العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 16-05-2013, 10:19 PM
Alex_11 Alex_11 غير متواجد حالياً

Alex_11 is on a distinguished road
افتراضي رد: افيو اتوماتيك ام فيرنا ام لانوس ام ساجا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة next123 مشاهدة المشاركة

ياسيدى الفاضل ده مش بخل من ا لاعضاء ولا حاجه
هنا ناس بصراحه محترمه جدا واللى عنده معلومه مش بيبخل بيها
بس المشكله ان معظم اللى بيدخل على موضوع بيبقى مستنى الردود عشان ممكن يكون فى نفس حيرتك كده
وبصراحه انا كده
عشان خبرتى لا توهلنى ان ارد على اسئلة كتيره
ولك تحياتى وبالتوفيق ان شاء الله
شكرًا لمرورك أستاذ ناكست و شكرًا للاضاح
قديم 17-05-2013, 01:30 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

بسم الله
معايا ساجا 2012 ماليزى بالكامل عربية محترمة جدا قوة سبات حتى لو حبيت تقفل عدادها وعن تجربة وعالية عن الارض ومن غير اى تاثير على الثبات قطع غيار موجودة ورخيصة وكمان بيركب عليها حاجات للافيو واللانسر بجميع انواعها والحمدلله لسه محتجتش اغير فيها اى حاجة
اعادة البيع مش وحشة لانها عربية محترمة واى عربية لازم هتخسر فيها بس ارتفاع الدولار اللى شغال كل شوية وبيغلى الزيرو مش هيخليك تخسر كتير
حاجة واحدة ديقتنى فيها الازاز الخلفى باكرة بس انا غيرته وركبت مكنتين لانسر يومة وحولته كهربا اول مجبت العربية وشغال زى الاصلى تمام الحمدلله
نصيحتى بعد القراءة والاطلاع انزل وشوف على الطبيعة وافتح واقلب واركب وبعدين قرر فى موضوع عن الساجا هنا فادنى انا شخصيا قبل ماجبها ممكن يفيدك برده
http://forum.masrmotors.com/showthread.php?t=54531
قديم 17-05-2013, 02:31 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda310 مشاهدة المشاركة

بسم الله
معايا ساجا 2012 ماليزى بالكامل عربية محترمة جدا قوة سبات حتى لو حبيت تقفل عدادها وعن تجربة وعالية عن الارض ومن غير اى تاثير على الثبات قطع غيار موجودة ورخيصة وكمان بيركب عليها حاجات للافيو واللانسر بجميع انواعها والحمدلله لسه محتجتش اغير فيها اى حاجة
اعادة البيع مش وحشة لانها عربية محترمة واى عربية لازم هتخسر فيها بس ارتفاع الدولار اللى شغال كل شوية وبيغلى الزيرو مش هيخليك تخسر كتير
حاجة واحدة ديقتنى فيها الازاز الخلفى باكرة بس انا غيرته وركبت مكنتين لانسر يومة وحولته كهربا اول مجبت العربية وشغال زى الاصلى تمام الحمدلله
نصيحتى بعد القراءة والاطلاع انزل وشوف على الطبيعة وافتح واقلب واركب وبعدين قرر فى موضوع عن الساجا هنا فادنى انا شخصيا قبل ماجبها ممكن يفيدك برده
http://forum.masrmotors.com/showthread.php?t=54531
أستاذ رضا شكرًا لمرور حضرتك انا معرفش حاجة عن الساجا خالص بس الواضح من كلام حضرتك أنها عربية محترمة بس أزا بيركب عليها حاجات عربيات تانية المفروض ان ليها قطع غيرها الخاصة بيها لان انا مش بشتري سيارة قديمة علشان اعدل فيها و بعدين ثمن العربية وصل 82 ألف مانوال فول اوبشن انا لما اتصلت بالوكيل من اسبوع تقريبا الشخص الكلمني قالي ابعد عن الساجا اوتو سألت ليه قاعد يجيب كلمة من الشرق و كلمة من الغرب و مش فهمت منه حاجة قالي تكيف و بياثر علي سحب العربية لان ماتورها صغير 1300 سي سي جبلي صداع و قفلت و بعد كده قولت التعرفة احسن من المتعرفهوش و حصرت اختيارتي بين الفيرنا و اللانوس و ما زالت تايه طيب ايه مميزات الساجا المش موجودة في الفيرنا أو اللانوس و شكرًا.

التعديل الأخير تم بواسطة Alex_11 ; 17-05-2013 الساعة 02:36 AM
قديم 17-05-2013, 05:17 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

يعنى على كلامه التكيف فى العربية 1300 الاوتو ياثر على السحب ونفس العربية بس مانوال مياسرش-الله اعلم-بس تقريبا بيقولك كدا ليه لان المانوال موجود والاوتو عليه سحب كتير وبيستنوا العربيات تيجى من ماليزيا
هيا مش 1300 بس 95 واقوى من عربيات 1600وعمرك مهتحس انها 1300 والعربية معايا داخلة فى سنتين وانا عارف بقول ايه وفى ناس قفلت ال100 الف وتمام
ايه اللة موجود فيها مش موجود فى التانين اسال اى حد هيقولك محترمة تقفيل ماليزي 100%
عالية صعب انك تحك زى العربيات التانين
والمفروض العربيات عالية سباتها بيبقى مش كويس
بس انا واى حد راكب بروتون بوجه عام سبات جبت بها 200 كيلو والعربية مسطرة على الطريق ماشاء ودا صعب تلاقيه فى الكورى عموما الغرز والسبات على السرعات العالية وقوة بادى وشاسيه لانها عربيات شبابى رياضية
سحب هايل مشاكلها مفيش الحمدلله بتستحمل وعمرها مهتكسفك لا فى قوة احتمال وسحب ولا فى سرعة وسبات
مش هتغير لها اى حاجة اصلا غير بعد سنين -قطع الغيار انا قصدى اقولك لقدر الله لو حصل حاجة وملاقتش فى التوكيل او برة فى المحلات ممكن تلاقى لها قطغ غيار برة افيو لانسر كدا
يعنى مفيش مشاكل والله عربية حلال فيها الفلوس غير عربيات تانية كتير فى السوق
افتح اللنك او خش على البروتون هنا فى الموقع وشوف
انزل بص على العربيات 3 فى المعارض وافتح وشوف ولو ليك حد معاه العربيات دى هيقولك مميزات والعيوب وانا العربية معايا سنتين ودى خبرة مجرب زى مبيقولو انا اصلا زيك استعمالى خفيف يعنى داخل فى السنتين ومعملتش 10000 كيلو لسه
قديم 17-05-2013, 09:55 PM

أستاذ رضا مشكور حضرتك مع كامل احترامي لحضرتك و للعربية الساجا انا بالفعل فتحت اللينك و دخلت منتدى البروتون و شوفت مواضيع السيجاوية انا ليس لي اي اعتراض علي العربية بالعكس الواضح من الكلام أنها عربية محترمة جداً بس توكيل سيئ جدااااا قطع غيار غير متوفرة و إعادة بيع في الضياع من وجهة نظري مقارنة بالفيرنا و اللانوس و قرأت موضوع حضرتك ألحقووووووني و حضرتك كاتب انك مش مهم عند حضرتك إعادة البيع لأنك هع ركب العربية لعشر سنين ربنا يدينا العمر الطويل ان شاء الله انا عكس حضرتك سنة أو اتنين بالكثير و بغير للأحداث و مقارنة بأسعار الساجا مستعمل بجد مفيش حد اتنقشت معه في سعر إعادة البيع إلا أما حطمني و مش معني كلامي ان العربية وحشة لا طبعا هي محترمة اي نعم انا مركبتهاش و مسمعتش عنها غير هنا في المنتدي بس ليها بالنسبة ليه مشاكل كتير ايه رأي حضرتك في كلامي و لك جزيل الشكر لمرور حضرتك.