العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 02-11-2012, 03:41 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي حاجات غريبه في الماروتي! لازم نعرف بتاعة ايه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا من حوالي عشرة ايام كنت فاكك التبلوه عندي علشان ازود العزل بتاع الماروتي بتعتي.
لقيت جهازين شكلهم غريب وحجمهم صغير
واحد مكتوب عليه controller assy fuel

مكانه تحت الدركسيون علي طول

وواحد تاني مكتوب عليه noise filter

ومكانه تحت التبلوه في النص مكان الدفيره الكهرباء وهيا خارجه للماتور

وكمان لقيت فيشه في الضفيره مش واصل فيها حاجه

في الدفيره وهيا خارجه من القائم الشمال بتاع باب السواق وبصراحه ده مش عارف رايحه فين

وفيه خرطوم ابيض شكله بتاع هواء وكمان فيه علبه بلاستيك ورا في الشنه تحت الرفرف الشمال فوق زور التنك طالع منها خرطيم رايحه فين جايه منين مش عارف
يا ريت لو حد عنده اي معلومات عان الحاجات ده يقولنا عليها خاصة ان مفيش اي معلومه مكوبها عليهم في الكتالوج بتاع السياره
ارجو اني مكنش طولت عليكم

قديم 02-11-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حاجات غريبه في الماروتي! لازم نعرف بتاعة ايه

الجزء الأول (Controller Assy Fuel) خاص بالتحكم نظام الوقود في حالة لو مركب موتور إنجكشن ومعاه طلمبة بنزين كهرباء

والجزء التاني (Noise Filter) ده علشان التشويش اللي بيعمله الموتور على عمل الأجزاء الإلكترونية زي الراديو وكارتات الكمبيوتر في المواتير الإنجكشن

الجزء التالت (الفيشة في القايم) استخدامها يعتمد على حسب الأسلاك المتوصلة عليها، بس أتوقع تكون بتاعة سخانات الكراسي في الشتا

طبعا اللي أنا بقوله ده مش موجود طبعا في أي ماروتي في مصر... بس دايما العربيات الياباني بتركب أجزاء زي دي وبتوحدها في الموديل الواحد .. إنما الموتور هو اللي بيتغير حسب الطلب

بالنسبة للضفاير برضو بتتوحد بدون وضع الأوبشنز اللي حتركب في الاعتبار.

في الكريسيدا اللي كانت معايا (موديل 82) كان فيها جزء مكتوب عليه (Fuel Injection) في علبة الفيوزات... مع إن عربيتي كانت كربيراتير... بس كان بينزل عليها موتور ديزل (إنجكشن) في أسواق أوروبا.

كده لو حضرتك فكرت تركب موتور إنجكشن أو حتى تركب كارتة كمبيوتر يبقى ماعندكش مشاكل

...
قديم 02-11-2012, 05:42 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

مهندس borio1704 اشكرك علي سرعة ردك
انا اول ما قرأت الكلام فرحت اوي قولت ايه ده انا عربيتي متطوره للغايه هههههههههههههههههه
بس انت كده فهمتني الحاجات ده بتاعه ايه علشان لوحصل خلل في العربيه اكون عارف وظيفهه كل جزء لاني اول مره اشوف الحاجات ده وواضح انها مبتتغيرش لانها في مكان مستخبي جوا التبلوه
اشكرك مره اخري علي التوضيح

قديم 04-11-2012, 10:55 AM
محمود1199 محمود1199 غير متواجد حالياً

محمود1199 has a spectacular aura aboutمحمود1199 has a spectacular aura aboutمحمود1199 has a spectacular aura about

هههههههههههههههههههههه...
كارتة كمبيوتر..وسخانات ف الكراسي ... دحنا جامدين اوي بقي...
قديم 04-11-2012, 02:36 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
حبيب الناس هل تم تغيير الضفيره من قبل ممكن تكون راكب ضفيره استيراد لأن في الخارج اصحاب التوكيلات بيحترمو الناس وبينزلو العربيات غير عندنا اهم حاجه الي داخل في جيوبهم وبس
ومعلومه للأستاذ محمود انا لم اجد في اي سياره مانوال مقياس زيت فتيس غير في الماروتي
وتقبل مروري
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين