العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 03-07-2012, 03:07 PM
toshkana80 toshkana80 غير متواجد حالياً

toshkana80 is on a distinguished road
عاجل عاجل : لدي مشكله. صفارة إنذار مع لمبة فرامل اليد

السلام عليكم ،،،، أنا متابع من فترة المنتدي وبتصفح مشاكل السيارات عموماً والرينو خاصه , أنا عندي سيارة رينو ميجان موديل 2006 وأنا مقيم بالرياض ، ولكن ظهرت عندي مشكله من فترة قليله وهي أني لما أكون واقف في اشاره وابدأ في التحرك ، أو أكون نازل بالسياره من مكان مرتفع قليلاً بسمع صوت Beep مع لمبة فرامل اليد وعلامه stop لمده ثانيه أو ثانيتين وبعدها تروح ، و الموضوع ده بيتكرر بشكل يومي تقريباً .. وانا مش عارف المشكله من إيه ،، ياريت حد يفيدني بالموضوع ده وأكون شاكر لكم . ، مع العلم أني فحصت زيت فرامل اليد وطلع مظبوط وزيت الفرامل و مغير فحمات الفرامل الأماميه من 10آلاف كيلو وكمان مغير فرامل اليد كامل لأن كان فيه صوت , وطبعا الصيانه كلها في الوكاله ...
في إنتظار ردكم الكريم في أسرع وقت ممكن
قديم 03-07-2012, 03:11 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاجل : لدي مشكله. صفارة إنذار مع لمبة فرامل اليد

اكشف عليها بالكومبيوتر

أحسن حاجة

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 03-07-2012, 04:51 PM
toshkana80 toshkana80 غير متواجد حالياً

toshkana80 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

اكشف عليها بالكومبيوتر

أحسن حاجة
شكراً جزيلاً يا باشمهندس . أنا فعلاً إتصلت بالوكاله بس حددوا لي موعد بعد 10 أيام وكنت عايز أطمن لو حد عنده فكره
قديم 03-07-2012, 05:13 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

غالبا دا سينسور تيل الفرامل يا اما التيل عندك اتاكل او الزيت قل او السنسور يكون فيه مشكلة وعشان كده بيديك الاشارة دي

لو انت متاكد ان منظومة الفرامل عندك لسة معمولها صيانة زي ما حضرتك قلت يبقي باذن الله معندكش مشكلة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 03-07-2012, 05:42 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

وممكن يطلع

السلك اللى راكب

فى التيل

مش متثبت

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/