللي محصلش ، و إن محدش قللي إن الكالون باظ و مبقاش يفتح من برة

اللي يشفعلهم هو حسن معاملة الاستاذة داليا و أستاذ محمد رمضان و أستاذ أحمد متولي (مش متأكد من الإسم )

اه بالمناسبة أنا غيرت الكالون مضطر عشان الفني مكنش عارف يرجع العربية ذي الاول بالكالون القديم ، أنا مكنش فرق معايا الموضوع للدرجة اللي تخليني أغيروه

ملاحظة صغيرة ، الرفة اللي في العجل لسة موجودة و الرعشة كمان

النتيجة اللي طلعت بها من إلنهردة اني مش هأامن على عربيتي و هي في التوكيل عشان تعمل الصيانة ، و حاعمل الصيانة برة في أي مركز معروف و أبقى واقف على ايد الصنايعي و هو شغال عشان أعرف إيه اللي بيحصل في عربيتي عشان مش معقول أسافر اسكندرية مع كل صيانة عشان أعمل الصيانة هناك

كلمة السر "معيار الجودة " Quality Assurance\Control

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 12-12-2012, 03:13 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: BYD عربية أتقن الصينيون صناعتها و فشل المصريون (توكيل القطامية ) في صيانتها

للاسف العربيه ديه فعلا اللي ظلمها توكيلها وشركه الامل مع ان الشركه هتنزل تاكسيات في لندن من العام القادم تعمل بالطاقه الكهربائيه وهذا يدل علي كفاءه الشركه الصينه في مجال السيارات العربيه ديه لو معه توكيل نضيف كانت بقت مشهوره ومحبوبه اكتر من كده بكتير جدا
قديم 12-12-2012, 09:32 AM
SAMER_ENGINES SAMER_ENGINES غير متواجد حالياً

SAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura aboutSAMER_ENGINES has a spectacular aura about
افتراضي رد: BYD عربية أتقن الصينيون صناعتها و فشل المصريون (توكيل القطامية ) في صيانتها

يا سيدى انا معايا لادا و توكيل الامل توكيل فاااااااااااااااااااشل بكل المقاييس سواء مبيعات كاستيراد سيارات محترمة و ليست سيارات عفى عليها الزمن او من ناحية الصيانة و لما كنا بنعمل صيانة الالف فى اللادا عملناها بخناقة فى المقطم و المعاملة مع العملاء فى منتهى منتهى السوء و كأنك شاحت منهم العربية او مدينهالك حسنة مش عربية انت دافع فيها فلوس.
قديم 12-12-2012, 05:42 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAMER_ENGINES مشاهدة المشاركة

يا سيدى انا معايا لادا و توكيل الامل توكيل فاااااااااااااااااااشل بكل المقاييس سواء مبيعات كاستيراد سيارات محترمة و ليست سيارات عفى عليها الزمن او من ناحية الصيانة و لما كنا بنعمل صيانة الالف فى اللادا عملناها بخناقة فى المقطم و المعاملة مع العملاء فى منتهى منتهى السوء و كأنك شاحت منهم العربية او مدينهالك حسنة مش عربية انت دافع فيها فلوس.
كدة بقى..خلاص.. خلاص.. بقت 600 حتة .
قديم 12-12-2012, 05:52 PM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice

للأسف مافيش فايدة
أنا كنت عامل تقرير هنا قبل كده عن صيانة 20 ألف تقريبا نفس إللى حصل مع حضرتك (مع إختلاف الأعطال والأجزاء) وده معناه إن مفيش أى تقدم فى المركز وبناءا علية قررت معتبوش تانى .. ده أنا مشكلتى كانت عوامة البنزين بتقرا غلط مبقتش تقرا خالص (كانت مبتوصلش للآخر والعربية متفوله ولما رحتلهم خرجت بيها واصلة للآخر بس مبقتش تنزل للآخر .. أهو تغيير عشان الملل) وراكب عربية 2012 بتقطع منى بنزين عشان العداد قارى غلط
عموما قرارك صائب جدا وأنا بشجعك عليه (نصيحة لما يقروا الموضوع هيبعتولك متروحش لأنى سبقتك وكانت النتيجة كما يلى ... جابولى نص إزازة فيها بنزين مليان تراب وقالولى ده إللى حضرتك بتستخدمة وطلعونى بعمل البنزين فى البيت ومخلوط بالسولار والصنايعى إتنرفز عليا عشان أنا راجل مش مقدر العربية إللى راكبها وبحط بنزين مش نظيف وبسترخص وعلم عليا عشان لما اروح تانى يقولولى إحنا قلنالك المره إللى فاتت ونصحناك تغير البنزين عشان هيبوظ الطرمبة (كان مطلوب أرمى 50 لتر بنزين وأظف التانك) وكتب فى أمر الشغل الكلام ده عشان ميبقاش ليا عين أشتكى تانى