العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 15-01-2012, 07:12 AM
Labban Labban غير متواجد حالياً

Labban is on a distinguished road
افتراضي رد: مفاجأة فظيعة .. السرعة القصوى لصنى 2011 اوتوماتيك مقفوله 160 كم بس :((

للاسف انا كمان حصل معي بالضبط نفس السيناريو اللي حصل مع المعلم لكني استفدت من مشاركة الاخ world of kill و حشوف حكاية شريحة الامان و لو في تفاصيل اكتر يبقى ياريت لان الموضوع فعلا صحيح تسارع العربية مقفول لحد 160 كم فقط.
قديم 15-01-2012, 08:28 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفاجأة فظيعة .. السرعة القصوى لصنى 2011 اوتوماتيك مقفوله 160 كم بس :((

معتقدش انو فيه عربية سرعتها متحددة على 160 كسرعة قصوى, كلام المهندس غريب جدا.
ممكن ظروف الطريق (الطريق طالع مثلا) أو السيارة محملة, أو عوامل أخرى لم يستطع المحرك رفع السرعة أكثر من 160 و هى سرعة معقولة.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 15-01-2012, 10:18 AM
الدكتور محمد الدكتور محمد غير متواجد حالياً

الدكتور محمد is a jewel in the roughالدكتور محمد is a jewel in the roughالدكتور محمد is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bunnybunny77 مشاهدة المشاركة

مع احترامى الشديد لحرية سيادتكم فى الجرى بس السرعات اللى بتتكلموا فيها دى انتحار فى اى مكان فى العالم فما بالكم بمصر و طرقها و اسلوب قيادة من على الطرق من سائقى النقل و الميكروباص و المفاجات ممن يقطعون الطريق للدوران او السير العكسى
اتمنى من كل من انعم عليه ربنا بسيارة جديدة الا يغامر بحياته و حياة من معه و ان يتذكر انه فى مصر مش فى اوروبا و الاسعاف و الخدمات على الطرق الكل عارفها كويس و ان العربية اللى هوا شاريها دى عربية ركوووووب من الفئة الاقتصادية و ذات بناء و تجهيزات متواضعة جدا و ليست سيارة سباق اسبور او جرى
كما انه هناك ملايين الشباب يحلمون بسيارة مستعملة
و اخيرا من يريد ان يتعظ فلياخذ جولة فى المستشفيات و ليحمد اللة على مل هو فيه(الشباب بعد الحادث يبكون كلاطفال و تذهب لحظات متعة السرعة الشيطانية الزائفة و تبقى الام الجروح و العاهات و الحسرة على من فقدناهم او تسببنا فى فقدهم و هو شعور لوم للنفس يكفى لقتل الانسان) والا يلقى بنفسة فى التهلكة او يسعى للمصيبة برجليه.
و فى رايى المتواضع ان اقصى سرعة فى مصر فى احسن الاحوال هى 120
اسف للقسوة فى الكلام لكن و الله هذه هى الحقيقة
كفى الله الجميع شر الطريق
و حفظ شباب مصر
إتقوا الله فى أنفسكم وفى مالكم ولا تلقوا بأنفسكم فى التهلكه
تذكروا أن فى التأنى السلامه وفى العجله الندامه
قديم 16-01-2012, 01:46 AM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: مفاجأة فظيعة .. السرعة القصوى لصنى 2011 اوتوماتيك مقفوله 160 كم بس :((

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور محمد مشاهدة المشاركة

إتقوا الله فى أنفسكم وفى مالكم ولا تلقوا بأنفسكم فى التهلكه
تذكروا أن فى التأنى السلامه وفى العجله الندامه
الراجل ده بيتكلم صح مليون فى الميه فعلا السرعه دى خطر جدا بس هى الفكره ان الناس دى عاوزه تطمئن على حاله الموتور بتاعها كنوع يعنى من الاطمئنان ان كل حاجه ماشيه فى السياره بشكل طبيعى لكن معتقدش انهم اصلا بيفكروا كده عشان يفضلوا يمشوا بالسرعه دى على طول لا اكيد طبعا عاوزين فقط يطمئنوا على حاله الموتور وخصوصا ان فيه ناس كتير قفلت عداد سيارتها وبرضه كنوع من التجربه فقط عموما انا لغايه دلوئت اقصى سرعه جبتها 160 كم بالسياره وكان ممكن ازود بس محبتش اعمل ده لان السياره كانت بتلين وبرضه مش حتفرق معايا لسبب بسيط ناس كتير متعرفهوش يا جماعه الخير اليى هو ايه بقى الكاوتش بتاع العربيه بالبلدى كده اخره 170 كم ساعه بمعنى اوضح بصوا حضراتكم على فرده الكاوتش حتلائوا ملحوظه مهمه جدااااااااااااااااااا ناس كتير متعرفهاش مع الاسف اليى هى ايه بقى
15r/65/185 معنى الحرف ار ده يا جماعه الخير ان اقصى سرعه يمكن السير بيها على الاطار ده هى 170 كم ساعه ودى اصلا السرعه المفروض تكون للسياره نيسان صنى كحد اقصى للسير المصنع بتاعها بيقول كده واسألوا عشان تتأكدوا من صحه بياناتى غير كده تجاوز السرعه دى بيكون على حساب العمر الافتراضى للموتور طبعا يعنى بتقلل من صلاحيه العمر الافتراضى للموتور بتجاوز السرعه المحدده للمصنع بتاع السياره دى غير كده لا قدر الله سبحانه وتعالى الاطار ممكن يتعرض للانفجار بعد السرعه دى عشان كده مصنعين الاطارات على مستوى العالم بيحطوا حروف جمب الكاوتش كل حرف ليه مدلول عن اقصى سرعه ممكن الاطار ده يمشى عليها بعد كده ميضمنوش الاطار بقرش صاغ بقى وتبقى انت ساعتها بين ايدين ربنا لو حب مشيئته تنفذ عليك لا قدر الله ربنا ميجيب مكروه لاى شخص يارب وخصوصا يا جماعه الخير ان الكاوتش ده تيوبلس يعنى مفيهوش كمر داخلى معنى كده لو فرده سخنت لا قدر الله حتنفجر على طول وبقوه وطبعا انتوا عارفين بقى فرده كاوتش تضرب على سرعه فوق 170 كيلو متر لا قدر الله حتعمل ايه فى العربيه وصاحبها غير ان عنايه الله سبحانه وتعالى نزلت ساعتها يبقى كده نقول على السياره باليى راكبها يا رحمن يا رحيم ودمتم بخير

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 16-01-2012 الساعة 01:56 AM
قديم 03-03-2012, 09:50 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elm3alem مشاهدة المشاركة

انا معايا صنى إى اكس اتوماتيك ABS + AirBag موديل 2011 و عامله دلوقتى 9134 كيلو و انا بسافر كتير ومن هواة الجرى الاّمن .. و فوجئت فى احدى المرات و انا على طريق اسكندريه الساحلى الدولى انى لما بحاول اجرى العربيه بتجيب ال 160 على ااااخر الثالث و بعدين يقوم جايب رابع و الار بى ام يثبت على 4 و السرعه مبتزيدش حتى وانت دايس او لو عملت كيك هينزل ثالث يجيب اخره و بعدين برده ينقل رابع و يقف الار بى ام على 4 و السرعه لا تزيد ابدا عن 160 .. فقلت يمكن البنزين او الزيت لغاية اما عملتها اكتر من مره مع غيار الزيت من شل 5000 الى موبيل 5000 و برده مع اختلاف الموقف ( يعنى سواء كنت بحرقلها او كنت بجرى مستريح على طريق مفتوح زى الدولى) اخرها 160 (

فكلمت توكيل السبع و وصلتنى بمهندس مسئول و حكيتله الموقف .. فرد بمنتهى الثقة و التاكيد ( انه ده شئ طبيعي لان صنى 2010 و 2011 الاوتوماتيك Gear Box factory locked 160 KM/S بينما الموديل 2009 يجيب لغاية 200 كيلومتر

واااااااسفاااااااااه 118 حصان و مقفولة على 160 كيلو .. اللى يزعل انى كنت بجيب 180 بلانوس مانيوال 2004 و كان نفسى احس ال 200 فى الصنى .. بس مليش نصيب ولكن "عسى ان تكرهوا شيئا ... "

طب يا سيدى متزعلش اوى كده انا بقى اوتوماتيك 2012 واخرها 150 كم /ساعه ولا تزعل