العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-05-2011, 01:15 PM
الصورة الرمزية محمد الحمصاني
محمد الحمصاني محمد الحمصاني غير متواجد حالياً

محمد الحمصاني is on a distinguished road
مبروك نفسي اعرف البستم اتكسر ازاي

انا معايا كورولا97 كان حصل فيها شويه لخبطه من فتره زي تسقيف في المكنه ونظفت رشاشات وبرضه لسه بتسقف وبعدين نقصت زيت واخيرا ميه نزلت من حساس الشكمان العربيه 1600 انجكشن ماشيه 210000 ميل وسحب العربيه كان كويس ومفيهوش مشكله انا من الشرقيه ودايما لما بروح القاهره او اسكندريه بمشي بالميت 140 ثابته ما بتنزلش غير عشان ظروف الطريق وساعات بقفل العداد وكانت زي الفل العربيه فيها فتيس اوتو كبير فيه مفاجئ بعد ال60 ميل كان الباشمهندس احمد على تعبته معايا في استفساراتي عن التسقيف اللي كان فيها والظاهر ان العربيه حست اني مش فاهم فقالت بصراحه اللي هي عوزاه انا بقي نفسي اعرف ايه اللي كسر البستم ولكم جزيل الشكر والتقدير
قديم 10-05-2011, 01:50 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: نفسي اعرف البستم اتكسر ازاي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الحمصاني مشاهدة المشاركة

انا معايا كورولا97 كان حصل فيها شويه لخبطه من فتره زي تسقيف في المكنه ونظفت رشاشات وبرضه لسه بتسقف وبعدين نقصت زيت واخيرا ميه نزلت من حساس الشكمان العربيه 1600 انجكشن ماشيه 210000 ميل وسحب العربيه كان كويس ومفيهوش مشكله انا من الشرقيه ودايما لما بروح القاهره او اسكندريه بمشي بالميت 140 ثابته ما بتنزلش غير عشان ظروف الطريق وساعات بقفل العداد وكانت زي الفل العربيه فيها فتيس اوتو كبير فيه مفاجئ بعد ال60 ميل كان الباشمهندس احمد على تعبته معايا في استفساراتي عن التسقيف اللي كان فيها والظاهر ان العربيه حست اني مش فاهم فقالت بصراحه اللي هي عوزاه انا بقي نفسي اعرف ايه اللي كسر البستم ولكم جزيل الشكر والتقدير
واضح جدا من كلامك ان الرشاش
بتاع البستم المكسور حصله انسداد
كامل فى دقيقة ما مما ادى الى حجز
كمية كبيرة من الوقود خلفه
!!
وبعد ذلك قام بضخها دفعة واحدة
مفاجئة مما ادى لاحداث اعصار ودوامة من كبس الوقود الذى لم
يتحمله سطح البستم فانكسر!
وهذا يسمى سدة رشاش
نحمد الله ان الكرنك سليم!
لانه كان ممكن ينكسر كمان!
يجب مراعاة عدم استعمال بنزين80
مع تغييرفلتر الهواء والبنزين
على فترات اقرب من الموصى بها!
: 14369D~149::1 4369D~149:
قديم 10-05-2011, 02:37 AM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

واضح جدا من كلامك ان الرشاش
بتاع البستم المكسور حصله انسداد
كامل فى دقيقة ما مما ادى الى حجز
كمية كبيرة من الوقود خلفه
!!
وبعد ذلك قام بضخها دفعة واحدة
مفاجئة مما ادى لاحداث اعصار ودوامة من كبس الوقود الذى لم
يتحمله سطح البستم فانكسر!
وهذا يسمى سدة رشاش
نحمد الله ان الكرنك سليم!
لانه كان ممكن ينكسر كمان!
يجب مراعاة عدم استعمال بنزين80
مع تغييرفلتر الهواء والبنزين
على فترات اقرب من الموصى بها!
:
باااااااااااااااااااااااا ااااااشا ...... و كالعادة ملكش حل ...

طب سؤال رفيع .... دلوقتى متور عربيتى 1647 cc .. و أنت قولتلى أجيب بتاع عربية أصغر .. أجيب أى واحد بالظبط ؟؟؟؟؟؟

يعنى مثلا يمشى بتاع عربية 1400 .......... و أفرض بتاع العربية التانية مركبش على عربيتى أعمل أيه ؟؟

معلش يا باشا تاعبك معايا ...... بس انا مقدرش ألاقى واحد خبرة كبيرة كدا زيك و ما أستفدش منه ...

تحياااااااااااااااااااااا ااااااتى ::::::::::::

That is My Renault

قديم 10-05-2011, 02:50 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENAULT 18 مشاهدة المشاركة

باااااااااااااااااااااااا ااااااشا ...... و كالعادة ملكش حل ...

طب سؤال رفيع .... دلوقتى متور عربيتى 1647 cc .. و أنت قولتلى أجيب بتاع عربية أصغر .. أجيب أى واحد بالظبط ؟؟؟؟؟؟

يعنى مثلا يمشى بتاع عربية 1400 .......... و أفرض بتاع العربية التانية مركبش على عربيتى أعمل أيه ؟؟

معلش يا باشا تاعبك معايا ...... بس انا مقدرش ألاقى واحد خبرة كبيرة كدا زيك و ما أستفدش منه ...

تحياااااااااااااااااااااا ااااااتى ::::::::::::

يمشى بتاع عربية 1400

مين فيهم بتاع عربيتك؟؟!!
قديم 10-05-2011, 02:55 AM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

الفلتر شكله أسطوانى زى الصورة الأولى و التاني .......... زى دا ::::::::

متعرفش فلتر يكون نفس الشكل دا بس يكون فيات مثلا أو بيجو ؟؟؟؟؟؟؟

That is My Renault