العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 24-07-2009, 12:14 AM
nicolass nicolass غير متواجد حالياً

nicolass will become famous soon enoughnicolass will become famous soon enough
افتراضي استفسار عن الرينو برجاء الرد

السلام عليكم
اولا انا هستفسر عن الرينو سواء 5اوسوبر5 او 9 او مش عارف اية يعنى...اى نوع منهم او موديل تانى انا مش كاتبه (لانى مش اعرفة) مناسب للفئة السعرية الى هذكرها فى الموضوع
بستفسر عن انهم كويسيين ولا اية وقطع الغيار
وانهم يستحملوا الشوارع فى مصر وكددا
وهبدء معاهم من الاول
انا كل ال معايا من 17 الى 20 وعايز عربية
وكان كل اختياراتى بين 128 او ماروتى بس النهاردة حد قالى شوف الرينو5 او 9 هم فى الحدود دى
فـ ياريت الاستشارة منكم فى الموضوع دا ايهم افضل
ولانى بتعلم لسة سواقة يعنى التخبيط والبوظان هيكون كتير فـ عايز عربية تستحمل وقطع غيارها رخيصة والشاسية يكون بيستحمل..................
مستنى مفاضلة منكم على التلاته دول وافضل نوع ف الرينو
قديم 24-07-2009, 01:29 AM
الصورة الرمزية eygptphoto
eygptphoto eygptphoto غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله الفقير الذليل له ( غفر الله لنا و لكم )
التخصص العملى: مدير تصوير
هواياتي: القراءة - التصوير - السفر

eygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن الرينو برجاء الرد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مبدئيا منور مصر موتورز عامة و منور منتدى الرينو خاصةً
ال3 فئات اللى ذكرتهم فى كلامك سيارات جميلة جدا و انا هاشرحك فى فئة الr9 علشان خبرتى فيها متواضعة
عربية واسعة - مريحة - قوية -سحبها كويس جدا بالنسبة لفئتها - ميكفة ( اذا وجد ) - استهلاكها للبنزين 200كم/20 لتر فى وسط البلد - قطع غيارها موجودة - إلأ فيما ندر - ممكن تظبتها جدا و يبقى شكلها ظريف - اسعار قطع الغيار مش غالية اوى ( تقارب حاجة الريجاتا او الشاهين ) و كلامى ينطبق على ال r11و هى نفس فئة ال r 9 بس هاتش باك و فى كمان r9 turbo , و طبعا انا بتكلم على عربية حالتها 80% فيما فوق و مش هاتزيد عن 22000 واى استفسار انا تحت آمرك

و ممكن تبص على الموضوع ده و يارب يفيدك

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=9706

التعديل الأخير تم بواسطة eygptphoto ; 24-07-2009 الساعة 01:42 AM
قديم 24-07-2009, 01:40 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eygptphoto مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مبدئيا منور مصر موتورز عامة و منور منتدى الرينو خاصةً
ال3 فئات اللى ذكرتهم فى كلامك سيارات جميلة جدا و انا هاشرحك فى فئة الr9 علشان خبرتى فيها متواضعة
عربية واسعة - مريحة - قوية -سحبها كويس جدا بالنسبة لفئتها - ميكفة ( اذا وجد ) - استهلاكها للبنزين 200كم/20 لتر فى وسط البلد - قطع غيارها موجودة - إلأ فيما ندر - ممكن تظبتها جدا و يبقى شكلها ظريف - اسعار قطع الغيار مش غالية اوى ( تقارب حاجة الريجاتا او الشاهين ) و كلامى ينطبق على ال r11و هى نفس فئة ال r 9 بس هاتش باك و فى كمان r9 turbo , و طبعا انا بتكلم على عربية حالتها 80% فيما فوق و مش هاتزيد عن 22000 واى استفسار انا تحت آمرك
اولا المنتدى منور بأمثالك
وشكرا لاجابتك بس هرخم شوية وهسالك فى كذا حاجة
اولا r9اجيب موديل كام منها
ثانيا هتستحمل واحد لسة بيتعلم سواقة وتخبيط وكدا لانى فى منطقة فيها مطبات كتير واصلاحات اكتر من اللازم بالاضافة انى لسة بتعلم سواقة ونقل بين السرعات وانى اطلع بالعربية وخلافة
وقطع غيارها يعنى اغلى من ال 128 او الماروتى بكام؟
ولو معايا فى حدود 17 او 18 اشترى موديل كام ويكون الحاله اية
؟
دا لو كل كلامنا على r9 واستبعدنا r5 او سوبر 5 او باقى الموديلات(ومش عارف لية...هم وحشين؟؟)
معلش اسئلتى كتير بس انا عايز عربية اعطالها قليلة لان اصحابى قليلين اوى ولو عطلت منى هحتاس من الاخر يعنى

قديم 24-07-2009, 01:54 AM
الصورة الرمزية eygptphoto
eygptphoto eygptphoto غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله الفقير الذليل له ( غفر الله لنا و لكم )
التخصص العملى: مدير تصوير
هواياتي: القراءة - التصوير - السفر

eygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond repute

بص ياباشا أولا الموديلات المجودة فى مصر من أول ال 83 بس نصيحة مننى إبدا دور من ال 85 علشان توفر فطع الغيار أكثر
ثانيا العربية تستحملك زى ما انتا عاوز بس طبعا بشرط حالتها و لو بتتكلم على المطبات العربية عفشتها تمام بس طبعا بشرط الصيانة و اقولك انا باخد بيها مطبات زى ال(تيييييييييييييييييت ) و ماشية زى الفل الحمدلله *و قطع غيارها ظريفة بس مش هاتوصل لعربية فى شعبية ال 128 لأن القاعدة فى مصر كل ماعدد النسخ من الموديل الواحد زاد قل السعر بقطع الغيار و خلافه

لكن قطع الغيار معقولة الى حد كبير و على الأقل انتا راكب عربية 1500 cc فالفرق كبير
و بعدين يا استاذى مفيش عربية مستعملة مالهاش اعطال* بس حسب الحالة اللى ربنا يكرمك و تلاقيها

و انا بكلمك على r9 علشان انا عندى واحدة لكن ال r5 و الr super 5 دى عربيات محترمة جدا بس خبرتى فيهم قليلة بس هما عربيات جميلة

التعديل الأخير تم بواسطة eygptphoto ; 24-07-2009 الساعة 02:24 AM
قديم 24-07-2009, 02:08 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eygptphoto مشاهدة المشاركة

بص ياباشا أولا الموديلات المجودة فى مصر من أول ال 83 بس نصيحة مننى إبدا دور من ال 85 علشان توفر فطع الغيار أكثر
ثانيا العربية تستحملك زى ما انتا عاوز بس طبعا بشرط حالتها و لو بتتكلم على المطبات العربية عفشتها تمام بس طبعا بشرط الصيانة و اقولك انا باخد بيها مطبات زى ال(تيييييييييييييييييت ) و ماشية زى الفل الحمدلله *و قطع غيارها ظريفة بس مش هاتوصل لعربية فى شعبية ال 128 لأن القاعدة فى مصر كل ماعدد النسخ من الموديل الواحد زاد قل السعر بقطع الغيار و خلافه

لكن قطع الغيار معقولة الى حد كبير و على الأقل انتا راكب عربية 1500 cc فالفرق كبير
و بعدين يا استاذى مفيش عربية مستعملة مالهاش اعطال* بس حسب الحالة اللى ربنا يكرمك و تلاقيها

و انا بكلمك على r9 علشان انا عندى واحدة لكن ال r5 و الr super 5 دى عربيات محترمة جدا بس خبرتى فيهم قليلة بس هما عربيات جميلة
طيب حضرتك حدود سعرها بكام لو حالتها كويسة ....... وان شاء الله هتوكل على الله فيها طالما زى ما بتقول حضرتك