العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 12-04-2014, 07:25 PM
fourbest fourbest غير متواجد حالياً

fourbest will become famous soon enoughfourbest will become famous soon enough
افتراضي رد: إلى خبراء أوبل (عندى كارثة )

أنا باشكركم جميعا على ردودكم ومواساتكم لى بس أنا زاد قلقى بعد ماقرأت موضوع في قسم أوبل على نايل موتورز لعضو حدثت معاه مشكلة في الأنسجنيا هي صحيح مختلفة عن مشكلتى بس بردو قالوا هانغير الموتور بس هو رفض وعمل شكوى في حماية المستهلك وبيقول أنهم بيحققوا مع الوكيل ولكن غالب الرأي أن أقصى مايمكن عمله هو تغيير الموتور وليس السيارة بجد أنا خايف يكون في عيب صناعة في النوع ده من السيارات ولو كان كده ليه يدخلوا عربية بالسعر ده مصر وهى فيها عيوب صناعة بجد انا مش عارف أعمل إيه ؟
قديم 13-04-2014, 12:17 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

حتى لو كان فيها عيب فى الماتور اكيد اكيد مش حيتكرر تانى اكيد الماتور اللى ركب مفيهوش العيب دا لان ببساطة هما الخسرانين و منطقى جدا اوبل عالجت الموضوع
و تغيير العربية مش حيفيد بالعكس تغيير الماتور افضل لان ممكن يتكرر مع العربية الجديدة لكن صعب يحصل تانى مع عربيتك
انا لو مكان حضرتك استمتع بالعربية لانها ما شاء الله احلى عربية فى مصر
بفكر اشتريها انا كمان

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-04-2014, 11:32 AM
fourbest fourbest غير متواجد حالياً

fourbest will become famous soon enoughfourbest will become famous soon enough

أستاذ أحمد على أشكرك على أهتمامك وردك على الموضوع ولكن خوفى مش بس الموتور الجديد يكون فيه حاجة أنا بقيت خايف يكون فيه عيوب أنظمة الأمان أو الفرامل أو أى شىء آخر وافضل كل شوية رايح جاى على التوكيل وبالمناسبة أنا نسيت أقول أنهم وعدونى بأنهم مع الموتور الجديد هيمدوا الضمان سنة إضافية + 20000كم ليصبح الضمان 4 سنوات أو 120000كم أيهما أقرب وديه الحقيقة حاجة كويسة طمنتنى بعض الشىء ولكن هل تبديل الموتور ممكن يأثر على السيارة من حيث الأداء أو التقفيل مايكونش زى الألمانى هى دى أكتر حاجة قلقانى
قديم 13-04-2014, 03:33 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

تسلم لذوق حضرتك
تركيب ماتور جديد ملوش علاقة بالتقفيل بمعنى ان علاقة الماتور بالعربية ما هى الا قواعد و فيش و وصلات سوائل لكن الماتور نفسه متقفل فى المانيا و العربية كمان و شيل ماتور و حط ماتور زيه زيى اى قطعة غيار انا معاك ان الموضوع major maintenance بس دا شغل كله من الكتاب و اتباع اجرائات الجودة
و هما مصلحتهم ان الشغل ميبقاش فيه غلطة
و انا و الله كنت بفكر فى حكاية الضمان ان المفروض يطول و حضرتك اكدت ان دا اللى حصل
و دا ياكد انهم واثقين من شغلهم و واثقين ان العيب مستحيل يظهر تانى او غيره او بسبب الشغل لان هما فى الاول و الاخر يهمهم ميرموش فلوسهم و سمعتهم فى الارض

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-04-2014, 03:45 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

ملحوظة هامة جدا جدا
اتاكد ان الموتور بتاعك لم يتم اصلاحة وتركيبة مره اخري علي انه جديد
انا لم اتعامل مع التوكيل بتاع اوبل من قبل لكن تفائلوا خيرا تجدوه ان شاء الله
بس الواضح انه توكيل كويس اداك عربية تمشي بيها حالك ودي خطوة جيدة من التوكيل

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.