العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 18-09-2009, 10:49 AM
semoo2008 semoo2008 غير متواجد حالياً

semoo2008 is on a distinguished road
افتراضي رد: كيا برايد - تقرير شامل

السلام عليكم انا رأيي ان العربية البريد غير امنة تماما لأنى مربها مجد ما تجيب 100 تلاقى الدريكسون بيترج كتير و تبقى العربية عايمة و صعبة التحكم ابسط الاشياء عند تخطى سيارة نقل او مقطورة فى الحالة دى بتكون فى صعوبة كبيرة جدا و عاوزة مهارة و دقة و خبرة خاصة مع السيارة البيريد و دة عن تجربة شخصية جدا و بالنسبة لأستهلاك البنزين فا هو عالى جدا لكن بصراحة قطع غيارها موفرةجدا و رخيصة و كمان موش محتاجة التوكيل فى التصليح علشان هى بسيطة جدا فى مكوناتها و الميكانيكية بيفهمولها كويس قوى علشان هى تشبة لسيارات الثمنينات دة كل ما استطيع ان اقولة عنها و لو حد هيفكر يشرتريها فا يفكر فى ينو لوجان افضل الحلول و منها بيبدأ من 55.000 للمانيوال
قديم 23-09-2009, 07:53 PM
egyptawy egyptawy غير متواجد حالياً

egyptawy will become famous soon enoughegyptawy will become famous soon enough

طيب برايد العصفورة احسن ولا فيات اونو
قديم 23-09-2009, 09:45 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اعتذر عن التاخير فى الرد وشكراً لجميع المشاركين وبإذن الله هرد على جميع الاستفسارات تباعاً

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة us_ahmedsamir مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز ابو نورا
كل سنة وانتى طيب انا عندى سؤال وياريت تردلى علية , انا عندى عربية برايد 2000 سيدان وبتستهلك بنزين كتير جدا يعنى انا مشوارى كل يوم حوالى 100 كيلو رايح جاى وبفول العربية كل يومين ورحت لمكانيكية كتير ومفيش فايدة السؤال بقى انى انا بحط بنزين 92 هل ينفع انى احط بنزين 80 على اساس انها كاربرتير ولا دة يبوظ موتور العربية
انا اسف على الاطالة بس يارت ترد عليا

وشكــــــــــــــــــــــ ــــــــــــرا

طيب عربية حضرتك اوتوماتيك ولا مانيوال واستهلاكها قد ايه بالظبط دلوقتى ؟

بالنسبة لاستخدام وقود 80 لو هى كرابراتير و مانيوال ممكن تحط 80 مع القيادة الهادئة وتغيير الزيت فى ميعادة وصيانة دورة الوقود بشكل دورى مش هيعمل مشاكل

لكن الانجكشن ميتحطلوش الا بنزين 90 - 92 لانه مصمم للوقود الخالى من الرصاص بالاضافة الى ان نسبة الانضغاط اعلى وان كان ممكن يمشى ببنزين 80 بس مش دائماً يعنى اذا فيه ظروف مره فى الشهر ماشى مش هتقول لاء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semoo2008 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا رأيي ان العربية البريد غير امنة تماما لأنى مربها مجد ما تجيب 100 تلاقى الدريكسون بيترج كتير و تبقى العربية عايمة و صعبة التحكم ابسط الاشياء عند تخطى سيارة نقل او مقطورة فى الحالة دى بتكون فى صعوبة كبيرة جدا و عاوزة مهارة و دقة و خبرة خاصة مع السيارة البيريد و دة عن تجربة شخصية جدا و بالنسبة لأستهلاك البنزين فا هو عالى جدا لكن بصراحة قطع غيارها موفرةجدا و رخيصة و كمان موش محتاجة التوكيل فى التصليح علشان هى بسيطة جدا فى مكوناتها و الميكانيكية بيفهمولها كويس قوى علشان هى تشبة لسيارات الثمنينات دة كل ما استطيع ان اقولة عنها و لو حد هيفكر يشرتريها فا يفكر فى ينو لوجان افضل الحلول و منها بيبدأ من 55.000 للمانيوال
لو فيه رجه فى الدريكسيون بعد ال 100 اكيد فى مشكلة فى الترصيص او الكاوتش لكن العربية بتجيب لحد 160 زى اى عربية
وموضوع استهلاك البنزين ده اكيد مشكلة فرديه لان موتور المازدا B3 ده المستخدم فى البرايد والمازدا 121 والفورد فيستيفا موتور اقتصادى فى استهلاك البنزين جداً بشهادة العالم كله

اما مقارنتها باللوجان فهى فهى اكيد مش متوازنه لاختلاف السعر والتجهيزات بين الاتنين
انا واحد من الناس ميهمنيش وجود ايرباج فى مقابل وجود تكييف وزجاج كهرباء حتى ولو امامى بس ويهمنى جدا ان اسعار قطع غيارها تكون متوفره فى كل مكان جديد ومستعمل باقل اسعار مع سهولة الصيانة فى اى مكان
واكيد فى غيرى ممكن يدفع فلوس اكتر علشان ايرباج او تصميم احدث

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptawy مشاهدة المشاركة

طيب برايد العصفورة احسن ولا فيات اونو
الاتنين فى نفس المستوى تقريباً والاهم هو فرق الحالة فى مقارنة المستعمل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 24-09-2009, 01:12 AM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold

ماشاء الله يعطيك خيرها ويكفيك شرها وأنا سعيد جدا إن اسم حضرتك طلع زيي وائل وكنت وانا صغير محتار ومش عارف معني كلمة وائل لحد ماشفت في اخبار اليوم او الاخبار رد لاحمد رجب علي احد القراء اللي بيعايب علي الاسم زي هشام وتامر وخلافه المهم طلع المعنى لوائل هو المقدام والشجاع ولو عند حضرتك اضافة او تعديل ياريت نشوفها علي فكرة اسم عمرو بن العاص بن وائل يعني اسم قديم جدا وخالص تحياتي
قديم 24-09-2009, 03:14 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelfarid مشاهدة المشاركة

ماشاء الله يعطيك خيرها ويكفيك شرها وأنا سعيد جدا إن اسم حضرتك طلع زيي وائل وكنت وانا صغير محتار ومش عارف معني كلمة وائل لحد ماشفت في اخبار اليوم او الاخبار رد لاحمد رجب علي احد القراء اللي بيعايب علي الاسم زي هشام وتامر وخلافه المهم طلع المعنى لوائل هو المقدام والشجاع ولو عند حضرتك اضافة او تعديل ياريت نشوفها علي فكرة اسم عمرو بن العاص بن وائل يعني اسم قديم جدا وخالص تحياتي
شكراً يا وائل باشا ربنا يخليك

اسم وائل اسم عربى قديم جداً وهناك قبائل عربية كبيرة حتى الان تندرج تحت اسم بنى وائل وهم عده قبائل من نسل وائل بن قاسط ابن هيب

http://www.moltaqa1.com/vb/showthread.php?t=1129
http://www.3rbe.com/vb/showthread.php?t=15992
http://www.moltaqa1.com/vb/showthread.php?t=35830

كما ان الاسم كان شائعا بين العرب قديماً وكان هناك من الصحابة من تسمى بهذه الاسم مثل :
وائل القيْل،
وائل بن أفلح،
وائل بن رئاب السهمي القرشى
وائل بن حجر بن ربيعة الحضرمى

اما المعنى فهو اسم فاعل من فعل وئل اى لجاء او احتمى بشىء
والوائل هو الاجئ الى - الراجع الى الله المحتمى به
وفى القرأن "لن يجدوا من دونه مؤلا"
اى لن يجدو من دون الله ملجئاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
برايد, كيا برايد, سايبا برايد