العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 17-10-2012, 10:22 PM
الصورة الرمزية hamada666
hamada666 hamada666 غير متواجد حالياً

hamada666 will become famous soon enoughhamada666 will become famous soon enough
عاجل يا أهل الخبرة

لو انا عاوز اغير زيت الفتيس وزيت الكارونة هل من ضرر من التغيير مع العلم اني لقيت ناس بتقول زود فقط ولا تغير وناس بتقول غير علشان تنظف انا عربيتي n200 عاملة 45000 كيلو وزود قبل كدة وفية سبب بالاخص لتغير زيت الفتيس عندي صوت سكسكة بيجي من ناحية الفتيس ويروح لما ادوس علي دواسة الدبارياج والميكانيكي قالي زود زيت الفتيس لانة السبب وبعد ما كشفت علي الزيت الراجل قالي ان مستواة كوايس هو الصوت بسيط والحمد لله مش مضيقني بس خايف في حاجة تبوظ في الفتيس بعد كدة لو اهملت ومعلش عندي سؤال كام تاني لأهل الخبرة هو انا لو غيرت هل :-
1- زيت الفتيس هوه نفس نوع زيت الكرونة يعني احط زيت واحد للأثنين.
2-اغير بزيت موبيل 90 ولا 140 ودول الموجودين في السوق مع العلم ان الكتالوج بتاع العربية بيقول ان زيت الفتيس يبقي في الصيف GL-490 وفي الشتاء GL-480W/90 ويتغير كل 60 الف كيلو أما زيت الكرونة فيتغير كل 40 الف في الصيف GL-590 وفي الشتاء GL-580/90 W
3- هل بداية سمع صوت سكسكة من الفتيس يدل علي انة ابتدي يبوظ ( وربنا يستر).
4- معلومة سمعتها معرفش مدي صحتها عند تغيير زيت الفتيس بيكون في رايش بيعمل فراغات بين التروس وعند التغيير بيبتدي الفتيس يشخلل بعد كدة ويبدأ يبوظ
أرجو الرد والمساعدة اخواني بالمنتدي .

قديم 17-10-2012, 10:32 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
للاهمية رد: يا أهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada666 مشاهدة المشاركة

لو انا عاوز اغير زيت الفتيس وزيت الكارونة هل من ضرر من التغيير مع العلم اني لقيت ناس بتقول زود فقط ولا تغير وناس بتقول غير علشان تنظف انا عربيتي n200 عاملة 45000 كيلو وزود قبل كدة وفية سبب بالاخص لتغير زيت الفتيس عندي صوت سكسكة بيجي من ناحية الفتيس ويروح لما ادوس علي دواسة الدبارياج والميكانيكي قالي زود زيت الفتيس لانة السبب وبعد ما كشفت علي الزيت الراجل قالي ان مستواة كوايس هو الصوت بسيط والحمد لله مش مضيقني بس خايف في حاجة تبوظ في الفتيس بعد كدة لو اهملت
الصوت دا بليه الدبرياج هى اللى عامله الواجب دا كله بس صعب اوووى ان عربيه بعد 45 الف بليه الدبرياج تعمل صوت
ومعلش عندي سؤال كام تاني لأهل الخبرة هو انا لو غيرت هل :-
1- زيت الفتيس هوه نفس نوع زيت الكرونة يعني احط زيت واحد للأثنين.
2-اغير بزيت موبيل 90 ولا 140 ودول الموجودين في السوق مع العلم ان الكتالوج بتاع العربية بيقول ان زيت الفتيس يبقي في الصيف GL-490 وفي الشتاء GL-480W/90 ويتغير كل 60 الف كيلو أما زيت الكرونة فيتغير كل 40 الف في الصيف GL-590 وفي الشتاء GL-580/90 W حط زيت 140 للاتنين كويس وحلو صيفا وشتاءاا
3- هل بداية سمع صوت سكسكة من الفتيس يدل علي انة ابتدي يبوظ ( وربنا يستر).
لا مش قوى كداااا كل الحكايه بليه الدبرياج
4- معلومة سمعتها معرفش مدي صحتها عند تغيير زيت الفتيس بيكون في رايش بيعمل فراغات بين التروس وعند التغيير بيبتدي الفتيس يشخلل بعد كدة ويبدأ يبوظ
ولا اى حاجه من دى العربيه لسه جديده انت شغال بالك اوووووى كدا ليه
روق اعصابك كدااا ومش كل اللى تسمعه تحطه فى بالك

أرجو الرد والمساعدة اخواني بالمنتدي .
وربنا يبارك لك فيها

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 17-10-2012, 10:59 PM
الصورة الرمزية hamada666

hamada666 will become famous soon enoughhamada666 will become famous soon enough
افتراضي رد: يا أهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

وربنا يبارك لك فيها
مشكور علي الرد السريع والشامل وربنا ما يحرمنا من خبراء المنتدي وليه استفسار صغير لو سيبت البلية وعملت مطنش خاااااااالص متضرش وتبوظ حاجة تانية وهو عيب البلية دة عيب صناعة ارجع علي التوكيل ولا عيب سواقة اطنش خااااااااالص.

قديم 17-10-2012, 11:11 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
جديد رد: يا أهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada666 مشاهدة المشاركة

مشكور علي الرد السريع والشامل وربنا ما يحرمنا من خبراء المنتدي وليه استفسار صغير لو سيبت البلية وعملت مطنش خاااااااالص متضرش وتبوظ حاجة تانية وهو عيب البلية دة عيب صناعة ارجع علي التوكيل ولا عيب سواقة اطنش خااااااااالص.شكر وتقدير

مفيش شكر على واجب وبعدين الشكر للمولى عز وجل
طبعا هى بتاكل فى الديسك مع مرور الوقت
ولو العربيه لسه فى الضمان ممكن تغيرها على حسابهم ودا طبعا احسن من الشغل برا

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 18-10-2012, 12:29 AM
الصورة الرمزية hamada666

افتراضي رد: يا أهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

مفيش شكر على واجب وبعدين الشكر للمولى عز وجل
طبعا هى بتاكل فى الديسك مع مرور الوقت
ولو العربيه لسه فى الضمان ممكن تغيرها على حسابهم ودا طبعا احسن من الشغل برا [/COLOR][/SIZE]
مش عارف صراحة ارد عليك ااقول اية بس ربنا يديم المعروووووووف