العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 27-11-2011, 09:48 PM
الصورة الرمزية ShekeeS
ShekeeS ShekeeS غير متواجد حالياً

ShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to beholdShekeeS is a splendid one to behold
افتراضي رد: ابسط شرح لـ over drive السيارات (الاتوماتيك)

مش موجود فى الالنترا
قديم 27-11-2011, 10:39 PM
الصورة الرمزية oceanboy425
oceanboy425 oceanboy425 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed said
التخصص العملى: شركة ادويه
هواياتي: cars

oceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond repute

مشكووووووووووووووووووووور
قديم 27-11-2011, 11:05 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

لو عايز تعرف معلومات أكتر:
http://masrmotors.com/vb/showthread....633#post486633

...
قديم 20-12-2011, 04:35 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about

]دة موضوع للاوفر درايف والموضوع منقول للامانه

مرة كمان علشان الحبايب

1- اللمبة منورة=الزرار مقفول=العربية مبتجيبش رابع وبتشتغل اول وتانى وتالت بس=حرق على التالت=سحب عالى=صوت موتور عالى بعد سرعة 80=استهلاك بنزين عالى

2-اللمبة مطفية=الزرار مفتوح=العربية بتجيب رابع وبتشتغل على كل النقلات اول وتانى وتالت ورابع=سحب متوسط على السرعات تحت 120=صوت موتور هادى=استهلاك اقل للمحرك

3-الوضع الطبيعى اللى مفروض تمشى عليه معظم الوقت ان تكون اللمبة مطفية، يعنى لمبة ال d فقط هى اللى تكون منورة فى التابلوه

منقول
كلام مظبوط مليون بالميه واضافه عليه بقى من عندى
عشان فيه ناس طبعا مفهمتش الشرح ده بأستفاضه انا حوضحلكم الامر بالترتيب
اولا عند بدايه تشغيل المحرك وهو بارد حندوس زر الاوفر درايف فى الفتيس الاوتو فى وضع الاغلاق يعنى حينور فى التابلوه O/V OFF ده اولا يبقى كده اول خطوه لاغينا الاوفر درايف اثناء تسخين المحرك عشان ميستهلكش بنزين خلاص كده والا مش مفهوم؟مفهوم!!!!!!
نيجى بقى لثانيا وركزوا معايا المحرك سخن خلاص وبقى تمام التمام حنعمل ايه بقى حنروح ضاغطين على الزر الموجود فى الفتيس الاوتوماتيك حيطلع لبره والللمبه حتطفى بتاعه التابلوه معنى كده ان الاوفر درايف شغال وده الوضع الطبيعى فى السير على فكره فى الطريق ان الاوفر درايف يكون شغال واللمبه تكون فى التابلوه اوف كده ثانيا خلاص اظن واضح جدا لحد كده
نيجى بقى لثالثا والاهم الفتيس الاوتوماتيك فيه رقم 1 ورقم 2 صح كده؟؟؟ رقم واحد ده فايدته ايه بقى
اولا رقم واحد ده نستعمله لما نكون طالعين مرتفع جبلى يعنى يكون فيه رمل او عند نزول المنحدرات وده اهميته انه بيتحكم فى سرعه دوران المحرك ويحكمه عشان السياره تفضل تحت طوعك وتقدر تتحكم فيها بس المهم بقى وده الاهم ان عند التحويل لرقم واحد ده منزدش عن 50 كيلو متر فى الساعه يعنى المحرك ميزدش عن خمسين بس رابعا
لو حبينا نزيد عن كده يعنى السرعه نزودها عن 50 وبرضه اثناء القياده فى نفس الظروف السابقه يعنى طلوع طريق رملى او نزول منحدرات يبقى ننقل الفتيس للنقله رقم 2 لغايه 95 كيلو متر ساعه منزودش عن كده ابدا طول مالسرعه فى الفتيس معشقه على رقم 2 حلو الكلام؟ يعنى السرعه التانيه فى الفتيس من 51 لغايه 95 حد اقصى اظن لغايه كده مفهوم اوى صح؟
خامسا
انا دلوقت مثلا على الوضع D حبيت اعدى سياره ادامى وعاوز تجميع عالى عشان عربيتى تلم معايا واقدر اعدى السياره اليى امامى او انى طالع مرتفع عالى مثلا ومحتاج عزم شديد وانا على 100 كيلو مثلا حعمل ايه بقى حروح دايس دواسه البنزين للاخر خالص فى الدواسه ودى بقى اسمها العلمى كيك داون حيحصل ايه بقى ساعتها!!!!حيروح الفتيس نازل على السرعه 3 مثلا لوحده لو فرض مثلا ان المائه كيلو اليى كنت ماشى عليهم كانت السرعه الرابعه حيروح الفتيس محول اوتوماتيك للسرعه الاقل على طول يعنى دى بتتحسب على حسب سرعه السياره اليى انا كنت ماشى عليها لو كنت على الرابع مثلا الفتيس حيقل نقله عشان يدينى عزم لحد كده حلو؟
نيجى بقى لسادسا
اى سياره مانوال بيكون العادى بتاعها 4 سرعات اماميه وواحده خلفيه عدا السيارات الحديثه بيكون عدد سرعات المانوال 5 غير المارشدير طبعا فايده الغيار الخامس ده يا جماعه الخير انه بيريح الماتور وبيخفض استهلاك البنزين طبعا وده بيكون فى الطرق المفتوحه ____اما فى السيارات الحديثه الاوتوماتيك بيكون عدد الغيارات فيها 4 +مارشدير وطبعا الغيار الرابع فى الاوتوماتيك بيريح السياره جدا ويخفض استهلاك الوقود لان الموتور ساعتها بيكون مرتاح حلو لحد كده!!!!!!
نيجى بقى لسابعا
انا دلوئت ماشى على سرعه 110 كيلو مثلا وحعتبرها السرعه الرابعه فى الفتيس الاوتوماتيك مثلا وماسك شمالى وادامى سياره وجنبى سياره وفيه مسافه بينهم حبيت اعدى بين العربيتين دول ومحتاج عزم عشان اقتنص الفرصه دى واهرب منهم حعمل ايه بقى!!!
حروح دايس على الزر بتاع الاوفر درايف عشان اقفله من الفتيس ساعتها حتنور اللمبه فى التابلوه تفيد انى قفلت الاوفر درايف o/v off حيحصل ايه بعد كده بقى ؟ حينزل الغيار من السرعه الرابعه للتالته وحيدينى عزم كبير جدا للسياره يعنى بالعربى حتجمع معايا سرعه اكبر عشان اقدر اعدى بين السيارتين دول بعد ميجمع معايا الموتور بقى واقدر اعدى بين السيارتين حروح ضاغط تانى على الزر الموجود فى الفتيس حيطفى فى التابلوه طبعا وحيشتغل الاوفر درايف وحيقدر يدخل على السرعه القصوى للفتيس اليى هى الرابعه حروح دايس بنزين حتلائى السياره طارت بأقصى سرعه وابقى قابلنى لو حد بقى من العربيتين دول عرف يحصلك لانك ساعتها حتكون طيرت بالسياره لانه حتكون خدت سرعتها خلاص على الطريق
الخلاصه يا جماعه الخير الاوفر درايف بيكون شغال معانا على طول يعنى سيبه مفتوح لانه بيوصل بالسياره لاقصى سرعه فيها ولما بيكون شغال اللمبه فى التابلوه بتكون مطفيه طبعا حالتين بس حنطفيه فيهم من الاخر وساعتها اللمبه فى التابلوه حتكون منوره تفيد انه مش شغال
الحاله الاولى عند تسخين السياره وخصوصا لو الجو بارد بعد متسخن حنشغل الاوفر درايف ونمشى بالسياره
الحاله التانيه بقى لو زادت سرعتنا عن 110 والكلام ده فى الصنى اوتوماتيك عشان يبقى كلامى واضح وحبينا نسقط نقله عشان نقدر ندى السياره عزم عشان تقدر تهرب من عربيتين مثلا او لزياده العزم عشان الموتور يجمع بسرعه فى توقيت اقل وبعد كده نشغل الاوفر درايف تانى عشان نقدر نوصل للنقله الرابعه والاخيره فى السياره الاوتوماتيك الصنى ومازلت بقول الصنى
اليى هى توازى النقله الخامسه فى الفتيس المانوال برضه فى الصنى
اظن كده مفيش حد حيقدر يقول مفهمتش ولو حد قال مفهمتش معنديش كلام تانى اقوله غير انه يبيع السياره ويجيب سياره بدون اوفر درايف ويريح نفسه ويريحنى ههههههههه ودمتم بخير
ملحوظه اخيره خلى الاوفر درايف شغال على طول يعنى تكون اللمبه فى التابلوه مطفيه نطفيه بس فى الحالتين اليى قولنا عليهم غير كده لا حتلائى استهلاك البنزين ممتاز والسياره فى منتهى الراحه والامان ان شاء الله واخيرا فايده الاوفر درايف لما بيكون شغال ومش منور فى التابلوه انه بيديلك الغيار الاخير فى السياره يعنى الاوتوماتيك بيديلك الغيار الرابع لكن لو منور فى التابلوه يبقى ملغى وبكده السياره بيكون اخرها الغيار التالت بس يعنى الرابع بيكون ملغى وده طبعا بيكتف السياره عشان كده انصح بتشغيل الاوفر درايف وفى الحاله دى بيكون اللمبه مطفيه فى التابلوه ودمتم بخير
قديم 22-12-2011, 12:53 AM
ahmscu ahmscu غير متواجد حالياً

ahmscu is on a distinguished road

شكرا على المجهود الجميل ده،بس بالنسبالى انا عايز اقل استهلاك للبنزين فى جميع الاحوال يبقى المفروض اعمل ايه ومش مهم قوى عندى موضوع العزم والسرعه العالية