العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 03-11-2012, 10:57 PM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold
نقاش ايه احسن سيارة عائلية اّمنة وكبيرة ما بين 70,000 و 80,000.... انا اخترت امجراند !!! انت تختار ايه وليه !! نقاش مفتوح..

نتكلم يصراحة و نقرب وجهات النظر ... كل واحد يتخيل انه معاه 80 الف .. ويحدد احتياجاته و يقرر اختياره موضحا لاسباب ..

انا عن نفسي .. ظروفي خلتني محتاج عربية كبيرة .. عشان طولي 184 سم .. عائليه .. تكون مريحه في السفر لمسافات طويلة .. وبالتالي مهم جدا عوامل الامان .. و محتاج شنطة كبيرة ... شكل العربية يكون جميل مش زي اللوجان .. و تبقى طلتها انيقة و حلوة ... و طبعا زي كل افراد الشعب العادي الكماليات الكثير مفضلة ..و يكون وكيل كويس .. سمعته معقولة ... ميبقاش بتاع مشاكل كبيرة مع العملاء .. لاني من النوع اللي بيعرف يجيب حقه بكل الطرق .. و البدائل كلها بتبقى مطروحة ... و طبعا متبقاش عربية نادرة عشان اعادة البيع و قطع الغيار والكلام المعروف ده ...

استثنيت البي واي دي - عشان بقت تاكسي بشكل مبالغ فيه ( ميزة وعيب ) .. و كمان شكلها 2003 خالص .. غير كدة جميلة جدا و رخيصة في الاقتناء

استثنيت البروتون ساجا اوتومتيك - عشان مش واسعة قوي من جوة .. فقيرة جدا من الداخل والكماليات ضعيفة ( مش عارف كانو هيخسرو ايه لو نزلوها 4 زجاج كهرباء و اتنين ايرباج بدل 1 .. وغلوها يعم ل 80,000 عربية اوتوماتيك واوبشن هتبيع جامد والله) .. غير كدة هيه عربية ممتــــــــــــــــــــــ ـازة وادائها راااااااااائع )

استثنيت البريليانس .. بصراحة حسيت ان في مغالاة .. مش هي ديه قيمتها في و جهة نظري .. و كمان لقيتها ضيقة شويه عليا .. و التسليم بعد شهرين و حوارات ..

استثنيت الجاك J5 لما روحت معرضين لوكيلها في القاهرة و ملقتهاش ... و عرفت ان اوشاناتها نزلت بقت بدون جنوط سبور و تكييف عادي مش تاتش .. و مفيش باركينج سنسور ولا فوج لايت ... و ب 78,000 ... بس هيه بأمانه عربية نضيفة اخر حاجة .. و جمييييييييييييييييلة و فخمة ... تتحب بجد .. و كنت هغامر و اجيبها بس ملقيتهاش في المعارض .. وهي اصلا نادرة .. فكنت هغامر جامد قوي ..

استثنيت ال M11, M12 ليه بقااااااااا ..... بصراحة عدم وجود ايرباج عملي ازمه معاها ... و بلاستيك التابلوه ... هي العربيات شيك و حلوة وادائها مشهودله .. بس مش هاقول عيوب الفينيش .. بس هاقول الخامة المستخدمة ... معجبتنيش قوي

طبعا في عربيات تانية بس كانو خارج النطاق اصلا

خلصت معايا على الجريت وول C30 .. بجد حبتها قوي .. من انضف العربيات الصيني المشهود ليها بالكفائة و جودة الصناعة .. بجد جميلة ... و لكن ... بدون شبورة .. بدون جنوط .. بدون حساسات ركن ..

بس بصراحة لما شفت الامجراند ... خدتني من الجريت وول لاني بجد لقيت كل اللي انا محتاجة في عربية واحدة ..

اسف على الاطالة .. بس حبيت اشارك ,, و الم الشمل بموضوع جديد .. لاني متأكد ان احنا كلنا هنستفيد من الحوار معا !!

وارجع و اكد ان انحياز اي حد لعربيته بسبب انها اكثر ملائمة لظروفة و طباعة الشخصية ...

تحيه من القلب لكل السادة الاعضاء !!

التعديل الأخير تم بواسطة Sky_Rider ; 03-11-2012 الساعة 11:54 PM
قديم 03-11-2012, 11:10 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه احسن سيارة عائلية اّمنة وكبيرة ما بين 70,000 و 80,000.... انا اخترت امجراند !!!

أولا مبروووووووووووك

ثانياً إختيار موفق إن شاء الله

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 03-11-2012, 11:55 PM
moro2moro moro2moro غير متواجد حالياً
من انا؟: إنقلابى على الأوضاع الخاطئةقد يعد شذوذا لبعض الناس ولكنى لا أستطيع التوقف
التخصص العملى: مدير مبيعات
هواياتي: عزف الموسيقى - قراءة - كرة قدم

moro2moro has a spectacular aura aboutmoro2moro has a spectacular aura about
افتراضي رد: ايه احسن سيارة عائلية اّمنة وكبيرة ما بين 70,000 و 80,000.... انا اخترت امجراند !!! انت تختار ايه وليه !! نقاش مفتوح..

انا ميال للجاك أفضل بس حتة انهم شالوا منها كماليات دى رخمة قوى برضه
بس أنا كنت شفت فيديو بيوضح ان الخامات الداخلية للإمجراند مش جيدة قوى يعنى التابلوه وكدة بس هحاول أدور عليه وأجيبه ومشكور على الموضوع الجميل

إنقلابى على الأوضاع الخاطئة قد يعد شذوذا لبعض الناس ولكنى لا أستطيع التوقف
قديم 04-11-2012, 12:05 AM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold
افتراضي رد: ايه احسن سيارة عائلية اّمنة وكبيرة ما بين 70,000 و 80,000.... انا اخترت امجراند !!! انت تختار ايه وليه !! نقاش مفتوح..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moro2moro مشاهدة المشاركة

انا ميال للجاك أفضل بس حتة انهم شالوا منها كماليات دى رخمة قوى برضه
بس أنا كنت شفت فيديو بيوضح ان الخامات الداخلية للإمجراند مش جيدة قوى يعنى التابلوه وكدة بس هحاول أدور عليه وأجيبه ومشكور على الموضوع الجميل
فعلا خامات جاك افضل من الامجراند بقليل ... بس الامجراند لا تزال جيدة لاني شفتها بنفسي مش فيديو .. ... بس فعلا نزع الكماليات سخيف جدا ....

قديم 04-11-2012, 12:13 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

أختيار موفق الف الف مبروك مقدما
بس أن شاء الله عن نفسى ربنا يرزقنى وأجيب بى واى دى f3 عجبانى ومش فارق معى أنها تاكسى بكثرة

حبيبت قلبى سبيدر